فراز و نشیب قیمت پروازهای داخلی؛ آیا ایرلاین‌ها دوباره روبروی سازمان هواپیمایی کشوری می‌ایستند؟

    کد خبر :864012
بلیت هواپیما

اگرچه براساس اعلام شورای عالی هواپیمایی کشور، قیمت‌ بلیت پرواز‌های داخلی باید از اول آذر ماه کاهش پیدا می کرد اما اگرسری به سایت های خرید بلیت اینترنتی هواپیما بزنید قیمت ها همچنان در برخی مقاصد پرطرفدار مثل تهران- مشهد، تغییری نکرده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- قیمت بلیت پروازهای داخلی طی چند ماه گذشته به شدت افزایش یافت و حالا انجمن شرکت های هواپیمایی نرخنامه جدید پروازهای داخلی را به شرکت های هواپیمایی ابلاغ کرده است که در آن قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی بین 12 تا 13 درصد نسبت به رشد صورت گرفته از ابتدای تیر ماه کاهش یافته است.

مثلا قیمت بلیت پرواز تهران – مشهد که پیش از این تا سقف یک میلیون و 78 هزار و 500 تومان فروخته می شد به حداکثر 982 هزار و 400 تومان رسیده است.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره تازه ترین تصمیم شورای عالی هواپیمایی کشوری، گفت: کاهش قیمت بلیت هواپیما از 2 تا 3 درصد شروع و تا 33 درصد ادامه پیدا خواهد کرد.

سامانی با بیان اینکه دیگر کف قیمتی نداریم، اظهار کرد: نرخ‌ها شناور است و سقف قیمتی برای آنها تعیین شده که متناسب با ایام و پیک‌های ساعتی، قیمت‌ها تغییر خواهند کرد.

به گفته دبیرانجمن شرکت های هواپیمایی، در حال حاضر هم ارزان‌ترین نرخ بلیت 566 هزار و 800 تومان مربوط به مسیر تهران_اراک است و گران‌ترین مسیر هم مربوط به خطوط پروازی تهران_چابهار است.

بررسی قیمت پروازهای داخلی

اگرچه پس از آغاز کرونا، قوانینی برای تعداد مسافر در هواپیماها اعمال شد و شرکت های هواپیمایی محدودیت 60 درصدی در پذیرش مسافر برای پروازهای داخلی را اجرایی کردند ولی با وجود کاهش ظرفیت تا چند ماه ، ایرلاین ها قیمت‌ بلیط هواپیما را بالا نبردند، اما پس از مدتی براساس رشد قیمت سالیانه، قیمت‌های بلیط هواپیما هم افزایش یافت.

در خرداد ماه سال گذشته قیمت بلیت هواپیما نسبت به آخرین افزایش در بهمن 98، افزایش 20 درصدی را تجربه کرد پس از آن از ابتدای آبان ماه سال 99 هم شرکت های هواپیمایی قیمت پروازهای داخلی را 10 درصد نسبت به نرخ نامه خرداد ماه افزایش دادند.

طی سالجاری هم قیمت بلیت هواپیما در تیر ماه وبدون تعیین نرخ‌ مصوب افزایش یافت، اما در حال حاضر با وجود مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشور، مبنی بر کاهش قیمت بلیت ها همچنان نرخ برخی پروازها تغییر نکرده است مثلا نرخ بلیت تهران -مشهد در نرخنامه جدید پروازهای داخلی 928 هزار تومان است، اما در سایت‌های خرید بلیت آنلاین بلیط این پرواز تا یک میلیون و 900 تومان هم فروخته می‌شود.

همچنین نرخ جدید بلیت تهران – بندرعباس 777 هزار تومان است اما همچنان در بعضی سایت‌های خرید بلیت اینترنتی، بلیط پرواز تا یک میلیون و 400 هزار تومان هم وجود دارد، در این میان به مسافران پیشنهاد می شود که با مقایسه نرخ بلیت ها در سایت‌های خرید اینترنتی و نرخ مصوبه جدید اقدام به خرید کنند.

بی توجهی شرکت های هواپیمایی به اخطارها

اگرچه دبیرانجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرده که ممکن است ایرلاین‌ها در روزهای ابتدایی اجرای این مصوبه برای بارگذاری قیمت‌ها در ایرلاین‌های خود با مشکلاتی مواجه شوند اما پس از گذشت چند روز این قیمت‌ها تغییر می کنند، براساس اظهارات اسعدی سامانی این احتمال وجود دارد که دلیل ثبات قیمت ها در برخی سایت ها به دلیل مشکل بارگذاری باشد اما تجربه بی توجهی ایرلاین ها به دستورالعمل ها و اخطارهای سازمان هواپیمایی درباره کاهش قیمت ها، می تواند به معنای آن باشد که دوباره این موضوع تکرار شده است.

به عنوان نمونه قیمت بلیت هواپیما در تیر ماه امسال بدون تعیین تکلیف نرخ‌ مصوب توسط شرکت های هواپیمایی افزایش یافت و در برخی از مسیرها تا بیش از 30 درصد هم رشد کرد.

پس از این اقدام سازمان هواپیمایی نسبت به شرکت هایی که نرخ پروازهایشان را افزایش داده بودند، اخطار داد اما ایرلاین ها به رویه خود ادامه دادند و با وجود اینکه به برخورد قضایی و پرداخت جریمه تهدید شدند، اما قیمت ها را کاهش ندادند.

حالا هم که براساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشور، نرخ بلیت هواپیما کاهش یافته و با گذشت دو روز از زمان اجرا، سایت ها از این مصوبه پیروی نکرده اند و تغییری در این قیمت‌ها ایجاد نشده است پس این نگرانی وجود دارد که همچون دفعات قبلی شاهد سرپیچی شرکت ها از مصوبات باشیم.

برهمین اساس پیشنهاد می شود که اگر کاهش قیمت ها تا آخر هفته عملیاتی نشد و نرخ پروازهای داخلی به قیمت قانونی گذشته خود بازنگشت، اقدام و برخورد جدی‌تری را از سوی سازمان هواپیمایی کشوری شاهد باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید