علت ترمیم سریع‌تر زخم‌های زیگ زاگی مشخص شد

    کد خبر :994551

برخی زخم‌ها حالت زیگ زاگی دارند و برخی از آنها ساده و مستقیم هستند. اما در نوع اول درمان زودتر صورت می‌گیرد و اکنون دانشمندان علت این امر را کشف کردند.

بازتاب-یافته‌های آنها می‌تواند روش‌های ایجاد برش‌های جراحی را تغییر دهد. تیمی از دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور به رهبری پروفسور K Jimmy Hsia، کار خود را با یک هیدروژل میکروالگو آغاز کردند که سطح آن با سلول‌های کلیه سگ مدین داربی کاشته شد. اگرچه این سلول‌ها از کلیه سگ‌ها به دست آمد، اما سلول‌های اپیتلیال از آن نوع هستند که در پوست نیز یافت می‌شوند.

محققان اقدام به ایجاد برش‌های متعدد در هیدروژل کردند، برش‌ها شبیه‌سازی زخم‌ها و ژل شبیه‌سازی پوست انسان و بافت زیرین. عرض آن برش‌ها از 30 تا 100 میکرومتر بوده و همچنین در الگوهای انحنای متنوعی از مارپیچ تا مستقیم ایجاد شد.

دانشمندان با استفاده از سرعت سنجی تصویر ذرات را بررسی کرده و سپس به مدت 64 ساعت به تماشای سلول‌ها پرداختند که در حال پل زدن شکاف‌های ایجاد شده توسط برش‌ها بودند. این فرآیند به عنوان اپیتلیال سازی مجدد شناخته شده و وسیله‌ای است که با کمک آن زخم‌های خارجی به طور طبیعی بهبود پیدا می‌کنند.

زخم

مشخص شد که روی زخم‌های متحرک، سلول‌ها به صورت «چرخش و گرداب مانند» حرکت می‌کنند. با این حال، روی زخم‌های مستقیم، سلول‌ها تمایل داشتند در خطوط مستقیمی حرکت کنند که موازی با لبه‌های زخم هستند. به دلیل این تفاوت در الگوهای حرکت سلولی، زخم‌های مواج تقریباً پنج برابر سریع‌تر از زخم‌های مستقیم التیام می‌یابند.

شو هونگمی، دانشجوی دکترا، اولین محقق مقاله در مورد این مطالعه، گفت: «حرکت بسیار غیریکنواخت و چرخشی ناشی از زخم‌های مواج، فرصت‌های بیشتری را برای حرکت سلول‌ها در مقایسه با زخم‌های مستقیم فراهم می‌کند. این سلول‌ها را قادر می‌سازد تا به سرعت با سلول‌های مشابه در محل مخالف لبه زخم ارتباط برقرار کرده و یک پل را تشکیل دهند و شکاف‌های زخم مواج را سریع‌تر از شکاف‌های مستقیم ببندند.»

اکنون امید است که یافته‌ها بتواند به روش‌های جدیدی برای ایجاد برش‌های جراحی منجر شود که سریع‌تر با اسکار کمتر بهبود می‌یابند و در نتیجه احتمال عوارضی مانند عفونت را کاهش می‌دهند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید