طرح موضوعات موشکی توسط اروپا برای عمل نکردن به تعهدات برجام است

    کد خبر :477921
اروپا

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپا می‌خواهد با منحرف کردن افکار عمومی به برنامه موشکی ایران از انجام تعهدات خود در قالب برجام سرباز زند در حالی که ایران به کلیه تعهدات برجامی خود پایبند بود.

میرقاسم مومنی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص رویکرد خصمانه اروپا نسبت به ایران در متهم کردن پیاپی ایران به موضوعات امنیتی و مطرح کردن لزوم مذاکره موشکی با ایران، اظهارداشت: پس از خروج آمریکا از برجام، بر اساس رقابت میان اروپا و آمریکا در سطح بین المللی، اروپا تمام تلاش خود را انجام داد تا در سطح جهانی مشارکت و نقش آفرینی بیشتری داشته باشد و بتواند از حیطه نفوذ آمریکا خارج شود.

وی گفت: با خروج آمریکا از برجام، یک سردرگمی در اتحادیه اروپا به وجود آمد، اما آنها در جهت حفظ برجام و تداوم همکاری با ایران در این قالب تمام تلاش خود را انجام دادند که این را هم با انجام سیاستی مستقل به همراه روسیه و چین در برابر آمریکا پیش بردند.

مومنی افزود: در اقتصاد کشور های اروپایی بخش خصوصی از دولتی مستقل عمل می کند و دولت ها نمی‌توانند به صورت آمرانه به شرکت‌های خصوصی دستور انجام اقداماتی را خلاف میل و منافع آنها بدهند چرا که در قانون اساسی اروپا حدود اختیارات و وظایف دولت ها مشخص شده است.

کارشناس مسائل بین الملل در خصوص تعهد اروپایی ها به عملیاتی کردن مکانیسم مالی ویژه، بیان کرد: به اعتقاد من همانطور که ما به برجام دلخوش نیستیم نباید به برنامه مالی اروپا هم دل خوش کنیم چرا که به نظر آنها توان و پتانسیل لازم جهت عملیاتی کردن SPV برای تداوم همکاری های تجاری با ایران را ندارند، یعنی نه توان انجام آن را دارند و نه قصد انجام این کار دارند.

وی ادامه داد: به دلیل برخی اختلاف نظرها و تضاد منافع میان انگلیس، فرانسه و آلمان، اروپایی ها هنوز نتوانستند اقدام عملیاتی در راستای ایجاد سازوکار مالی ویژه جهت ادامه همکاری‌ها با ایران تنظیم کنند و به نظر می آید آنها می‌خواهند با منحرف کردن افکار عمومی به مسئله موشکی و یا حقوق بشر ایران از انجام تعهدات خود در قالب برجام سرباز زنند در حالی که ایران به کلیه تعهدات برجامی خود عمل کرد و ما به ازایی هم از اروپا نگرفته است.

مومنی در پایان با اشاره به برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در لهستان از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: حضور وزیر امور خارجه بریتانیا در آن کنفراس می تواند کشورهای دیگر اروپا را هم ترغیب به حضور کند کمااینکه به اعتقاد من کشورهای دیگر اروپایی هم در کنفرانس شرکت خواهند کرد اما اینکه در چه سطحی، باید منتظر ماند و دید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید