فاز جدید تحرکات اصولگرایان برای فتح مجلس و دولت آینده

  • سیاسی
  • شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۲۰
    کد خبر :289351

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری هرچند از بازنگری در ساختار و مشی حرکتی اصولگرایان استقبال می کند اما تاکید دارد جایگاه روحانیت در این جریان هنوز هم محکم است.
گویا به مشکل خوردن برجام روحی تازه در کالبد اصولگرایان دمیده است؛ از گوشه و کنار خبر تغییر ساز و کار در اروگاه راست به گوش می رسدt از جمنا گرفته تا موتلفه و حالا جامعه روحانیت مبارز وارد فاز اصلاح و تغییر شده اند.

به هر حال تا به دست آوردن کرسی های ساختمان بهارستان 2 سال فرصت دارند و برای فتح ساختمان خیابان پاستور 3 سال رقابت در پیش دارند؛ همه این مسائل باعث شده است تا آنچه در توان دارند به کار ببندند.

محسن کوهکن از نمایندگان اصولگرای مجلس و عضو جبهه پیروان این حرکت ها را نشانه ای مثبت می داند اما می گوید این تغییرات به معنای گذشتن از شیخوخیت نیست و همیشه روحانیت مبارز برایشان قرار است حکم باشد.

آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت و گو با نامه نیوز است:

********

اصولگرایان تغییرات در ساز و کارهای خود را آغاز کرده اند از موتلفه تا جامعه روحانیت مبارز. این تغییرات چقدر می تواند جریان راست را به پیروزی برساند؟
اگر یک جناح و نحله سیاسی گذر زمان و شرایط زمان را در نظر نداشته باشد یعنی درجا زدن لذا هر مجموعه سیاسی که بیاید و تغییرات شکلی و ساختاری ایجاد کنند باید مثبت ارزیابی کرد؛ یعنی این چیزی نیست که خاص باشد چرا که در این ارزیابی ها است که به واقعیت های جامعه بیشتر توجه می شود و به شیوه های نو برای اداره کشور بیشتر توجه می شود و سعی می کنند جاذبه ها را بیشتر و دافعه ها را کمتر کنند.

من فکر می کنند این اقدام خوبی است و باید از آن حمایت کرد، از نظر سیاسی هم کار درستی هست و هرکسی این کار را انجام ندهد و درجا بزند کار اشتباهی کرده است.

اینکه شما می گویید باید به روز باشد منظورتان این است شکست های قبلی ناشی از به روز نبودن این جریان بود؟
نه به این معنی نیست. به هر حال یک تشکیلات سیاسی فقط برای انتخابات فعالیت نمی کنند. شاید هویت تشیکلات سیاسی، انتخاباتی نباشد اما در کشور ما تنها کارکردش همین است.اجازه بدهید من توضیح میدهم.

تنها نقش تشکیلات سیاسی انتخاباتی نیست اما اوج فعالیت سیاسی خود را در انتخابات نشان می دهد. اما همان گروهی که به ظاهر پیروز است و همان گروهی که شکست خورده است باید دائما به دنبال بازنگری و بازیابی گفتمانش باشد وگرنه آسیب می بیند. اتفاقا اگر این موضوع در جناح پیروز نادیده گرفته شود این آسیب می تواند جدی تر باشد چراکه جناح به ظاهر شکست خوده کنار گود نشسته است و مسئولیتی به عهده ندارد، پاسخگوی مطالبات نیست و انتقادات متوجه گروه به ظاهر شکست خورده نیست.

این تغییرات درون سازکار های اصولگرایی، می تواند مثلا حرکت به این سمت باشد که از شیخوخیت فاصله بگیرند؟چنین زمزمه هایی قبلا از سوی برخی نواصولگرایان شنیده می شود و امروز مثلا حزبی چون موتلفه هم از آن حرف می زند؟
بحث شیخویت اگر به معنای رد باشد که باید گفت این بی اعتنایی به اخلاق و تجربه است. به هر جهت در همه جای دنیا به این موضوعات توجه می شود و ما این موضوع را در شرق آسیا به وفور می بینیم لذا توجه به شیخوخیت موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفته است. بنابراین اگر کسی بحث شیخوخیت یا حکمیت را کنار بگذارد قطعا در فعالیت های خود به بن بست می رسد لذا یا باید ساختار، یک ساختار کنگره ای و حزبی باشد که همه جا بتوان بر اساس اقلیت و اکثریت تصمیم گیری کرد و اختلافات را حل و فصل کرد. یا اگر ساختار ساختار صددرصد حزبی نیست باید از طریق داوری و شیخوخیت مسائل را مرتفع کرد.

لذا این چهارچوبی اساسی و ارزشی است که باید حفظ شود حال اینکه چطور باید این رویه را ادامه داد می توان درباره آن مذاکره کرد.

با این تفاسیر آیا باز هم جامعتین محوریت قرار می گیرد؟
باید به این مسائل توجه کرد که جریان اصولگرا نمی تواند از روحانیت اصیل و مبارز و روحانیتی که برای کشور و انقلاب زحمت کشیده اند جدا بشود و حتما جریان اصولگرا همراه است. دیگر اینکه کمتر در مبانی اعتقادی به مشکل می رسد به همین دلیل است که باید پیرو روحانیت باشد و هیچ گاه ابایی ندارد که بگوید جریان اصولگرایی جریان همراه روحانیت و جریانی است که پشت سر روحانیت حرکت می کند.

اقای کوهکن! چقدر اصولگرایان بر چالش های امروز دولت روحانی حساب باز کرده است و عدم توفیق دولت را دلیلی برای موفقیت خود در انتخابات دولت و مجلس آینده می داند؟
هیچ جریانی نباید پایه اساسی خود را بر این موضوع قرار دهد چرا که در این میان تنها مردم هستند که ضرر می بینند. مثلا اگر شما کاری را خراب کنید صرف اینکه من بگویم خراب کردی خراب کردی که چیزی درست نمی شود بلکه باید برنامه ام را برای اصلاح اعلام کنم. یکی از اشکالاتی که به دولتهای ما وارد است این است که تا مدتهای سعی می کردند مشکلات را به گردن دولت قبلی بیندازد. امیدوارم روزی به رئیس جمهوری برسیم که در اولین نطقش موضوعاتی را که مطرح می کند برای اخرین بار باشد.

یعنی بگوید همه دولت ها نقاط قوت و ضعفی داشته اند و من تلاش می کنم علاوه بر بر طرف کردن نقاط ضعف ادامه دهنده نقاط مثبت باشم.

شما به عنوان فردی اصولگرا این برنامه را در جریان راست می بینید؟
به هر حال آنچه من می گویم از زبان یک اصولگرا است ما باید این را آنقدر تکرار کنیم تا بشود یک اصل.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید