عنکبوت مقدس ناجوانمردانه بود

    کد خبر :915065

علی مطهری، نائب رئیس مجلس دهم، درباره فیلم «عنکبوت مقدس» اظهار داشت: با توجه به اینکه بنده این فیلم را مشاهده نکرده‌ام، ممکن است قضاوت دقیقی نداشته باشم؛ اما آنچه که تاکنون نقل شده و همچنین تیزر و حتی پوستر این فیلم نشان می‌دهد که محتوای قابل قبولی ندارد.

به گزارش فارس، وی افزود: پوستر این فیلم به گونه ای طراحی شده است که شائبه توهین به شهر مقدس مشهد و امام رضا(ع) به وجود می‌آید؛ عوامل این فیلم نباید این پوستر را به آن صورت منتشر می کردند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس دهم با بیان اینکه آنچه که از محتوای فیلم نقل شده حاکی از سیاه نمایی و بد نشان دادن ایران است، تصریح کرد: این فیلم، ایران را یک کشور مخروبه و با مردمی عقب مانده نشان داده است و مشخص نیست این اقدام چه سودی برای کارگردان و تهیه کننده این فیلم داشته، مگر اینکه بگوییم هدف این‌ها صرفاً گرفتن جایزه کن بوده است.

برادران لیلا نوعی خودباختگی اجتماعی است

مطهری تاکید کرد: تحریف واقعیت‌ها با هدف دریافت یک جایزه پسندیده نیست. البته این فیلم از طرف جمهوری اسلامی به جشنواره کن نرفته بود بلکه توسط بخش خصوصی در خارج از ایران و در کشور اردن ساخته شده است.

وی با انتقاد از مواضع برخی هنرمندان در جشنواره های خارجی عنوان کرد: آنهایی که به عنوان نماینده کشور ایران در این گونه جشنواره ها شرکت می کنند، مثل سازندگان فیلم «برادران لیلا» نباید دچار خودباختگی شوند؛ اینها باید فرهنگ ملی خود را در نوع لباس و رفتارشان نشان دهند.

نائب رئیس مجلس دهم در ادامه گفت: البته وقتی هنرمندان به صورت شخصی یا خانوادگی به سفر خارجی می روند ما در آنجا مامور به تجسس نیستیم که رفتار آنها چگونه است، اما وقتی به عنوان نماینده ایران به جشنواره های بین المللی می روند حتما باید نماینده فرهنگ ایران باشند.

مطهری خاطر نشان کرد: چند وقت پیش به وزیر فرهنگ و ارشاد هم گفتم، کسانی که به عنوان نماینده ایران به جشنواره های خارجی می روند ملزم به رعایت فرهنگ اسلامی و ایرانی هستند و باید در نوع لباس و پوشش و رفتار خود دقت داشته باشند؛ اما وقتی به سفر شخصی و غیر دولتی می روند آزادند و به ما ارتباطی ندارد که چه رفتاری در آن جا داشته باشند.

وی در تقبیح رفتار غیراسلامی نوید محمدزاده در جشنواره کن گفت: برخی از هنرمندانی که به عنوان نماینده ایران به جشنواره کن رفته بودند در موردی رفتار خوبی نداشتند؛ مثلا رفتار آقای نوید محمدزاده که هنرمند توانایی است و من معمولاً کارهای ایشان را پسندیده‌ام درست نبود؛ یک زن و شوهر مجاز نیستند در ملأ عام کارهایی را که برای آنها حلال است انجام دهند.

نقد ایران توسط هنرمندان حاضر در جشنواره کن منصفانه نیست

نماینده سابق مردم تهران در مجلس دهم در ادامه با اشاره به مصاحبه های هنرمندان در جشنواره های خارجی عنوان کرد: برخی هنرمندان در مصاحبه های خود بدون اینکه اشاره ای به عامل اصلی وضعیت فعلی کشور یعنی تحریم‌ها  داشته باشند، صرفاً از وضع جامعه ایران انتقاد می کنند، این کار منصفانه نیست.

ممکن است ما کاستی‌هایی هم داشته باشیم که ربطی به تحریم‌ها ندارد، ولی جای گفتن آن جشنواره‌ای مانند کن نیست، خصوصا که بسیاری از این کاستی‌ها در خود کشورهای غربی نیز وجود دارد.

فیلم عکنبوت مقدس غیر واقعی و ناجوانمردانه بود

علی مطهری اذعان داشت: باید فیلم هایی به جشنواره های خارجی بروند که حاکی از وضع ایران باشد و چهره واقعی ایران را به دنیا نشان دهد، در حالی که فیلم هایی مثل عنکبوت مقدس اینطور نیستند. اینکه کارگردان و تهیه کننده عنکبوت مقدس اتفاق ناگواری را که 20 سال پیش در ایران رخ داده و یک آدم روانی چند زن را به قتل رسانده است، به صورت فیلم در بیاورند و به آن شاخ و برگ دهند و عین واقعیت هم نباشد به جشنواره ارائه کنند تا جایزه بگیرند، کار جوانمردانه ای نیست، چون باعث می‌شود که دنیا که شناخت درستی از ایران ندارد، ایران را از این دریچه ببیند و تصور کند که ایران یک کشور مخروبه و عقب‌مانده و بی‌فرهنگ است و این یک ظلم به ملت ایران است، در حالی که هر گردشگری که به ایران آمده از ملت ایران و فرهنگش تمجید کرده است.

نائب رئیس مجلس دهم در پایان گفت: امیدواریم هنرمندان از این به بعد بیشتر به دنبال ابلاغ پیام فرهنگ و تمدن کشور عزیزمان باشند نه اینکه هدفشان صرفاً دریافت جایزه باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید