ماجرای هیأت علمی شدن دختر رئیس جمهور چیست؟ آیا این جذب به مدد حساب خاص رئیس جمهور رقم خورده است؟

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ۱۸:۳۹
    کد خبر :760462

چند هفته ای است که برخی رسانه ها به ویژه رسانه های منتسب به جریان اصولگرا سخن از ماجرای عجیبی به میان می آورند که عجیب و غیر قابل باور است. این رسانه ها بیان می کنند که طی ماه های اخیر هیأت دولت تلاش کرده است تا با اختصاص منابع مالی ویژه به دانشگاه شهید بهشتی، زمینه جذب دختر رئیس جمهور به عنوان هیأت علمی در این دانشگاه را فراهم کنند.

به گزارش «بازتاب»، این خبر با تیتر اختصاص بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ناحیه یارانه‌های مربوط به ویروس کرونا اواسط مهرماه سال جاری به تیتر یک بسیاری از رسانه ها تبدیل شد و افکار عمومی را متوجه خود کرد.

ماجرا از اینجا شروع شد که به صورت مشخص و در این باره احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار شفاف‌سازی در خصوص پروسه جذب دختر رئیس جمهور به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و در پی آن اختصاص بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی از یارانه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا که به صورت غیر قانونی شد.
ورود جدی این نماینده مجلس به موضوع باعث شد تا همچنین برخی تشکل های دانشجویی مثل بسیج دانشجویی نیز به ماجرا ورود کنند و خواستار شفافیت در مورد این ماجرا شوند.

حمیدرضا دهقان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در نشستی، ضمن انتقاد از دولت برای اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان از بودجه مقابله با کرونا به یکی از دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شیوع ویروس کرونا یکی از مسائلی بود که در این چند ماه کشور را درگیر خود کرد؛ از این رو لازم بود که کشور از هر جهت برای مقابله با این حادثه آمادگی لازم را داشته باشد.
دهقان با اشاره به حضور دختر رئیس جمهور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان کادر هیات علمی گفت: این سوال پیش می‌آید که نکند بین اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و حضور دختر رئیس جمهور در این دانشگاه ارتباطی وجود داشته باشد.

در حالی که معترضان تلاش کردند تا روند جذب و همکاری دختر آقای روحانی در دانشگاه شهید بهشتی را غیر قانونی و مرتبط با اختصاص اعتبارات ویژه به این دانشگاه عنوان کنند، مدیران دانشگاه شهید بهشتی در جوابیه ای اذعان کردند که مریم روحانی فارغ التحصیل رشته دکترای زیست فناوری پزشکی از انستیتو پاستور ایران بوده که پس از فارغ التحصیلی درخواست گذراندن تعهدات قانونی خود را در آذر ماه سال ۹۸ به دانشکده‌های فن آوری‌های نوین پزشکی دانشگاه ارائه داده است.

در جوابیه دانشگاه همچنین اضافه شد: پس از ارزیابی سوابق تحصیلی و تحقیقاتی نامبرده در دانشکده مذکور درخواست وی جهت شروع خدمت در گروه «مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی» با نظر موافق به معاونت آموزشی دانشگاه اعلام می‌گردد، معاونت آموزشی دانشگاه نیز بر اساس ماده ۱۴ آیین نامه اداری و استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات، وی را جذب کرده است.

نام مریم روحانی در سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی وزارت بهداشت ایران به عنوان استادیار و دارنده مدرک دکتری قید شده است

در این میان آنچه در جوابیه دانشگاه به ماجرای جذب دختر رئیس جمهور مشاهده نمی شد، جزئیات و صحت و سقم اختصاص 120 میلیارد تومان بودجه ویژه به دانشگاه شهید بهشتی بود که در ادامه مدارک مربوط به اختصاص بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی از ناحیه ستاد مقابله با کرونا منتشر شد و همین مسئله بر شائبه ها بیشتر دامن زد.

این مسئله سبب شد تا بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور خواستار رسیدگی به این ماجرا شود و ابعاد اختصاص بودجه ۱۲۰ میلیارد تومانی به دانشگاه شهید بهشتی را روشن کند.

در پی این درخواست و نیز پیگیری های صورت گرفته از سوی برخی نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی کل کشور بررسی این پرونده را در دستور کار خود قرار داد.

بر اساس گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در جلسه شورای عالی قضائی به رئیس قوه قضائیه گزارش آن ارائه شد و خبرگزاری «دانشجو» به آن اشاره کرده است، حجت‌الاسلام درویشیان – رئیس سازمان بازرسی در باره اعتبار ویژه مورد اشاره به رسانه ها گفت: بررسی‌ها و پیگیری‌های سازمان بازرسی روشن کرده که این تخصیص به صورت غیرقانونی و از محل اعتبار یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا صورت گرفته که پس از پیگیری‌های این سازمان محل تخصیص این اعتبار تغییر کرده و از محل حساب خاص در اختیار ریاست جمهوری تأمین شده است که البته پیگیری تخلفات احتمالی در تخصیص جدید نیز در دستور کار قرار گرفته است.

منظور از حساب خاص رئیس جمهور همان حسابی است که پیشتر محمد حسینی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی اظهاری در باره آن گفته بود:‌ تنها در سال ۹۸ بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب خاص رئیس جمهور از فروش فرآورده‌های نفتی واریز شده است؛ حسابی که از قرار معلوم برخی درآمدهای دولت به جای خزانه در آن واریز می شود تا با نظر و صلاحدید رئیس جمهور در محل های خاص مورد استفاده قرار بگیرد.
مستند به آنچه گفته شد حالا پرونده جذب دختر رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی وارد فاز تازه تری شده است.

با توجه به اثبات اختصاص خارج از عرف 120 میلیارد تومان بودجه به دانشگاه شهید بهشتی و تغییر محل تأمین این اعتبار از بودجه های کرونایی به حساب خاص رئیس جمهور، اکنون گمانه ها مبنی بر نقش داشتن این نگاه ویژه دولت به دانشگاه مذکور در جذب دختر آقای روحانی تقویت می شود.

با این همه علی رغم همه موارد ذکر شده نباید و نمی توان به صورت قاطع در رابطه با ارتباط این دو موضوع با یکدیگر نظر داد و همانطور که اشاره شد همه چیز در حد گمانه باقی مانده است.

آنچه اینجا باید مورد تأکید و توجه رسانه، نهادهای نظارتی و نیز سایر مسئولان مرتبط باشد این است که پیگیری ها را تا مشخص شدن دقیق همه جوانب این مسئله ادامه دهند.

از مسئولان مربوطه در هیأت دولت نیز انتظار می رود در این رابطه صادقانه آنچه پیش آمده را بیان کنند و به گونه ای با مسئله برخورد نکنند که پس از بررسی های نهادهای نظارتی افکار عمومی شاهد روایت های متناقض در این باره باشند. مثل روایتی که در مورد اختصاص بودجه مذکور از محل اعتبارات کرونایی مطرح و توسط هیأت دولت تکذیب شد ولی پس از مدتی مشخص شد که موضوع صحت داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید