«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (دوشنبه) گفت که غرب در حال کشاندن منطقه غرب آسیا به سمت یک جنگ بزرگ است.

لاوروف طی سخنرانی در یک همایش دانشگاهی، اظهار داشت که دولت‌های غربی با اقدامات خود در کشورهایی مانند عراق، سوریه و فلسطین اشغالی، کل منطقه را در آستانه وقوع جنگی عظیم قرار داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «اکنون شاهد هستیم که چگونه آنگلوساکسون‌ها به معنای واقعی کلمه خاورمیانه را به آستانه یک جنگ بزرگ سوق می‌دهند. این خط مشی، به‌طور کامل در مناطق دیگر از جمله اوکراین نیز آشکار شده است».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: «نمونه‌های زیادی [از این امر] وجود دارد، اما نتیجه یکسان است: نابود شدن یا تضعیف دولت [کشورها]، مانند آنچه که سعی کردند در مورد عراق، لیبی یا جمهوری عربی سوریه انجام دهند».

طبق این گزارش،‌ لاوروف تصریح کرد: «نتیجه این سیاست‌های کشورهای غربی افزایش تروریسم و افراط‌‌گرایی، سرنوشت نابودی برای انسان، فروپاشی خانواده‌ها و موج‌های میلیونی پناهجویان است».

به نوشته اسپوتنیک، وی همچنین افزود:‌ «غرب عادت دارد مشکلات خود را به بهای دیگران حل کند و از منابع دیگران سوء استفاده کرده و برخلاف فرآیندهای جهانی امیدوار است با دخالت در امور داخلی کشورها بر جهان حکومت کند».

وزیر خارجه روسیه پیش از این نیز گفته بود که مسکو آتش‌بس فوری بین طرف‌ها در درگیری فلسطینی-اسرائیلی را اولویت اصلی می‌داند.