شیوع گسترده سویه جدید کرونا

    کد خبر :1015974
جدیدترین آمار کرونا در کشور
سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع گسترده سویه جدید ویروس کرونا به نام «اریس» هشدار داد.

 مقامات سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا به نام اریس، با نام علمی «ای‌جی.۵» (EG,۵)، هشدار داده و آن را در بخش سویه‌های «تحت نظارت» دسته‌بندی کرده بودند.

این سازمان گفته است اریس با قدرت واگیر بالا اصطلاحا «توانایی گریز از برابر سیستم ایمنی بدن» را دارد، هرچند خطر آن کم ارزیابی می‌شود.

اریس یک سویه جهش‌یافته از یک زیرمجموعه امیکرون به نام «XBB,۱.۹.۲» است و نهاد تحقیقاتی «نهرلب» در بازل سوئیس پیشتر آن را سویه‌ای با «سریع‌ترین نرخ شیوع قابل توجه» خوانده بود. این سویه برای اولین بار در فوریه ۲۰۲۳ در اندونزی مشاهده شده بود.

ماریا ون کرخوف، سرپرست امور فنی سازمان جهانی بهداشت، پیشتر درباره این سویه‌ گفته بود: «همه انواعی که ما از ویروس کرونا در حال شناسایی هستیم زیرشاخه‌های اومیکرون هستند و نسبت به آن نرخ رشد بالاتری دارند.

او اضافه کرد: «ما از نظر تعداد بستری در بیمارستان‌ها و همچنین نرخ مرگ و میر، تأثیر خاصی را مشاهده نمی‌کنیم چرا که مردم تا حد زیادی با واکسیناسیون و همینطور به دلیل ابتلای قبلی محافظت می‌شوند. از این نظر می‌توان گفت که یک نوع ایمنی جمعی ساخته شده است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید