شهرداری تهران کوچک می‌شود/ تشکیل اداره کل خزانه‌داری تا پایان سال

    کد خبر :165459

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به چابک سازی و کوچک‌سازی شهرداری تهران گفت: متاسفانه برخی از فعالیت‌های شهرداری با یکدیگر موازی بوده و باید برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها با یکدیگر ادغام شوند.

به گزارش تسنیم، حجت‌الله میرزایی در نخستین نشست خبری خود اظهار کرد: در حال حاضر مدیریت شهری براساس برنامه پنجساله دوم عمل می‌کند و این برنامه تا پایان سال 97 به اتمام می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه اگرچه برنامه 5 ساله دوم با ایراداتی همراه است، گفت: اما مدیریت شهری در این دوره خود را قائل به اجرای برنامه می‌داند چرا که این برنامه توسط شهرداری قبلی و در شورای چهارم به تصویب رسیده است و به عنوان یک میثاق مبنای سیاست‌گذاری است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ادامه داد: برنامه 5 ساله دوم از نظر محتوایی با کاستی‌ها و نواقصی همراه است و ما تلاش می‌کنیم برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران از نظر محتوایی برنامه کاملی باشد.

میرزایی تصریح کرد: کار تدوین برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران از ابتدای آذرماه آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان خردادماه کار تدوین این برنامه به پایان خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود اوایل تیرماه 97 طی یک لایحه‌ای به شورای شهر تهران ارسال شود و با توجه به صحبت‌هایی که با اعضای شورای شهر شده است بررسی این برنامه 3 الی 4 ماه زمان می‌برد و پس از تصویب شهرداری تهران آن را اجرا می‌کند.

وی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته بودجه 98 شهرداری تهران براساس برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران تنظیم خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران بیان کرد: برای تدوین برنامه 5 ساله سوم 16 کارگروه و کمیته پیش‌بینی شده است ضمن اینکه اولویت‌هایی نیز برای برنامه 5 ساله سوم در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به موضوع آلودگی زیست‌محیطی، حمل و نقل، تامین آب و انرژی برای شهروندان، هوشمندسازی و حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد.

میرزایی افزود: برنامه سوم در 3 سطح سیاست‌گذاری، تاثیرگذاری و سطح گفت‌وگوی فراگیر با شهروندان تهیه و تنظیم خواهد شد.

وی در ادامه نشست خبری خود به اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی از فعالیت‌ها در این مجموعه موازی یکدیگر بوده و قاعدتا باید اصلاح ساختار سازمانی صورت بگیرد که البته این فعالیت شروع شده اما زمانبر خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران افزود: این اصلاح ساختاری در راستای چابکسازی و ماموریت‌های شهرداری تهران خواهد بود.

میرزایی ادامه داد: متاسفانه برخی از فعالیت‌هایی که در شهرداری تهران انجام می‌شود به صورت موازی در سطوح مختلف اعم از معاونت‌ها و سایر بخش‌ها است ضمن اینکه همین فعالیت‌ها در سطوح مناطق نیز انجام می‌گیرد و قاعدتا اصلاح ساختار سازمانی می‌تواند باعث رفع این موازی‌کاری‌ها باشد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های حوزه معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهر شهرداری تهران تاسیس اداره کل خزانه‌داری در شهرداری است که این اداره کل تا پایان سال 96 تاسیس خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران افزود: شورای شهر تهران در ابتدای فعالیت خود طرح دوفوریتی را مبنی بر موظف شدن شهرداری تهران برای ارائه گزارش 100 روزه با محوریت تحویل شهرداری تهران تصویب کرد که از زمان ابلاغ این مصوبه به شهرداری تهران، شهردار تهران موظف به تهیه این گزارش شد که با توجه به زمان ابلاغ این گزارش شهرداری تهران تا 5 دی‌ماه این گزارش را تهیه و در اختیار شورای شهر تهران قرار خواهد داد.

میرزایی گفت: این گزارش اشاره شده بر مبنای تغییر و تحول در خصوص مدیریت شهری گذشته و فعلی خواهد بود.

وی همچنین از ارسال لایحه بودجه 97 شهرداری تهران تا پایان آذرماه به شورای شهر تهران خبر داد و گفت: تلاش می‌شود در این زمان اشاره شده لایحه بودجه ارسال شود و امیدواریم شورای شهر تهران نیز طبق زمان‌بندی مدنظر بودجه را بررسی و نهایتا تصویب و به شهرداری تهران ابلاغ کند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت بودجه 96 شهرداری تهران تصریح کرد: ما با کسری قابل توجه در این زمینه روبه‌رو هستیم و علل آن کاهش مالیات بر ارزش افزوده است که حدود هزار میلیارد تومان در این زمینه است، ضمن اینکه یکی دیگر از دلایل کسری بودجه 96 شهرداری تهران تداوم رکود ساخت و ساز مسکن است که در این بخش نیز با هزار میلیارد تومان کسری روبه‌رو هستیم.

میرزایی ادامه داد: بودجه شهرداری تهران در سال 96 حدود 18 هزار میلیارد تومان بوده که قاعدتا بتوانیم به رقم 16 هزار میلیارد تومان در این زمینه برسیم.

وی با اشاره به میزان بودجه 97 شهرداری تهران گفت: بودجه سال آینده قاعدتا انقباضی خواهد بود و ما بدون افزایش بودجه آن را تنظیم خواهیم کرد، ضمن اینکه در بودجه سال آینده تاکید ویژه‌ای بر پروژه‌های اولویت‌دار شده است و پروژه‌هایی اولویت‌دار هستند که میزان پیشرفت آنها قابل قبول و نقش موثری را در زندگی شهروندان داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در خصوص راه‌های جذب منابع جدید برای رفع کسری بودجه شهرداری تهران گفت: دریافت عوارض از شهروندان، کمک‌های دولتی، استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی راه‌های افزایش منابع هستند.

میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه 500 هزار واحد مسکونی مازاد در تهران داریم، بیان کرد: بخشی از پروژه‌های شهری در تعهد دولت است از جمله مترو، که البته شهرداری تهران به نیابت از دولت آن را انجام می‌دهد که تلاش می‌کنیم دولت از طریق محل صندوق توسعه ملی، منابع مورد نیاز را در اختیار شهرداری قرار بدهد.

وی گفت: یکی از راه‌های تامین منابع در بخش مترو استفاده از فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی است که امیدواریم در این بخش دولت به تعهدات خود عمل کند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران همچنین به تعامل شهرداری تهران با دولت در خصوص پرداخت بدهی‌ها اشاره کرد و گفت: وعده‌های خوبی در این زمینه و بویژه در بخش حمل و نقل داده شده است ضمن اینکه امیدواریم در برنامه ششم توسعه اصلاحاتی نیز در حوزه مالیات بر ارزش افزوده صورت گیرد.

میرزایی ادامه داد: آسیب‌شناسی نیز در خصوص برنامه 5 ساله دوم آماده شده است و این آسیب‌شناسی می‌تواند ما را در تهیه و تنظیم برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران کمک کند.

وی گفت: براساس آمار گزارشات دریافت شده تنها 30 درصد از برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران اجرا شده است که یکی از علل آن این بوده که این برنامه به صورت برون‌سپاری براساس سازمانی خارج از شهرداری تهیه شده و این برنامه با بدنه شهرداری بیگانه بوده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در ادامه نشست خبری به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اشاره کرد و گفت: دو نهاد شورایاری‌ها و سرای محلات از مجموعه‌هایی هستند که تاثیر بسزایی در سطح شهر دارند و قاعدتا مدیریت شهری نیز تاکید بر حمایت آنها دارد و ما تلاش می‌کنیم که ایرادات برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را حذف کنیم و در آینده انتخابات شورایاری‌ها بدون دردسر برگزار شود.

میرزایی همچنین به نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز مدیریت شهری تاکید ویژه‌ای دارد به طوری که در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران نیز به نوسازی بافت فرسوده تاکید شده و براساس آمار تا امروز 50 درصد از بافت فرسوده تهران نوسازی شده است.

وی گفت: عمده بافت فرسوده در جنوب شهر و پایین‌تر از میدان انقلاب است ضمن اینکه در بخش بافت فرسوده باید تسهیلات لازم را از جمله وام در اختیار مالکان و شهروندان قرار بدهیم.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در ادامه در خصوص عدم حضورش در جلسات شورای شهر تهران گفت: متاسفانه جلسات شورا با جلسات دولتی‌ها همزمان بوده و بنده به دلیل پیگیری مسائل شهری در جلسات دولتی‌ها حضور پیدا کرده‌ام.

میرزایی در خصوص انتصابات خود در معاونت مربوطه‌اش توضیح داد: تلاش من بر این بوده است که از نیروهای جدید و پرتلاش استفاده کنم که البته برخی‌ها در این زمینه انتقاد و برخی نیز انتصابات را مورد تشویق قرار داده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید