گروسی:

ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است

    کد خبر :1055637
گروسی ذخایر اورانیوم غنی‌شده

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس طی بیانیه‌ای در افتتاحیه این نشست ضمن طرح ادعا‌هایی درباره موضوع هسته‌ای ایران، مدعی شد: در ایران با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستیم، زیرا ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران همچنان در حال افزایش است، حتی اگر سطح اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد اندکی کاهش یافته باشد.

وی ادعا کرد: من از ایران می‌خواهم که به‌طور کامل و بدون ابهام با آژانس همکاری کند.

گروسی همچنین مدعی شد: آژانس تداوم کسب اطلاع در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است. سه سال است که ایران اجرای پروتکل الحاقی خود را به‌طور موقت متوقف کرده و بنابراین سه سال از زمانی که آژانس قادر به دسترسی تکمیلی در ایران بوده است، می‌گذرد.

وی در ادامه ادعاهایش گفت: هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل پادمان باقی‌مانده وجود نداشته است.

مدیرکل آژانس همچنین ادعا کرد: گزارش‌های حسابداری مواد هسته‌ای اصلاح شده ارائه شده از سوی ایران در رابطه با عدم تطابق در تراز مواد هسته‌ای در UCF را یادآوری می‌کنم.

براساس این گزارش‌ها، آژانس در UCF، اختلاف در موازنه مواد هسته‌ای را اصلاح شده می‌داند. همچنین متذکر می‌شوم که این نشان می‌دهد میزان اورانیوم موجود در پسماند جامد ارسال شده از JHL به UCF برای انحلال کمتر از میزان اعلام شده از سوی ایران در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ بوده است. این عنصر جدید مستلزم بررسی بیشتر از سوی آژانس است.

رافائل گروسی مدعی شد: ایران همچنین نیاز به اجرای کد اصلاحی ۳.۱ دارد که یک تعهد قانونی برای ایران است. این مسائل پادمانی باقی‌مانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع است و باید حل‌وفصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است.

به گزارش میزان، ادعا‌های گروسی در حالی مطرح می‌شود که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این گفته بود که تعاملات ایران و آژانس در روال طبیعی تداوم دارد و در جهت رفع ابهامات و توسعه همکاری‌ها گفتگو‌ها در حال انجام است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید