شیوع بیماری تب طوطی در اروپا

    کد خبر :1056066
شیوع بیماری تب طوطی اروپا

شیوع مرگبار بیماری تب طوطی بر زندگی مردم در چندین کشور اروپایی تأثیر گذاشته است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد شیوع مرگبار بیماری تب طوطی بر زندگی مردم در چندین کشور اروپایی تأثیر گذاشته است.

شیوع این بیماری در ابتدا در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) مشاهده شد و تا آغاز سال جاری ادامه داشت. مرگ پنج بیمار نیز تاکنون گزارش شده است.

تب طوطی توسط باکتری های خانواده «کلامیدیا» ایجاد می شود که در انواع پرندگان وحشی و خانگی و طیور یافت می شود. پرندگان آلوده همیشه بیمار به نظر نمی رسند، اما با تنفس یا مدفوع، باکتری ها را دفع می کنند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، انسان ها معمولاً با تنفس غبار ترشحات پرنده آلوده، به تب طوطی مبتلا می شوند. همچنین اگر پرنده، فردی را با نوک زدن زخمی کند یا از طریق تماس منقار به دهان افراد نیز ممکن است بیماری منتقل شود. این بیماری از طریق خوردن حیوانات آلوده منتقل نمی شود.

مطالعات نشان می دهد که انتقال از انسان به انسان ممکن اما نادر است.

سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: در بیشتر موارد اخیر، مردم در معرض تماس با پرندگان اهلی یا وحشی آلوده بودند.

به گفته متخصصان، اکثر افرادی که تب طوطی می گیرند، بیماری خفیفی دارند که ۵ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض پرنده بیمار شروع می شود و می تواند شامل سردرد، درد عضلانی، سرفه خشک، تب و لرز باشد. آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت را درمان کنند و به ندرت برای انسان کشنده است.

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد به نظارت بر شیوع این بیماری ادامه خواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید