شرایط مرارت بار اقتصادی راهی جز برجام ندارد

  • ورزشی
  • دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ ۱۷:۱۱
    کد خبر :987027
علی+بیگدلی

علی بیگدلی تحلیلگر بین المللی گفت: آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند منطقه خلیج فارس در آرامش باشد، چرا که در دو نقطه حساس دنیا یعنی اوکراین و تایوان درگیر هستند.

 بیگدلی گفت: تلاش آمریکا این است که این منطقه را آرام نگه دارد. به همین دلیل بعد از اینکه نتانیاهو به قدرت رسید که برخلاف رسم عمومی که وجود داشت حداکثر یک ماه رئیس‌جمهور آمریکا نخست وزیر اسرائیل را به کاخ سفید دعوت می‌کرد تا الان این کار را نکرده است.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

قطعاً آمریکا از تصمیم عربستان سعودی با خبر بوده است و اینکه چین این کار را کرده، به خاطر این بود که این کشور با هر دو طرف روابط نزدیکی دارد و آمریکا توانایی این کار را نداشت.

این تحلیلگر به اینکه آیا این ارتباط تاثیری در پرونده هسته ای دارد؟ پاسخ داد: نمی‌تواند ارتباطی با برجام نداشته باشد. البته عربستان اعلام کرد، اگر برجام حل نشود در ایران حاضر است سرمایه‌گذاری کند.

آمریکایی‌ها قرارداد موقتی را پیشنهاد کردند که ایران بپذیرد تا روزنه‌ای برای اقدامات بعدی باز شود و بتوانیم به این وسیله مسأله برجام را حل کنیم. ما با شرایط مرارت‌بار اقتصادی که داریم هیچ راهی جز این نداریم که برجام را حل کنیم. لکن روس‌ها با این کار موافق نیستند، چون اگر برجام برداشته شود ایران می‌تواند اقدام به صادرات نفت به اروپا کند و این به زیان روسیه تمام می‌شود.‌

دیدار دیدار امیرعبدالهیان و وزیر امور خارجه فرانسه خیلی اهمیت نداشت و بر سر آزاد کردن زندانیان فرانسوی بود و فرانسه هم روابط خوبی با ما ندارد. ولی درباره مسائل برجام صحبت نشد. عمده ی صحبت درباره این بود که زندانیان فرانسوی در ایران آزاد شوند.

جنگ در حال فرسایشی شدن است و اروپا از کمک به اوکراین خسته شده و همچنین ناامنی و کمبود انرژی فشار می‌آورد. همچنین آمریکا در آستانه انتخابات ناچار است مسأله اوکراین را حل کند. به دلیل اینکه فشار اقتصادی که امریکا دارد مجبور کرده موضوع جنگ را خاتمه دهد.

برجام باید حل شود که به نفع ماست و هیچ راهی برای احیاء اقتصاد در حال احتضار ما وجود ندارد و هر روز هم بدتر می‌شود و با بالا رفتن قیمت ارز و مشکلات اقتصادی شدیدی که داریم مردم را در تنگنا قرار داده و هیچ راهی برای حل آن نیست و روسیه به هیچ وجه نمی‌تواند اقتصاد ما را زنده کند. بنابراین، ناچار هستیم به نحوی به سمت حل مسأله برجام برویم و عربستان بدون حل برجام نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید