شاخص بورس 6605 واحد رشد کرد

    کد خبر :952202
شاخص بورس 6605 واحد رشد کرد

بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند نوسانی قرار گرفت، به گونه‌ای که در ابتدای معاملات رو به کاهش نهاد و از میانه بازار روند صعودی را شروع کرد و در پایان معاملات با افزایش 5851 واحد به رقم یک میلیون 413 هزار و 585 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 1247 و احد به رقم 397 هزار و 447 واحد رسید.ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 233 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش ا ز9.8 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 431 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 110 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند اما میزان افزایش شاخص‌ها زیر یک درصد بود. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.44 درصد رشد کرد، این دو شاخص با معیار هموزن 0.31 درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور 0.42 درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس 0.55 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 0.29 درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای پالایش تهران، چادرملو، گسترش نفت و گاز پارسیان، مپنا،‌پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص را داشتند و نماد گل‌گهر بیشترین اثر کاهشی را در بازار داشته است.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با 63 واحد افزایش به رقم 18 هزار و 412 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 2 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس 326 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 4.5 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 210 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 621 میلیارد تومان داد و ستد کردند.با این حساب ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از 7 هزار و 900 میلیارد تومان رسید. که اگر 10 درصد از این منابع هم صرف تولید شود باعث رونق در صنایع کشور خواهد شد.

امروز نمادهای پلیمر آریاساسول، فولاد ارفع، صنعتی مینو، ذغال‌سنگ پروده طبس، بیمه کوثر،‌پالایش شیراز و پتروشیمی تندگویان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز هم اوراق سکه بانک مرکزی عرضه شد، اما نماد آن برای معاملات فعلاً متوقف است.

دولت قصد دارد با تدوین بسته ده‌بندی از بازار سرمایه حمایت کند و بخشی از تأمین مالی شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه خطوط تولید و ماشین‌آلات را از محل بازار سرمایه تأمین مالی کند.

به هر حال یکی از مأموریت‌های بورس و فرابورس تأمین مالی برای شرکت‌ها به شمار می‌رود و همچنین شفاف شدن سرمایه‌گذاری‌ها و صنایعی که در بورس و فرابورس حضور دارند و تقویت حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های اقتصادی به شمار می‌رود و شرکت‌های بورسی و فرابورسی از شفاف‌ترین شرکت‌ها در اقتصاد به شمار می‌روند که هم مالیات واقعی را می‌پردازند و هم اطلاعات درونی آنها به خاطر شفافیت واقعی بوده و باعث افزایش حاکمیت شرکتی و استاندار مدیریتی می‌شود.

ایران جیب

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید