طالبان استفاده از ارز خارجی را در افغانستان ممنوع کرد

    کد خبر :858462
طالبان استفاده از ارز خارجی را در افغانستان ممنوع کرد

طالبان اعلام کرد که استفاده از ارز خارجی در افغانستان به طور کامل ممنوع است.

این اقدام از سوی طالبان باعث اختلال بیشتر در اقتصاد افغانستانی می‌شود که در نتیجه خروج نیروهای آمریکایی و سقوط دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین این کشور متزلزل شده است.

همچنین این اطلاعیه از سوی طالبان چند ساعت پس از آن منتشر شده که دست کم ۲۵ تن در نتیجه حمله مردان مسلح در بزرگترین بیمارستان نظامی افغانستان در کابل کشته و بیش از ۵۰ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ اوضاع اقتصادی و منابع ملی کشور نیازمند این است که تمامی افغان‌ها از پول رایج کشور در تمامی داد و ستدهای خود استفاده کنند.

استفاده از دلار آمریکا در بازارهای افغانستان رایج است درحالیکه مناطق مرزی از پول‌های کشورهای همسایه نظیر پاکستان برای داد و ستد استفاده می‌کنند.

دولت طالبان افغانستان به دنبال آزادسازی میلیاردها دلار در ذخایر بانک مرکزی است چون این کشور به شدت با کمبود نقدینگی، قحطی گسترده و بحران جدید مهاجرتی روبروست.

افغانستان میلیاردها دلار هم در بانک مرکزی آمریکا و چند بانک اروپایی دارد اما این پول از زمان روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان در ۱۵ اوت سال جاری میلادی مسدود شده است.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و توقف کمک اهدا کنندگان بین المللی، باعث شده تا این کشور نتواند هزینه‌های سه چهارم جمعیت خود را تامین کند.

وزارت دارایی افغانستان اعلام کرده که روزانه ۴۰۰ میلیون افغانی یا ۴.۴ میلیون دلار مالیات دریافت می‌کند.

به گزارش ایسنا، اگرچه قدرت‌های غربی به دنبال جلوگیری از بروز فاجعه بشری در افغانستان هستند اما از به رسمیت شناختن رسمی طالبان افغانستان امتناع می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید