شبه جزیره کریمه روابط تجاری خود را با ایران افزایش می‌دهد

    کد خبر :352128

نماینده رئیس جمهوری روسیه در منطقه کریمه اعلام کرد که این منطقه می تواند با ایران همکاری تجاری داشته باشد و بنادر منطقه کریمه برای چنین همکاری هایی با ایران از طریق خزر آماده است.

به گزارش ایرنا، «گئورگی مرادوف» که معاون نخست وزیر دولت محلی کریمه است، روز سه شنبه در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو با اشاره به برنامه همکاری بنادر کریمه با ایران از طریق دریای خزر اظهار داشت: در شرایط کنونی مساله برقراری مسیر از طریق کانال ولگا دونسک بررسی می شود که بنادر کریمه را به سواحل خزر ایران مرتبط خواهد کرد.

وی همچنین گفت که برای برقراری روابط تجاری بین شبه جزیره کریمه و سوریه نیز در حال برنامه ریزی هستیم و قرار است مقام های پارلمانی کریمه در ماه سپتامبر (ماه آینده میلادی) در نمایشگاه دمشق که ششم سپتامبر افتتاح می شود این موضوع را بررسی کنند.
نماینده رئیس جمهوری روسیه در منطقه کریمه خاطرنشان کرد که شماری از تاجران ایرانی برای تجارت از طریق مسیر ولگادونسک با بنادر کریمه اعلام آمادگی کرده اند.

‘مرادوف’ همچنین گفت که به موازات ارتباط دریایی، ارتباط ریلی و خودرویی بین کریمه و ایران نیز برقرار می شود و با افتتاح پل شبه جزیره کریمه به روسیه، این امکان فراهم شده است.
سیاستمدار روس خاطرنشان کرد که با افتتاح خط آهن کریمه به روسیه از طریق پل بزرگ کریمه، تجارت آسان تر می شود و منطقه کریمه با قفقاز شمالی، جمهوری آذربایجان و ایران ارتباط ریلی می یابد.
روزنامه ایزوستیا در ادامه گزارش یادآوری کرد که روسیه با ایران در دریای خزر از طریق سه بندر آستراخان، اولیا و مخاچ قلعه ارتباط دارد و با توجه به اینکه ارتباط ریلی دو کشور به دلیل فاصله متفاوت بین ریل ها دشوار شده است، توسعه حمل ونقل دریایی بین دو کشور در اولویت قرار دارد.

منطقه کریمه با 27 هزار کیلومتر مساحت و 2 میلیون و 284 هزار نفر جمعیت در ساحل دریای سیاه قرار گرفته است.
با وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف آن را انقلاب و روس ها از آن به عنوان کودتای سال 2014 یاد می کند، مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه دست به مخالفت با دولت مرکزی زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.

از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد.
ایران با روسیه و اوکراین روابط نزدیکی دارد و تلاش می کند فارغ از اختلافات بوجود آمده میان دو کشور، روابط خود را با آنان در سایر حوزه ها گسترش دهد.

ترکیه یکی از شرکای اقتصادی اصلی روسیه در منطقه با وجود آنکه هر روز بر افزایش سطح همکاری های اقتصادی و امنیتی خود با روسیه با توجه به افزایش اختلافات این کشور با آمریکا می افزاید، بارها از روسیه بابت الحاق کریمه به خاک خود انتقاد کرده است و کریمه را جزئی از خاک اوکراین می داند.
میزان همکاری های ترکیه و روسیه تا جایی افزایش یافته است که روسیه وعده داده است سال آینده (یک سال زودتر از زمان قرارداد) تحویل اس-400 به ترکیه را آغاز کند و دو کشور بدنبال حذف دلار از معاملات خود هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید