عملکرد پرس تی‌وی؛ از ترور تهران تا اتفاقات ریاست جمهوری

    کد خبر :47331

یبیش از یک دهه از عمر شبکه پرس تی‌وی – نخستین شبکه خبری ۲۴ ساعته انگلیسی‌زبان ایران – می‌گذرد و این شبکه در این سال‌ها تلاش کرده است تا از همتایان خود در دیگر کشورها عقب نماند و تصویرگر مهمترین خبرهایی باشد که در جهان و البته ایران اتفاق می‌افتد.

خبرنگار ایسنا به مناسبت یازدهمین سالروز تاسیس شبکه بین‌المللی و خبری پرس‌تی‌وی، به ساختمان این شبکه تلویزیونی رفته است تا ضمن بازدید از تحریریه اصلی یا همان «نیوزروم»، روند تهیه و ارسال اخبار این شبکه خبری انگلیسی‌زبان را در قالب گزارشی ارائه دهد.

برخلاف تب و تابی که روی آنتن شبکه‌های خبری از جمله پرس تی‌وی شاهد هستیم، ساختمان و تحریریه این شبکه آرام و بی‌صداست.

تحریریه پرس‌تی‌وی را یک اتاق بزرگ تشکیل می‌دهد که بخش اعظمی از دیوارهای آن با تلویزیون‌های دیواری بزرگ پوشیده شده و در میان آن خبرنگارن آرام و بی‌صدا مشغول به کار هستد.

به دفتر سردبیر ارشد و مسؤول تحریریه که در انتهای اتاق قرار دارد، می‌رویم تا با او گفت‌وگو کنیم.

سید وحید تهامی که از نخستین روزهای تاسیس این شبکه تلویزیونی با آن همراه بوده است، در ابتدای صحبت‌های خود به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: کارم را حدود سال ۷۴ با سیمای انگلیسی شبکه سحر به عنوان گزارشگر آغاز کردم و دقیقا یادم است که اولین گزارشی هم که تهیه کردم برای جشن مردم در خیابان پس از پیروزی فوتبال ایران و استرالیا بود. در سیمای سحر بخش خبری از نظر زمانی محدود و تقریبا ۱۵ دقیقه بود. با گذشت زمان و گسترش این شبکه، شکل‌گیری شبکه پرس تی‌وی به عنوان شبکه خبری ۲۴ ساعته نیز آغاز شد که به همراه برخی از دوستان و همکارانم در سیمای سحر به شبکه پرس‌تی‌وی پیوستیم.

او ادامه می‌دهد: در ابتدای راه، پرس‌تی‌وی برایمان پروژه‌ای بزرگ و سخت بود؛ ما از تهیه کردن یک بولتن ۱۵ دقیقه‌ای در روز باید در یک شبکه خبری ۲۴ ساعته و  با حجم خبری بالا فعالیت می‌کردیم که درک و کنار آمدن با این تفاوت در ابتدا برایمان کمی مشکل بود. پس از آموزش‌هایی که دیدیم، رسما در شبکه پرس‌تی‌وی شروع به کار کردم و در حال حاضر نیز مسؤول تحریریه آن هستم.

تهامی معتقد است که «شبکه خبر یعنی اینکه اخبار در لحظه منتقل شود. شبکه پرس تی‌وی هم شبکه خبری بین‌المللی است که طبیعتا باید منابع اطلاعاتی بسیار قوی در اختیار داشته باید تا بتواند اخبار دست اول به دست بیاورد. در همین راستا ما همواره  تلاش کرده‌ایم که از راه‌های مختلف به منابع معتبر دسترسی سریع داشته باشیم؛ یکی از منابع اطلاعاتی مهم ما خبرنگاران هستند که الان حدود ۸۰ خبرنگار خارجی در کشورهای مختلف داریم و برای دریافت اخبار به آنها اتکا می‌کنیم. به عنوان مثال در پوشش اخبار جنبش ۹۹ درصدی آمریکا که هنوز هم جسته و گریخته ادامه دارد، ما توانستیم به کمک خبرنگاران محلی مستقر در محل پخش زنده داشته باشیم. همچنین در جریان جنگ اسرائیل علیه غزه (۲۰۱۴) ما در شبکه، پوشش شبانه‌روزی و مستقیم داشتیم که حتی یادم است در اوایل جنگ، رسانه‌های جریان اصلی که توجهی به این موضوع نداشتند، به خاطر پیگیری‌های ما، مجبور شدند اخبار جنگ اسرائیل و غزه را پوشش بدهند.

مسؤول تحریریه شبکه پرس‌ تی‌وی با اشاره به نحوه پوشش اتفاقات داخلی، ادامه می‌دهد: پیش از تاسیس شبکه پرس تی‌وی مخاطبان اتفاقات داخلی ایران، اخبار را از شبکه‌های خارجی دنبال می‌کردند، ولی متاسفانه این شبکه‌ها با نگرش خودشان اخبار را پوشش و آن طور که می‌خواستند انعاس می‌دادند. در پوشش اخبار داخلی، ما حتما اولویت‌های امنیتی را در نظر می‌گیریم، اما هدف اصلی ما دادن اطلاعات به مخاطب است؛ به عنوان مثال در حادثه تروریستی تهران، حتی شبکه‌های داخلی صداوسیما نیز همانند ما عمل نکردند. شبکه پرس تی‌وی به محض وقوع این حادثه در قالب خبر فوری این خبر را اعلام کرد و در لحظه، دو تیم به اطراف مجلس شواری اسلامی و حرم امام فرستاد تا بتواند ارتباط زنده با محل حادثه داشته باشد. همچنین تمام برنامه‌های اصلی شبکه برای پوشش اخبار حمله تروریستی تهران، قطع شده بود.

تهامی همچنین به دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری اشاره و اظهار می‌کند: از صبح روز انتخابات تمام آنتن شبکه پرس تی‌وی را به این موضوع اختصاص دادیم. هدف اصلی ما از این کار این بود که حضور بیش از ۶۰ درصدی مردم در انتخابات را به رخ جهانیان بکشیم؛ چراکه در غرب آمار مشارکت در انتخابات به شدت پایین است. همچنین در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز تمام مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری را به صورت زنده از شبکه پخش کردیم تا بتوانیم با این کار سطح نازل این مناظره را به مخاطبان نشان دادیم. همچنین از این فرصت استفاده کردیم تا این دموکراسی که آمریکا مدعی پرچم‌دار بودن آن است را زیر سوال ببریم. به هر حال همان‌طور که می‌دانید آقای ترامپ تنها رئیس‌جمهوری است که علی‌رغم اینکه رأی مردمی را باخت، ولی انتخابات را برد!

او می‌گوید: سختی‌هایی که در این سال‌ها با آن مواجه بودیم نشان می‌دهد که توانستیم تاثیرگذار باشیم؛ به عنوان مثال پیشتر پرس‌تی‌وی در انگلیس در پلت‌فرم اسکای قرار داشت، ولی از زمانی که رکود اقتصادی انگلیس و همزمان برگزاری جشن‌های سلطنی با هزینه‌های هنگفت را پوشش دادیم، ما را از پلت‌فرم اسکای برداشتند.

تهامی معتقد است که «یکی دیگر از اولویت‌های شبکه پرس‌تی‌وی، پوشش اخبار جهان اسلام است، ولی در بعضی موارد مثل پوشش اخبار کشور بحرین با مشکلاتی مواجه هستیم؛ البته این باعث نشد که ما پرونده این کشور را رها کنیم، بلکه با استفاده از تکنولوژی‌های روز اطلاعات را از طریق مردم حاضر در صحنه‌ها دریافت می‌کنیم. یکی دیگر از این پرونده‌ها بحث اتفاقات داخلی کشور عربستان است که آنجا نیز برخی از ساکنین محلی و غیرمحلی به ما در اطلاع‌رسانی کمک می‌کنند.

سردبیر تحریریه شبکه پرس‌تی‌وی می‌گوید: در کل آنچه برای مخاطب بین‌المللی اهمیت دارد، برای ما خبر است و به همین منظور در پوشش اخبار داخلی و خارجی تفکیکی قائل نیستیم. به هر حال کشور ما همیشه کانون خبر بوده و هست، اما ممکن است روزهایی پیش بیاید که در بولتن خبری ما اصلا خبر داخلی وجود نداشته باشد. شبکه پرس تی‌وی به عنوان شبکه بین‌المللی ایرانی در دنیا شناخته شده است و به همین خاطر هم گاهی فعالیت یا ارتباط گرفتن با افراد برای ما سخت است. به عنوان مثال آقای جیمز کوربین که هم اکنون  رهبر حزب کارگر انگلیس است،  پیشتر در برنامه‌های ما حاضر می‌شد، ولی آنقدر به او تهمت زدند که از ایران پول گرفته است که دیگر نمی‌تواند بیاید و ما هم شرایط او را درک می‌کنیم. در کل هدف اصلی ما در شبکه پرس تی‌وی این است که هر چه بیشتر دیده شویم و گسترش پیدا کنیم.

تهامی در پایان سخنان خود یادی از شهدای خبرنگار می‌کند و ادامه می‌دهد: یکی نقاطی که ما در آن خبرنگاران بسیار فعالی داریم، جبهه‌های عراق و سوریه است که در خط مقدم مبارزه با داعش حضور دارند و تصاویر بسیار خوبی را برای ما ارسال می‌کنند، ولی تاکنون چهار تن از خبرنگاران در ما در این راه و در حین تهیه گزارش شهید شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید