صدیقی: جعلی بودن مدرک سینا کمالخانی را دیر به وزارت کشور ارسال کردیم

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۰۷
    کد خبر :722739

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری که امروز در ساختمان این سازمان برگزار شد در پاسخ به سوال تسنیم مبنی براینکه ما با خبر جعلی بودن مدرک آقای سینما کمالخوانی شاهد بازگشت اپیدمی فعالیت موسسات آموزشی غیرمجاز بوده ایم به همین خاطر چه راهکاری برای جلوگیری از بروز ادامه پیدا کردن چنین اتفاقاتی وجود دارد و چه نظارتی از سوی نهادهای مربوطه ددر این خصوص اعمال خواهد شد، گفت: در بحث استعلام از صحت مدارک کاندیداهای مجلس و شورای شهر معمولا توسط این کار توسط نهاد برگزار کننده انتخابات در یک فرصت محدود صورت می‌گیرد ما طی صحبتی که با وزارت کشور برای هماهنگی این کار انجام داده‌ایم قرار براین شد که مدارک مربوط به وزارت علوم را ما بررسی و پاسخ دهیم، مدارک دانشگاه آزاد را خود دانشگاه آزاد و حوزه علمیه را نیز خود حوزه بررسی و اعلام کند.

وی ادامه داد: پیش از 4 هزار استعلام از سازمان امور دانشجویان برای انتخابات مجلس اخیر اخذ شد و ما در فرصت اندکی که وجود داشت اطلاعات یک سری را خودمان داشتیم و مابقی را از موسسات و دانشگاه‌ها اخذ کردیم. تقریبا غریب به اتفاق پاسخ‌ها به موقع رسید و ما به وزارت کشور اعلام کردیم. به هرحال آنچه که مهم است این است که مدرکی که صادر می‌شود مدرک معتبری از سوی یک موسسه رسمی و معتبر باشد و این مدرک با توجه به سوابق قبلی فرد مورد تایید قرار گیرد یعنی اگر مدرک شخص دکتری است ارشد او نیز باید معتبر باشد. اما در بازه زمانی کوتاه شاید کمترل همه این موارد امکان پذیر نباشد.

رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: به همین خاطر تعدادی از پاسخها به موقع به دست وزارت کشور نرسید من جمله موردی که شما در خصوص مدرک آقای سینا کمالخانی فرمودید شامل همین موارد شد. ما موسسه ای به اسم موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی تفتان داریم که فعالیت آن مجاز است و طبق استعلامی که از این موسسه داشتیم مشخص شد شخص مذکور مدرکی از آنجا اخذ نکرده است اما این خبر را با تاخیر به وزارت کشور فرستادیم.

صدیقی در خصوص اینکه چه راهکاری برای ادامه پیدا نکردن این اپیدمی و اتفاقات اتخاذ شده است، گفت: این بحث سیستم جامع دانش آموختگی برمی‌گردد. ما دو دسته مدرک داریم یک دسته را سازمان اور دانشجویان تایید می‌کند که مربوط به موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی است و همچنین ارزشیابی فارغ التحصیلانی که از خارج از کشور می‌آیند. حدود 80 دانشگاه ما نیز مجوز صدور مدرک دارند و به صورت کلی کنترل‌ها شامل معتبر بودن موسسه معتبر بودن آزمون ورودی مورد تایید بودن موسسه توسط شورای گسترش و پیوستگی معتبر بودن مدارک تحصیلی فرد می‌شود. به همین خاطر طرح کلی که دولت در این خصوص اراده داده است طرح جامع سامانه دانش آموختگی یعنی همه مدارک تحصیلی باید پس از تایید کد رسمی در این سامانه ثبت شوند.

وی افزود: ما حدود یک سال است که این کار را برای سازمان خود انجام می‌دهیم و مدارک تایید شده با کد اعتبار یا همان کیو آر کد در این سامانه به ثبت می‌رسانیم و اگر این کد توسط هر فردی سرچ شود به راحتی مشخص خواهد شد که این این مدرک مورد تایید وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان بوده است یا خیر همچنین این کار را برای 80 دانشگاهی که خودشان مجوز صدور مدرک دارند آغاز کرده‌ایم و پایلوت آن آماده شده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: طبق همین برنامه قرار است این کار با دانشگاه آزاد اسلامی وزارت بهداشت و حتی دیپلمه‌های آموزش و پرورش که ورودی دانشگاه‌های ما می‌شوند نیز آغاز شود. این طرح درسال 99 دنبال می‌شود و مورد تاکید دولت و شخص آقای رئیس جمهور نیز هست.

صدیقی با تاکید براینکه تنها توصیه ما به مردم مراجعه به سامانه وزارت علوم برای تایید صحت موسسه آموزشی، گفت: ان‌شاءالله با کامل شدن سامانه مدرک دانش آموختگی دیگر در کشور شاهد اتفاقاتی مثل جعل مدرک نخواهیم بود.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مشکل موسسات آموزشی غیرمجاز در موسسات غیرمجاز اعزام دانشجویان نیز وجود دارد به همین خاطر از خانواده‌هایی که برای اعزام فرزندان خود قصد اقدام دارند خواهشمندیم به موسسات مجازی که اسامی آنها در سایت سازمان امور دانشجویان به ثبت رسیده است مراجعه کنند؛ در حال حاضر 137 موسسه اعزام دانشجو مجاز در کشور داریم که هر سال برای تمدید مجوز خود باید به سازمان ما مراجعه کنند. همچنین طی یکی دو هفته اخیر با همکاری پلیس امنیت و نیروی انتظامی یکی از همین موسسات پلمپ شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید