ماجرای راهزنی هوایی عراقی ها

    کد خبر :159718

اجرای ورود پرواز های ایرانی به فرودگاه بغداد، برگ جدیدی از حواشي پرواز های ایرانی به عراق است. در اربعین امسال بود که برخی از مسافران از گران شدن بلیط پرواز تهران- نجف و از طرفی خدمات مسافری در فرودگاه نجف ناراضی بودند.

تا جایی که این موضوع در رسانه ها بازتاب زیادی داشت و مسئولان سازمان حج و زیارت اعلام کردند که این موضوع را پیگیری می کنند. موضوعی که مشخص نیست دست شرکت های داخلی هم در آن دخیل بوده یا قرار است همه تقصیر به گردن دولت عراق انداخته شود. اما در این دوره، بسیاری از شرکت‌های خدمات هوایی ایران در حرکتی هماهنگ از اعزام زائران از طریق فرودگاه نجف خودداری کرده اند تا از این طریق هزینه های سفر به عراق را کاهش دهند.

لغو پرواز ها به نجف

روز گذشته باشگاه خبرنگاران به نقل از یک منبع آگاه در سازمان حج و زیارت از لغو تمامی پروازهای ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف خبر داد. این منبع خبری گفته بود که از دوشنبه(روز گذشته) هیچ ایرلاین ایرانی به مقصد فرودگاه نجف پرواز نخواهد داشت. این فرد، دلیل این اتفاق را گرانی فرودگاه نجف بیان می کند و می گوید:«از آنجایی که فرودگاه نجف جزو گران‌ترین فرودگاه های جهان محسوب می شود و امکانات مناسبی هم به زائران ارائه نمی دهد، تمام ایرلان‌های ایرانی تصمیم گرفته اند تا زمانی که کشور عراق هزینه ها را کاهش ندهد، دیگر به این فرودگاه پرواز نداشته باشند». وی افزود:« از این به بعد پروازها به مقصد بغداد انجام می شود و زائران با خودرو و به صورت زمینی به نجف می روند».
مجلس پیگیر موضوع خواهد بود

برای آگاهی از جزییات این اقدام عراقي‌ها به سراغ سید جواد حسینی کیا، عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی رفتیم. نماینده مردم سنقر در مجلس با اشاره به اینکه این موضوع به دلیل تعطیلی روز گذشته مجلس هنوز در فراکسیون حج و زیارت مطرح نشده است، گفت: «این موضوع جدیدي محسوب‌ مي‌شود و تا این لحظه هنوز مطرح نشده است».
وي ادامه داد:« اما در جلسه ای که به همین زودی برقرار خواهد شد این مساله را مطرح و نتیجه را اعلام خواهیم کرد».

حسینی‌کیا در رابطه با ماجرای گران‌شدن خدمات مسافری در فرودگاه نجف و تدابیر ایران برای جلوگیری از گران شدن خدمات سفر به عتبات عالیات گفت: « در ماجرای گران شدن بلیط و خدمات مسافری در فرودگاه نجف در زمان اربعین پیگیری هایی انجام شد و به موجب این پیگیری‌ها مشخص شد برخی از شرکت ها کوتاهی و از این فرصت سوءاستفاده کرده‌اند و قیمت بلیط را افزایش داده‌اند و بخش مهم این افزایش قیمت‌ها هم به عراق برمی گشت».

جلسه با رییس حج و زیارت

عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس از برگزاری جلسه با رییس سازمان حج و زیارت کشور نيز خبر داد و گفت:« قرار است به زودی جلسه ای با رییس سازمان حج و زیارت گذاشته شود تا علاوه بر پیگیری این موضوعات، برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی در مناسبت های بعدی نیز تدابیری اندیشیده شود».

ضرر شركت‌هاي ايراني يا فرودگاه نجف؟

از لحاظ مسافت، فاصله نجف به كربلا با بغداد تفاوت چنداني ندارد. از اين رو مي‌توان گفت كه از بعد مسافت تفاوت چنداني براي ايرانيان نخواهد كرد. اگر مرقد امام اول شيعيان را در نظر نگيريم، تفاوتي بين فرودگاه نجف و بغداد براي ايرانيان نخواهد بود. آنچه كه به نظر بيش از هرچيزي جلوه مي‌كند اين است كه فرودگاه نجف از تحريم پروازهاي شركت هاي ايراني متضرر خواهدشد زيرا بيش از يك سوم شركت‌هايي كه در فرودگاه نجف تردد دارند، شركت هاي ايراني هستند. به تبع با تحريم فرودگاه نجف، اين نجفي‌ها خواهند بود كه از سود سرشار عوارض فرودگاهي محروم خواهندشد و اين ميزان سود به بغداد روانه مي شود.

دريافت عوارض 10 دلاري

زوار ايراني بارها از دريافت مبالغي(مانند عوارض 10 دلاري) توسط فرودگاه نجف گلايه‌ داشته‌اند. چندان خوشايند به نظر نمي‌رسد كه مسئولان فرودگاه نجف به موجب جايگاه زيارتي شهر و تردد شيعيان، از فرودگاه شهر به عنوان جولانگاهي براي تلكه كردن ايرانيان استفاده كنند و اگر اين شرايط و قوانين آن‌ها ادامه‌دار شود، نجف بايد براي هميشه خود را از دريافت عوارض از شركت‌هاي ايراني محروم بداند. با توجه به تصميم شركت هاي هواپيمايي ايران سوءاستفاده از شرايط و زياده‌خواهي مسئولان فرودگاه بين‌المللي نجف به نظر، تلنگر خوبي به آن‌ها خواهدبود. به نظر مي‌رسد تنها راهكار براي خروج از اين مشكلات در فرودگاه نجف، دورانديشي مسئولان آن‌ها و دوري از سوءاستفاده از طرف ايراني است.

پيش از اين نيز يك‌بار دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي اعلام كرده بود كه پروازهاي ايران به نجف متوقف خواهدشد ولي گويا در آن برهه به‌دليل آنكه ماه محرم و صفر فرانرسيده‌بود، طرف عراقي چندان آن تهديدات را جدي نگرفت.

اما حال كه از تب و تاب عزاداري‌ها كاسته شده، مي‌توان به توافقي مناسب با مسئولان فرودگاه نجف رسيد يا براي هميشه، ايراني‌ها بايد بغداد را به‌عنوان مقصد اوليه خود در عراق انتخاب كنند.

منبع:روزنامه شهروند

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید