فرانسه وضع مالیات بر گوگل، اپل، آمازون و فیسبوک را آغاز کرد

    کد خبر :458122

فرانسه تصمیم گرفته تا برای افزایش مالیات، منتظر بقیه اتحادیه اروپا نماند و به همین دلیل، شرکت‌های بزرگ تکنولوژی حالا در این کشور، مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از راشاتودی، فرانسه تصمیم گرفته تا برای افزایش مالیات، منتظر بقیه اتحادیه اروپا نماند و به همین دلیل، شرکت‌های بزرگ تکنولوژی حالا در این کشور، مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند. این قانون مالیاتی جدید که به آن گافا (مخفف گوگل، آمازون، فیسبوک و آمازون) می‌گویند، از اول ژانویه اجرایی می‌شوند.

وزیر مالی فرانسه که این قانون را در ماه دسامبر معرفی کرده، اعلام نموده که دولت امیدوار است ۵۰۰ میلیون یورو (۵۷۲ میلیون دلار) از شرکت‌های چندملیتی تکنولوژی، شامل گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون، در یافت کند.

او اضافه کرد: هر اتفاقی هم که بیافتد، این مالیات وضع خواهد شد.

در این میان، پاریس مدت‌ها است که به دنبال وضع قانون عادلانه‌تر مالیاتی، برای شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در اتحادیه اروپا است؛ اما روند پیشرفت این پروسه در بروکسل، با اختلاف نظر میان ۲۸ کشور عضو، در مورد وضع تعرفه بر غول‌های سیلیکون ولی، متوقف شده است.

البته به این نکته هم باید توجه کرد که هرگونه تغییری باید به اتفاق آرای اعضای این اتحادیه برسد؛ اما منتقدان این شرکت‌ها می‌گویند که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی از اقتصادهای کشورهای اروپایی درآمد به دست می‌آورند، اما از ساختار پیچیده خود برای تغییر مسیر بیشتر سود خود به کشورهایی که مالیات کمی اخذ می‌کنند، استفاده می‌کنند.

رهبری گروه مخالف این طرح را، ایرلند به عهده دارد که به قبله شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی تبدیل شده است و میزبان بسیاری از دفاتر مرکزی آنها هم به شمار می‌رود استونی و سوئد هم در بین کشورهایی هستند که از خواست فرانسه، حمایت نمی‌کنند؛ چراکه آنها هم می‌ترسند وضع چنین مالیاتی منجر به اقدامات تلافی‌جویانه از سوی آمریکا شود.

اعضای اتحادیه اروپا مدت‌ها است که در مورد وضع تعرفه ۳ درصدی بر غول‌های اینترنتی که با استفاده از داده‌های کاربران و تبلیغات دیجیتال، درآمد کسب می‌کنند، بحث می‌کنند. هر چند آخرین دور مذاکرات در ماه نوامبر، بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسید و فرانسه تصمیم گرفت به تنهایی به پیش برود.

آلمان و فرانسه به طور جداگانه‌ای بر روی وضع تعرفه ۳ درصدی برای تبلیغات دیجیتال، توافق کردند. این دو قدرت اتحادیه اروپا، قرار است در سال ۲۰۲۱ این توافق جدید را اجرایی کنند، مگر این که تا آن زمان، اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (اوای‌سی‌دی) بر روی راهکاری کلی به توافق برسند.

فرانسه ممکن است برای این مالیات‌ها، دلایل خود را داشته باشد؛ به خصوص اینکه جنبش جلیقه زردها به اقتصاد این کشور آسیب زده و همین حالا هم باعث شده است پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کاهش پیدا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید