علائم سندرم خستگی مزمن در جوانان زودتر بروز می‌کند

    کد خبر :633937

متخصص روانپزشک و روان‌درمانگر گفت: بیشتر علائم ضعف حافظه،‌ کاهش تمرکز حتی دردهای عضلانی یا مفاصل در بسیاری از مردان و زنان ناشی از ابتلا به سندرم خستگی مزمن است که این نوع خستگی در جوانان زودتر بروز می‌کند.

 

نینا سلامت بخش افزود: برابر مطالعات انجام شده بالغ بر ۲۵ درصد جمعیت جوان چنانچه حداقل ۲ هفته یا حداکثر اگر این علائم بیشتر از ۶ ماه به طول انجامد، مبتلا به سندرم خستگی مزمن شده اند.

 

این رواندرمانگر در عین حال با بیان اینکه خستگی مزمن حتی کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرارداده و می‌تواند سبب بیماری طولانی‌ مدت و ناتوانی شود،‌ افزود: هرچند سندرم خستگی از شایع ترین شکایت مبتلایان به این بیماری است اما از علایم مهم قابل مطرح در این نوع اختلال می توان به سردرد، ضعف و درد عضلانی، درد مفاصل ، گلو درد ،ریزش مو ، اختلال کارکرد جنسی، فقدان خواب رضایت بخش، حمله اضطرابی، طپش قلب و تنگی نفس اشاره کرد.

 

وی گفت: از جمله بارزترین علائم سندرم خستگی مزمن روحی و جسمی دائمی، اختلال خواب، درد عضلات یا مفاصل، سردرد، ضعف حافظه یا کاهش تمرکز یا علائم جسمی مانند وجود علائم شبه‌ آنفلوآنزا، تهوع، دردمعده، اسهال و یبوست و نیز عدم تحمل یا حساسیت به کافئین، برخی غذاها یا داروها است.

 

سلامت بخش افزود: بروز سندرم خستگی مزمن نامشخص بوده و تشخیص آن فقط بعد از رد سایر علل و تداوم علائم حداقل برای بزرگسالان به مدت چهار ماه و برای کودکان ۳ ماه امکان‌پذیر است.

 

این متخصص روانپزشک با بیان اینکه سندرم خستگی مزمن پیچیده است و هیچ درمان یا داروی خاصی برای درمان آن وجود ندارد،‌ افزود: درمان های متعدد روانپزشکی برای این سندرم وجود دارد. علائم ممکن است در طول زمان تغییر کند بنابراین مبتلایان به خستگی مزمن باید دائم تحت نظر باشند و مهمتر از آن درمان با ویتامین ها و مواد معدنی و مواد گیاهی هیچ نقشی در درمان این سندرم ندارد.

 

به گزارش ایرنا ،وی تصریح کرد: درمان شناختی رفتاریبرای غلبه بر باورهای اشتباه، گروه درمانی، داروهای متعدد و درمان های متعدد روانپزشکی برای این سندرم وجود دارد که تجویز آن بسته به طیف علایمی دارد که در فرد مشاهده می شود.

 

این روان درمانگر توصیه‌های غذایی برای مبتلایان به سندرم خستگی مزمن کرد و افزود: مبتلایان به این بیماری می توانند وعده‌های غذایی خود را به سه وعده اصلی و سه میان وعده افزایش دهند چراکه سبب بهبود انرژی بدن آنان می شود و از طرفی به این دسته از بیماران توصیه می‌شود از مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند شکر و آرد سفید که در غذاهایی مانند نان‌های غیر سبوس‌دار و نوشابه یافت می‌شود، خودداری کنند.

 

وی گفت: درد عضلات یا سایر علائم بیماری ممکن است سبب شود برخی افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن فعالیت بدنی خود را کاهش داده و به تدریج چاق شوند. این افراد احتمال دارد به علت مصرف برخی داروها، عدم توانایی برای آماده‌سازی مواد غذایی مناسب با هدف بالا بردن میزان انرژی بدن به مصرف غذاهای پرکالری رو آورند. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل و کاهش مصرف غذاهای پرکالری می تواند با افزایش وزن در این افراد مقابله کند.

 

 

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید