صالحی: اگر برجامی در کار نباشد ایران در طول 10 ماه می تواند 180 هزار سو را تولید کند

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ۹:۲۰
    کد خبر :297110

رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگوی ویژه خبری: بعد از شروع مذاکرات پیش بینی می شد که مذاکرات به نتیجه نرسد یا آمریکا بدعهدی کند به همین دلیل یک سوله را از سال 93 شروع به تجهیز کردیم.

گزیده سخنان علی اکبر صالحی در زیر می آید:

تمامی تست های لازم در این سالن برای روتور و سانتریفیوژ انجام می شود

یک سالن دیگر در دست ساخت است که تا چند هفته دیگر آماده می شود و قادر است به طور همزمان 60 سانتیفویوژ را کنترل کند.

این سوله چون از قبل ساخته شده است محدودیت سقف نداریم و اگر بخواهیم سانتریفیوژها را مونتاژ کنیم مناسب نیست و باید سقف بلندتر باشد اما این سالن برای سانتریفیوژ ir2 مناسب است اما برای ir8 مناسب نیست.

در این مکان نمی توانیم تعداد مناسب سانتریفیوژ جدید را در قالب برجام مونتاژ کنیم در این مکان ظرفیت 60 سو است و ماهی 18هزار سو و در 10ماه 180هزار سو سانتریفیوژ آماده می شود و در ظرف 10ماه می توانیم به خواسته رهبری برسیم.

اگر امروز 180 هزارسو آماده باشد هم نمی توانیم کار کنیم زیرا مواد اولیه لازم را نداریم و باید سالانه 300 تن اورانیوم داشته باشیم و در یک افق 5 تا 6 ساله پیش بینی تولید 300 تن اورانیوم را داریم.

حضرت آقا از قبل گفته بودند که شما به تعهد برجام دل نبندید

اکنون در حال ساخت پسماندسازی در واحد نطنز هستیم تا پسماندها جدا شود و ما نطنز را برای یک میلیون سو آماده کردیم در حالی که اگر می خواستیم روال طبیعی را طی کنیم این کارها به 7 تا 8 سال زمان نیاز داشت.

برای ساخت ir2 و ir4 ده سال زمان برده است و برای ساخت ir8 نیاز به 8 سال زمان داریم.

ما به دنبال 180 هزار سو هستیم تا اگر به ما سوخت ندادند سوخت داشته باشیم اما این به معنی خودکفایی کامل نیست.

این اقدامات نشان قدرت علمی است و ما باید تمام ابعاد از جمله ابعاد سیاسی و علمی را هم در نظر داشته باشیم. هم اکنون یک کشور حوزه خلیج فارس 4 نیروگاه اتمی از کره خریده است.

البته اینها باطری نیروگاه را خریدند ولی ما به دنبال آن هستیم تا خودکفا باشیم و تمام کارهای نیروگاه ها را خودمان انجام دهیم به همین دلیل باید سوخت تولید کنیم.

آمریکایی ها برای کشور ما پیش بینی کرده بودند که ما نیازمند 20مگاوات برق هستیم.

گفته شد که با ساخت نیروگاه های اتمی نیاز به 300 میلیارد دلار پول است در حالی که در چند سال اخیر برای نیروگاه اتمی در طول 30 سال گذشته 6 و نیم میلیارد دلار هزینه شد که یک و نیم میلیون دلار به روس ها برای بوشهر دادیم و الان 5میلیارد دلار می ارزد.

اگر برجامی در کار نباشد ایران در طول 10 ماه می تواند 180 هزار سو را تولید کند اما خود را ملتزم به قانون می داند.

الان این قدرت ایجاد شده است و در این میان لازم به ذکر است قدرت هسته ای قدرت دو گانه دارد اما به دستور رهبر انقلاب از استفاده از انرژی هسته ای در جنگ منع شده ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید