شروط انجام تست اُمیکرون برای افراد علامت‌دار

    کد خبر :879468
شروط انجام تست اُمیکرون برای افراد علامت‌دار

رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به شرایط انجام تست اُمیکرون برای افراد علامت‌دار کرونا، گفت: ظرفیت انجام تست تشخیصی کرونا در کشور می‌تواند تا روزانه ۲۰۰ یا ۲۵۰ هزار تست افزایش یابد، اما باید دید که دستورالعمل وزارت بهداشت چه خواهد بود.

دکتر علیرضا بیگلری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برخی پیشنهادات مبنی بر افزایش میزان تست‌های تشخیصی کرونا در کشور، به ویژه با توجه به خطر شیوع اُمیکرون، گفت: در حال حاضر ۵۰۰ آزمایشگاه در کشور داریم که با شبکه آزمایشگاهی پاستور همکاری می‌کنند. ظرفیت انجام تست تشخیصی کرونا در کشور می‌تواند تا روزانه ۲۰۰ یا ۲۵۰ هزار تست افزایش یابد، اما باید دید که دستورالعمل وزارت بهداشت چه خواهد بود.

لزوم هدفمند بودن افزایش تست‌های تشخیصی کرونا

وی افزود: بر این اساس وزارت بهداشت باید تشخیص دهد که با چه روندی می‌خواهد پیش‌بینی کند. ممکن است که هدف این باشد که افراد علائم‌دار را تست کنیم یا ممکن است هدف این باشد که تست‌های وسیعی انجام شود که مسلما هزینه بالایی هم دارد.

ضرورت پیگیری و قرنطینه کرونا مثبت‌ها

بیگلری ادامه داد: با این حال باید توجه کرد که اگر تست به میزان بالایی انجام شود و مشخص شود که تعدادی از افراد تست‌شان مثبت است، باید یک برنامه‌ریزی قوی وجود داشته باشد که افراد مثبت را بتوانیم در خانه قرنطینه کنیم. وگرنه اینطور درست نیست که تست تشخیصی انجام شود و سپس افراد کرونا مثبت در جامعه رها شوند و این به معنی از دست دادن منابع است. بر همین اساس تست بسیار خوب است، اما باید با یک استراتژی و هدف بسیار قوی همراه باشد.

وی گفت: طبق آنچه که در شبکه تشخیصی انجام می‌شود، میزان تست باتوجه به شدت بیماری است؛ به طوری که در شرایط اوج بیماری می‌توانیم به انجام روزانه ۱۵۰ هزار تست هم برسیم، اما در روزهایی که علائم و مراجعه کننده کم است، ‌مسلما تعداد تست هم کاهش می‌یابد. ظرفیت افزایش تست وجود دارد، اما باید با برنامه‌ریزی از این ظرفیت استفاده شود.

تشخیص اُمیکرون در کشور از هفته دوم آذر

بیگلری درباره تست تشخیصی اُمیکرون، گفت: در هفته دوم آذر ماه تست تشخیصی اُمیکرون را در آزمایشگاه‌های منتخب پخش کردیم که تولید خود انستیتو پاستور ایران بود. بر این اساس آزمایشگاه‌های منتخب کل کشور از هفته دوم آذر ماه قادر بودند که اُمیکرون را تشخیص دهند.

شرایط انجام تست امیکرون

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که نباید تست اُمیکرون را به صورت گسترده برای هر فردی که علائم دارد، استفاده کرد، بلکه تست‌های PCR و … انجام می‌شود و اگر تشخیص بر کووید شد و احتمال ابتلا به سویه اُمیکرون در فرد وجود داشت، از تست مربوط به شناسایی اُمیکرون استفاده می‌شود. در عین حال طبق دستورالعمل وزارت بهداشت برای کسانی که طی دو هفته گذشته وارد کشور شدند و علائم دارند، کسانیکه در آی‌سی‌یو بستری هستند، کسانیکه در مدرسه، کارخانه و هر جایی به صورت خوشه‌ای مبتلا و کرونا مثبت می‌شوند که فقط کافی است یک نفر از آن‌ها تست شود تا متوجه شویم آیا مبتلا به اُمیکرون هستند یا خیر، تست اُمیکرون برایشان انجام می‌شود. باید توجه کرد که نیاز نیست تست اُمیکرون به صورت مورد برای هر فرد انجام شود، بلکه بعد از مثبت شدن کرونا و در صورت شک به ابتلا به سویه اُمیکرون تست انجام می‌شود.

بیگلری درباره کیفیت شناسایی کرونا از طریق تست‌های خانگی که در برخی داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، گفت: اگر این تست‌ها از مراجع ذی‌صلاح تاییدیه داشته باشند، استفاده از آن‌ها را می‌توان توصیه کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید