شرایط دریافت هدیه ازدواج از تامین اجتماعی

    کد خبر :955343
شرایط دریافت هدیه ازدواج از تامین اجتماعی

بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در صورت برخورداری از شرایطی، می توانند هدیه نقدی بالاعوضی به مناسبت ازدواجشان از این سازمان دریافت کنند که معادل یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه است.

طبق ماده ۸۵ قانون تأمین‌اجتماعی، کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به عنوان هدیه به بیمه‌شدگان اجباری واجد شرایط که برای بار اول تشکیل خانواده می‌دهند، پرداخت می‌شود.

میزان کمک هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ و در صورتی که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد.

در صورتی که زن و شوهر هر دو بیمه شده سازمان تامین اجتماعی و واجد شرایط باشند، پرداخت کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر انجام می‌شود. همچنین بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی که سال‌های قبل ازدواج کرده‌اند و در زمان ازدواج شرایط فوق را داشته‌اند و کمک هزینه مذکور را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

در حال حاضر نیازی به مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی برای دریافت این حمایت نیست و مشمولان حائز شرایط می توانند درخواست هدیه ازدواج خود را در سامانه خدمات غیرحضوری ثبت کنند.

در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی در بخش شرایط دریافت این حمایت طبق ماده ۸۵ تامین اجتماعی به موارد ذیل اشاره شده است:

۱ -ازدواج اول بیمه شده باشد.

۲ -در تاریخ ازدواج(عقد دائم) رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد.

۳ – بیمه شده ظرف پنج سال قبل از تاریخ عقد دائم حداقل ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

۴ -عقد در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.

۵ – بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد، اختیاری، قالیبافان و کارگران ساختمانی مشمول دریافت هدیه ازدواج نیستند.

۶ -پرداخت هدیه ازدواج بیمه شدگان کارگاه‌های دارای قرارداد پورسانتاژی بر عهده کارفرما است.

بیمه‌شدگان متقاضی می‌توانند با ورود به سامانه es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان/ حمایت‌های کوتاه مدت/ درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنند.

ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید