ایران و ترکیه لنگر ثبات در منطقه حساس خاورمیانه هستند/ فعالیت‌ مرزهای دو کشور ۲۴ ساعته می‌شود

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ۱۷:۴۲
    کد خبر :116670

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان، دوست و قدرتمند در منطقه، امروز لنگر ثبات در منطقه حساس خاورمیانه هستند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر امروز در نشست خبری مشترک با همتای ترک خود گفت: از حضور رئیس‌جمهور محترم ترکیه، آقای اردوغان برای پاسخ مثبت اینجانب برای سفر به تهران و تشکیل چهارمین شورای عالی راهبردی دو کشور تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان، دوست و قدرتمند در منطقه، امروز لنگر ثبات در منطقه حساس خاورمیانه هستند، اظهار داشت: ظرف سال‌های اخیر روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی منطقه‌ای فرهنگی و اقتصادی روز به روز در حال توسعه بوده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به رایزنی‌های خود و اردوغان تصریح کرد: در جلسه خصوصی امروز با رئیس‌جمهور ترکیه و همچنین در جلسه مشترک همکاری‌های راهبردی در خصوص توسعه روابط اقتصادی دو کشور تصمیمات مهمی اتخاذ شد. توسعه روابط بانکی دو کشور و تجارت با پول ملی دو کشور از تصمیمات مهم امروز بود.

روحانی افزود: مقرر شد تصمیمات امروز برای توسعه بانکی تا پایان هفته آینده نهایی شود. رفت و آمدها و ترانزیت کالا میان دو کشور در سه نقطه مهم مرزی صورت می‌گیرد که برای تسهیل در زمینه معابرها و مسائل گمرگی، تصمیم گرفتیم هر سه مرز به صورت ۲۴ ساعته به کارشان ادامه ‌دهند.

وی یادآور شد: دو مرز از فردا به صورت ۲۴ ساعته کارشان را آغاز می‌کنند و یک مرز که در حال انجام کارهای ساختمانی است، با اتمام کارش به صورت ۲۴ ساعته به کارش ادامه می‌دهد.

روحانی با اشاره به گفت‌وگو بین ایران و ترکیه گفت: درباره مسائل فرهنگی و اقتصادی توافقاتی صورت گرفت و مقرر شد کمیسیون مشترک اتشکیل شود. در زمینه روابط دو کشور گفت‌وگوی مثبتی صورت گرفت و مقرر شد در بخش‌های گردشگری، زیرساخت و حمل‌و نقل و نفت و گاز، تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاری صورت گیرد و همچنین اعلام شد این سرمایه‌گذاری برای طرف ترکیه وجود دارد.

وی ادامه داد: در زمینه روابط نفت و گاز تصمیم بر این شد طرف ترکیه گاز بیشتری برداشت کند و مذاکراتی بین دو وزارت خانه انجام گیرد. طرف ایران اعلام کرد آماده پذیرایی از شرکت‌ها در این زمینه است.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: اراده دو دولت بر این مبنا است که توسعه اقتصادی و تجاری بین دو کشور به مرز ۳۰ میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به مسائل موجود در منطقه گفت: با توجه به مسائل حساس منطقه بویژه سوریه و اقلیم و کردستان، دو کشور مذاکراتی در این زمینه داشتند. هدف نهایی ما ایجاد صلح و ثبات در منطقه است و همچنین ثبات در سوریه و همچنین بازگرداندن ثبات به اقلیم کردستان است.

روحانی ادامه داد: دو کشور تاکید کردند که در مقابل تشدید اختلافات قومی و مذهبی که از طرف بیگانگان برای منطقه ما تحمیل شده است خواهند ایستاد. عراق و سوریه برای خودشان یک کشور واحد هستند و برای بازگردان آرامش به آن‌ها تلاش خواهیم کرد.

رئیس دولت تدبیر و امید تاکید کرد: مردم کردستان عراق همسایگان خوب و برادرمان ما هستند. ما نمی‌خواهیم فشاری به آنها وارد کنیم ولی سران اقلیم باید تصمیمات اشتباه خود را جبران کنند بنابراین سه کشور ایران، ترکیه و عراق با اقدامات جدی و ضروری اهداف راهبردی خودشان در منطقه را تامین می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم یکی از اهداف مهم دو کشور است، عنوان کرد: باید با هر گروه تروریستی در هر کجا مبارزه کرد؛ چه به نام داعش و چه عنوان النصره یا پ‌پ‌ک فعالیت داشته باشند. تروریسم باید بداند دولت‌ها و قدرت‌های منطقه اجازه فعالیت‌های ضدانسانی و ناجوانمردانه را به آنها نخواهد داد.

وی در پایان بیان کرد: یک بار دیگر از حضور رئیس‌جمهور ترکیه و وزرا و هیات همراه و همچنین ژنرال آکار برای حضور در ایران تشکر می‌کنم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید