عجیب اما واقعی؛ وام فرزندآوری به همه نمی‌رسد؛ واکنش کاربران به شرط نرخ باروری در پرداخت وام فرزندآوری

    کد خبر :906678

 پس از مدت ها گمانه زنی و وعده و وعیدی که پیرامون اعطای تسهیلات وام فرزندآوری از سوی مسئولان و در قالب طرح حمایت از جمعیت و تعالی خانواده داده شد، حالا فرایند ثبت نام و پرداخت وام فرزندآوری آغاز شده است؛ فرایندی که البته با یک حاشیه عجیب همراه شده و به موجب آن گویا همه افراد متقاضی را پوشش نخواهد داد.

بازتاب24 مهرماه سال گذشته طرح حمایت از جمعیت و تعالی خانواده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بر اساس یکی از بندهای آن دولت و بانک مرکزی موکلف شدند تا به خانواده هایی که صاحب فرزند جدید از تاریخ تصویب طرح به بعد می شوند، وام فرزندآوری پرداخت کنند.

بر اساس این قانون مقرر شد تا این تسهیلات برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و برای فرزندان دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد هم ۱۰۰ میلیون تومان  پرداخت شود.

پرداخت وام فرزندآوری به این دلیل در دستور کار مسئولان اجرایی کشور قرار گرفت تا زمینه ای باشد برای حمایت از خانواده هایی که صاحب فرزند جدید می شوند و نیز اقدامی باشد برای جبران کاهش شدید جمعیت که می تواند در آینده کشور را با بحران های جمعیتی فراوانی رو به رو کند.

این نگرانی از آنجایی آشکار شده است که در آخرین سرشماری رسمی نفوس و مسکن کشور که در سال 1395 انجام شد، نرخ باروری کشور به 1.6 رسیده است.

در واقع از آنجایی که نرخ باروری جمعیت کشور به ۱.۶ فرزند سقوط کرده، هدف اصلی این طرح، افزایش نرخ باروری به بالای سطح جانشینی یعنی بیش از ۲.۱ فرزند معین شده است.

با اینکه عموم مردم تصور می کردند که این وام و تسهیلات به همه خانواده هایی که صاحب فرزند جدید می شوند، تعلق خواهد گرفت، اما بررسی شرایط ابتدایی تصویب این طرح نشان می دهد که چنین موضوعی درست نیست.

به صورت مشخص در بند 8 شرایط پرداخت تسهیلات آمده بود که تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد.

حالا و با آغاز فرایند ثبت نام وام فرزندآوری بسیاری از خانواده ها که در جریان این شرط نبودند، نسبت به آن اعتراض دارند و آن را یک شرط بی مورد می خوانند.

اعتراضات در این زمینه در شبکه اجتماعی توئیتر نیز بالا گرفته است.

به طور مثال کاربری در این باره نوشت: ظاهراً شرط مهم برای دریافت تسهیلات فرزندآوری اینه که نرخ باروری زادگاه پدر یا فرزند( مادر که زایش و کار اصلی رو انجام میده مطابق معمول آدم حساب نشده )  بالای ۲.۵ درصد نباشد. بنابراین متقاضیان متولد این شهرها از فهرست دریافت‌کنندگان این وام حذف می‌شوند.

کاربر دیگری نوشت:شرط عجیب پرداخت وام فرزندآوری که در رسانه ها اعلام نشده بود ! کسی میدونه ارتباط نرخ باروری محل تولد پدر چه ربطی به وام فرزند دارد …؟

همچنین یکی دیگر از کاربران نوشته است: شرط عجیبی برای پرداخت تسهیلات #فرزندآوری وضع کردند. نرخ باروری شهر محل تولد پدر و فرزند باید زیر 2.5 باشد. با این فاکتور، بسیاری از شهرها از دایره دریافت وام خارج میشوند. این بودجه رو هم براتون می پیچونن بی گدار به …!

به هر صورت با این شرط عجیب اما واقعی که از قرار معلوم مسئولان نسبت به اجرای آن نیز جدیت خاصی دارند، خانواده ها لازم است نسبت به نرخ باروری شهر محل تولد خود که از طریق وبگاه و سالنامه آماری مرکز آمار قابل دسترس است، اطلاع کافی پیدا کنند.

البته به این شرط انتقادات فراوانی وارد است، مثل اینکه چرا مادر به عنوان کسی که فرزند را به دنیا می آورد و قرار است او را در دامان خود بزرگ کند در این شرط دیده نشده است و نیز اینکه وقتی یک فرزند در شهری که نرخ باروری کمتر از سطح جانشینی دارد متولد می شود، چرا باید با زادگاه پدرش سنجیده شود؟

به هر صورت این شرط عجیب بسیاری را شمول وام فرزندآوری خارج خواهد کرد و باید دید در آینده در ارتباط با آن چه تصمیم و یا اصلاحیه هایی اتخاذ خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید