قتلگاه پرندگان مهاجر به وسعت آسمان خوزستان

    کد خبر :634981

صدای پرندگان مهاجر را که در آسمان می‌شنوند، دامگاه‌هایشان را پهن می‌کنند و هر هفته حدود 100 پرنده حلال گوشت و حرام گوشت را به دام می‌اندازند و میلیون‌ها تومان به جیب می‌زنند و آن وقت می‌گویند «فقیریم».

همزمان با شروع شهریورماه، پیش از آنکه صدای کشتار پرندگان در یکی از شمالی‌ترین عرض‌های جغرافیایی ایران در فریدونکنار بلند شود، بساط کشتار پرندگان مهاجر در جنوب کشور گسترده می‌شود.

 

خوتکاهای ابرو سفید، فلامینگوها، ‌اردک‌های بلوطی، اردک‌های سیاه کاکل‌ها، اردک‌های مرمری، گیلوش‌ها دسته دسته از عرض‌های شمالی و حوالی سیبری به هوای زمستان‌گذارنی به عرض‌های جنوبی‌تر و آفریقا حرکت می‌کنند، غافل از اینکه قرار است به طمع چشیدن گوشت لذیذشان در حوالی خوزستان شکار شوند.

 

شکار پرندگان در خوزستان، چند سالی است که رونق بسیار زیادی گرفته است و به سرعت در حال نزدیک شدن به همان وسعت و شدتی است که در فریدونکنار وجود دارد و از آن صحبت می‌شود اما تا به حال آنچنان که باید رسانه‌ای نشده است.

 

*دامگاه‌داران فقیر نیستند

 

رضا نیک‌فلک، ‌فعال محیط‌ زیست خوزستانی که چند سالی است در تلاش است که صدای مظلومیت پرندگان مهاجر آسمان خوزستان را به گوش مردم برساند، به خبرنگار فارس در این‌باره می‌گوید: اگر از مسؤولان بپرسید علت عدم برخورد جدی با این کشتار چیست، مطمئن باشید در جوابتان می‌گویند فقر. در حالیکه هر دامگاه‌داری در این منطقه آنقدر باید از لحاظ مالی توانا باشد که حداقل 30 هکتار از منطقه تالابی را قرق کند، دانه بپاشد و برای فرود این پرندگان محیط امنی تدارک ببیند.

 

این فعال محیط زیست توضیح می‌دهد که عمده این زمین‌ها در داخل تالاب‌های حافظت شده در «هورالعظیم» و «بامدژ» هستند و هر دامگاه‌دار (محمیه‌دار) باید حدود 5 تا 6 ماه در فصل صید برای این دامگاه هزینه کند که هزینه آن چیزی حدود 50 تا 60 میلیون تومان است.

 

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه حدود 70 تا 100 پرنده با هر بار دام‌کشی کشته می‌شوند، می‌گوید: این اتفاق هرساله حدود 5 بار برای هر دامگاه‌دار در هفته تکرار می‌شود و از فروش پرندگان حلال گوشت و حرام گوشتی همچون مرغابی‌سانان و اردک‌سانان پول خوبی به جیب می‌زند.

 

*فروش پرندگان مهاجر بیخ گوش محیط زیست

 

پرندگان شکار شده در بازار کیان اهواز که فاصله اندکی با اداره محیط زیست خوزستان دارد، بازار شادگان و سوسنگرد فروخته می‌شوند و استقبال خوبی هم از آن می‌شود.

 

گرانترین پرنده‌گانی که در این بازار فروخته می‌شود اردک سرسبز و غاز وحشی است که از 120 تا 140 هزار تومان خرید و فروش می‌شوند و ارزان‌ترین قیمت هم مربوط به چنگر و خوتکا است که گوشت کمی دارند و جفتی 40 هزار تومان فروخته می‌شوند.

 

*مدیرکل محیط‌زیست خوزستان: با جدیت برخورد می‌کنیم

 

محمدجواد اشرفی، مدیرکل محیط‌ زیست خوزستان  از جدیت برخورد با شکارچیان در این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: چند روز پیش چند متخلف شکارچی دستگیر و حدود 40 قطعه پرنده کار شده از سوی این شکارچیان ضبط شده است.

 

وی آمار عملکرد نیروهای تحت مدیریتش را در خصوص مثبت ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: نیروهای محیط‌بانی به سرعت متخلفان را شناسایی می‌کنند و به مراجع قضایی ذی ربط معرفی می‌شوند.

 

مدیرکل محیط‌‌ زیست خوزستان، وجود دامگاه‌ها و دامگاه‌داری را در این استان محدود و تحت کنترل خواند اما نیک فلک معتقد است: سازمان محیط زیست کوچکترین برخوردی با این متخلفان نمی‌کند و حتی تا چند سال پیش این افراد مجوز شکار هم دریافت می‌کرده‌اند.

 

*بزرگترین مانع برای حل این معضل، اداره محیط زیست استان است

 

به گزارش فارس، وی بزرگترین مانع برای حل این معضل محیط زیستی را سازمان محیط زیست می‌داند که حتی بر روی مناطق تحت حفاظت خود هم تسلط و اقتدار کافی را ندارند و وسعت مناطق کمبود نیرو را بهانه می‌کنند، در حالی که در تالاب شادگان تنها حدود 60 کیلومتر مناسب فعالیت صیادان و تعبیه تورهای هوایی است.

 

نیک فلک می‌افزاید: محمیه‌ها آنقدر بزرگ و مشخص هستند که به راحتی قابل برخورد است و نیاز به نیروی زیادی برای برخورد با این تخلف آشکار نیست و به راحتی می توان دامگاه‌ها را خراب کرد اما عزمی برای برخورد جدی وجود ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید