عارضه جدید واکسن آسترازنکا

    کد خبر :879487
عارضه جدید واکسن آسترازنکا

آژانس دارویی اروپا(EMA) اعلام کرد التهاب نادر ستون فقرات به نام میلیت عرضی عارضه جانبی واکسن کووید ۱۹ آسترازنکا(AZN.L) است.

به نقل از نیوز، واکسن آسترازنکا با مشکلات متعددی از جمله تاخیر در تولید و بررسی توسط تنظیم‌کننده‌های دارویی به دنبال گزارش موارد نادر عوارض جانبی شدید مانند لخته شدن خون با پلاکت کم مواجه شده و منجر به محدود کردن یا توقف استفاده از آن در چندین کشور شده است.

البته کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا نیز هشدار مشابهی برای واکسن تک‌دوز جانسون و جانسون(JNJ.N) نیز داده است.

میلیت عرضی با التهاب یک یا هر ۲ طرف نخاع شناخته می‌شود و می‌تواند باعث ضعف در بازوها یا پاها، بروز علائم حسی یا مشکلاتی در عملکرد مثانه یا روده شود.

این کمیته پس از بررسی داده‌ها به این نتیجه رسید که رابطه علی بین این ۲ واکسن و میلیت عرضی یک احتمال منطقی است و افزود میزان سود و خطر هر ۲ واکسن بدون تغییر باقی می‌ماند.

آژانس نظارتی هیچ اطلاعاتی در مورد تعداد مواردی از این قبیل پس از تزریق واکسن ارائه نکرد اما گفته میلیت عرضی به‌ عنوان یک واکنش نامطلوب با فرکانس ناشناخته به اطلاعات محصول واکسن اضافه شده است.

همچنین از ابتدا گزارش‌های مربوط به بیماری عصبی جدی در مورد این ۲ واکسن منتشر شد که حاصل آن توقف آزمایش‌ها در مراحل اولیه توسعه دوزهای آسترازنکا و جانسون و جانسون بود.

هر ۲ واکسن مبتنی بر فناوری مشابه است.

تنظیم‌کننده مقررات دارویی اروپا با اشاره به به‌روزرسانی اطلاعات واکسن آسترازنکا در مورد عارضه نادر لخته شدن خون با تعداد پلاکت پایین پس از تزریق اول گفته پس از تزریق دوز دوم چنین عوارض جانبی کمتر مشاهده شده است.

از میان ۱۸۰۹ مورد ابتلا به بیماری به نام ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی که بعد از دریافت واکسن آسترازنکا گزارش شده، ۱۶۴۳ مورد پس از دریافت دوز اول و ۱۶۶ مورد پس از دریافت دوز دوم بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید