فرمول یک مونتسا در ایتالیا

  • ورزشی
  • دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ ۱۵:۱۶
    کد خبر :939770
فرمول یک مونتسا در ایتالیا

مسابقات اتومبیل رانی فرمول یک جایزه بزرگ ایتالیا – شانزدهمین مرحله از رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۲ – دیشب در پیست آتودرومو ناتسیوناله شهر مونتسا برگزار شد.

نتایج این رقابت به این شرح است:

۱- مکس فرشتاپن از هلند (قهرمان جهان در سال ۲۰۲۱) – تیم اوراکل ردبول ۱:۲۰:۲۷:۵۱۱ ساعت
۲- شارل لکلرک از موناکو – فراری ۲:۴۴۶ ثانیه اختلاف
۳- جرج راسل از انگلیس – مرسدس ۳:۴۰۵ ثانیه اختلاف
۴- کارلوس ساینس از اسپانیا – فراری ۵:۰۶۱ ثانیه اختلاف
۵- لوئیز همیلتون از انگلیس – مرسدس ۵:۳۸۰ ثانیه اختلاف
۶- سرخیو پرس از مکزیک – ردبول ریسینگ ۶:۰۹۱ ثانیه اختلاف
نیکولاس لطیفی راننده ایرانی الاصل کانادایی تیم ویلیامز مرسدس با یک دور اختلاف در رده پانزدهم قرار گرفت.

رده بندی اتومبیل رانی فرمول یک قهرمانی جهان ۲۰۲۲ پس از ۱۶ مرحله از ۲۳ مرحله فصل:
انفرادی:

۱- مکس فرشتاپن از هلند – تیم اوراکل ردبول ۳۳۵ امتیاز
۲- شارل لکلرک از موناکو – سکودریا فراری ۲۱۹،
۳- سرخیو پرس از مکزیک – اوراکل ردبول ۲۱۰،
۴- جرج راسل از انگلیس – مرسدس ۲۰۳،
۵- کارلوس ساینس از اسپانیا – سکودریا فراری ۱۸۷،
۶- لوئیز همیلتون از انگلیس – مرسدس ۱۶۸

تیمی:

۱- ردبول اتریش ۵۴۵ امتیاز
۲- فراری ایتالیا ۴۰۶،
۳- مرسدس آلمان ۳۷۱،
۴- آلپاین رنو فرانسه ۱۲۵

در این دوره ۲۱ راننده در قالب ۱۰ تیم شرکت کرده اند و مکس فرشتاپن از هلند به عنوان مدافع عنوان قهرمانی حضور دارد. مسابقات استرالیا، کانادا، ژاپن و سنگاپور پس از ۲ سال غیبت به علت شیوع بیماری کرونا دوباره در فهرست قرار گرفته اند. ضمن اینکه برای نخستین بار مسابقات میامی آمریکا نیز برگزار خواهد شد. مسابقات پرتغال، ستیریان اتریش و ترکیه نیز که سال قبل برای تسهیل در برگزاری مسابقات به تقویم اضافه شده بودند، حذف شدند. مسابقات قطر نیز به علت بازسازی پیست امسال از تقویم حذف شد ضمن اینکه مسابقات چین نیز به علت ادامه شیوع بیماری کرونا در این کشور از تقویم خارج شد. کمیته برگزاری فرمول یک اعلام کرد به علت بحران اوکراین، مرحله هفدهم مسابقات سال ۲۰۲۲ با وجود اعلام قبلی در سوچی روسیه برگزار نخواهد شد و مسابقه دیگری جایگزین آن می‌شود.
برای امسال تیم‌ها تا حدی طراحی‌های فنی اتومبیل‌های خود را تغییر داده اند و قوانین نیز بر اساس کمک به شرایط آیرودینامیک اتومبیل‌ها تغییر کرده است. قوانین امتیازدهی نیز تغییر کرده و رانندگانی که ۲۵ درصد مسیر را طی کرده باشند بر اساس عملکرد از یک تا ۶ امتیاز دریافت خواهند کرد. رانندگانی که ۵۰ درصد مسیر را طی کرده باشند بر حسب عملکرد از یک تا ۱۳ امتیاز خواهند گرفت و برای رانندگانی که تا ۷۵ درصد مسیر را طی کنند نیز از یک تا ۱۹ امتیاز دریافت خواهند کرد. برای طی کردن بیشتر از این حد نیز امتیاز کامل در نظر گرفته شده است. برای کسی که سریعترین دور مسابقه را ثبت می‌کند نیز یک امتیاز در نظر گرفته می‌شود. در شرایط معمول به رانندگان اول تا دهم به ترتیب ۲۵، ۱۸، ۱۵، ۱۲، ۱۰، ۸، ۶، ۴، ۲ و یک امتیاز تعلق خواهد گرفت.

در مسابقه امیلیا رومانیا در ایتالیا (سومین مرحله فصل) و اتریش (یازدهمین مرحله فصل) با هدف جذابیت و حساسیت بیشتر، شکل جدید برگزاری دور‌های تمرینی و تعیین خط همچون فصل قبل که در ۳ مسابقه به صورت آزمایشی برگزار شده بود، انجام شد. بدین ترتیب در روز نخست (جمعه) یک دور تمرینی و سپس دور اول تعیین خط برگزار شد. سپس در روز دوم (شنبه) یک دور تمرینی دیگر و دور تعیین خط دوم (سرعت) نیز برگزار شد تا در نهایت شرکت کنندگان خطوط اصلی مشخص شوند. بر خلاف سال ۲۰۲۱، در مسابقات سال ۲۰۲۲ که به این شکل برگزار می‌شود، فقط به نفرات اول تا سوم امتیاز رده بندی جهانی تعلق نخواهد گرفت. بلکه تا نفر هشتم نیز به ترتیب از ۸ تا یک امتیاز دریافت خواهند کرد. در این فصل ۳ مرحله ابتدایی فصل با شیوه قدیمی برگزار شده بود.

صدا و سیما

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید