شبکه یک سیما میزبان مفاخر ایران زمین

    کد خبر :553579

مستند «حکایت دل» به کارگردانی بیژن شکرریز، در قالب ۲۰ قسمت مستند از زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.

علیرضا حسینی تهیه کننده مجموعه مستند «حکایت دل» گفت: طرح اولیه این مجموعه، سال ۱۳۹۴ به دکتر مرتضی میرباقری معاون محترم سیما ارائه و با پژوهش خانم محبوبه کلانتری آغاز شد.

حسینی ادامه داد: مشاوران علمی پروژه «حکایت دل» کرمی و شهین اعوانی هستند. همچنین با بهره مندی از نظر دیگر صاحب نظران حوزه فرهنگ، فلسفه، ادبیات و تاریخ و پاره‌ای تحقیقات میدانی موفق شدیم اطلاعات خوبی را برای ساخت مستند از زندگی شخصی، خانوادگی و علمی این مفاخر کسب کنیم.

این تهیه کننده ادامه داد: مدیران ارشد در معاونت سیما و سازمان صدا و سیما، نگاه بسیار مثبتی به تولید کار‌های فرهنگی دارند و حمایت معنوی خوبی هم از تولید این مجموعه داشتند.

وی با اشاره به اینکه هر یک از این اساتید، بزرگان و مفاخر، الگوی مناسبی برای جامعه، خصوصاً جوانان و خانواده‌ها هستند،بیان کرد: از ابتدا توافق کارگردان، پژوهشگر، تهیه کننده و دکتر کرمی بر این بود که ساختار فیلم‌ها برای مخاطب خاص و عام مناسب باشد و هر قسمت در ۴۵ دقیقه برای پخش در شبکه یک به عنوان شبکه ملی آماده شود، اما از آنجایی که گفتنی‌ها و شنیدنی‌ها از هر یک از این مفاخر ارزشمند کم نیست هر پرتره در نهایت بین ۶۰ الی ۸۰ دقیقه برای پخش در یک الی دو قسمت تدوین شد.

حسینی از مساعدت‌های مدیریت شبکه‌های یک و نسیم و مرکز سیما فیلم، خصوصاً مدیران و همکاران گروه‌های تامین برنامه و پخش شبکه یک سیما که در برنامه ریزی و پخش این مجموعه «حکایت دل» همراه و همدل بوده و هستند تشکر و قدردانی کرد.

تهیه کننده «حکایت دل» ضمن قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، عبدالحسین خسرو پناه رئیس وقت موسسه حکمت و فلسفه و قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی که در هماهنگی حضور عوامل تولید در این مراکز نهایت همکاری را داشتند، از ضعف همکاری مسئولان مرتبط در دانشگاه تهران گلایه کرد و گفت: با وجود اینکه یازده نفر از این مفاخر از استادان بنام دانشگاه تهران هستند، اما دو بار نامه‌های رسمی و طرح ارسالی «حکایت دل» بایگانی و درخواست برای فیلمبرداری بخش‌هایی از مستند‌ها که باید در دانشگاه تهران انجام می‌گرفت، رد شد.

حسینی همچنین با گلایه از مشارکت نکردن مرکز اسناد و کتابخانه ملی در این پروژه ملی و مشکلاتی که به همین دلیل برای «حکایت دل» ایجاد شد، افزود: تهیه و ساخت مجموعه مستند از زندگی نامه، پرتره علمی و حرفه ای اساتید فاخر و مشاهیر کشورمان، همواره نیازمند فرهنگ سازی بسیار است تا جلب مشارکت، همدلی و همراهی مراکز و اشخاص به صورت خودجوش در این خصوص انجام پذیرد.

وی در پایان گفت: اولین نمایش هفتگی مجموعه «حکایت دل» سه شنبه ۲۱ خرداد ساعت ۲۳ از شبکه یک سیما به همراه فیلم مستند «چشمه خورشید» با موضوع زندگی نامه و پرتره حرفه‌ای دکتر محمد جعفر یاحقی آغاز خواهد شد.

گفتنی است در قسمت‌های دیگر مجموعه «حکایت دل»، به شخصیت‌ها و مفاخر برجسته‌ای از جمله: استاد دکتر غلامرضا اعوانی فیلسوف ایرانی و یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه اسلامی جهان معاصر، استاد دکتر سید مصطفی محقق داماد استاد فلسفه و حقوق نام آور ایران، استاد کریم مجتهدی، شهره اهل فلسفه، استاد ژاله آموزگار استاد در حوزه زبان‌های باستانی، استاد اسماعیل سعادت مترجم آثار بزرگ فلسفی، استاد داود فتحعلی بیگی در نمایش‌های آئینی، استاد سید عبدالله انوار در حوزه نسخه شناسی، استاد عبدالله کوثری مترجم برجسته آثار ادبی، استاد زهره زرشناس در زبان سعدی و باستانی، استاد شهرام اقبال زاده مترجم و نویسنده آثار ادبی کودک و نوجوان، دکتر شهین اعوانی در علم فلسفه اخلاق، استاد اکبر ثبوت، مرد اخلاق و علوم دینی و حکمت اسلامی و نسخه شناس، رمان نویس شهیر معاصر بانو بلقیس سلیمانی، استاد سید فتح الله مجتبایی از مفاخر حکمت و عرفان اسلامی، استاد منصوره اتحادیه در حوزه تاریخ معاصر و مشروطه، استاد علی رواقی شاهنامه پژوه و قرآن پژوه برجسته، استاد توفیق سبحانی مولانا پژوه و ادیب توانا، دکتر روح انگیز کراچی ادیب و شاعر معاصر و متخصص تاریخ شعر زنان مشروطه، استاد شادروان محسن جهانگیری یکی از اساتید بزرگ در حوزه فلسفه و سرانجام استاد یگانه در حوزه پژوهش‌های ادبی و زبان فارسی و خصوصاً شاهنامه پژوهی، پرداخته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید