سیر صعودی و ادامه دار قیمت نفت در بازارهای جهانی/ برنامه دولت ایران برای بهره برداری از این فرصت کم نظیر چیست؟

    کد خبر :894039

بر اساس آخرین گزارش ها قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس از جهش ۳.۹درصدی در جلسه قبل، امروز هم ۳دلار و ۴۸سنت معادل ۲.۷۲درصد رشد داشت و به ۱۳۱دلار و ۴۶سنت رسید.

«بازتاب»؛ بر اساس تازه ترین اطلاعات که «رویترز» منتشر کرده است،  در حالی که ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط آمریکا و برنامه انگلیس برای قطع خرید نفت از این کشور تا پایان سال موجب تشدید نگرانی‌ها در مورد محدود شدن عرضه نفت در بازار گشته است قیمت نفت روز چهارشنبه شاهد افزایش بود.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس از جهش ۳.۹ درصدی در جلسه قبل، امروز هم ۳ دلار و ۴۸ سنت معادل ۲.۷۲ درصد رشد داشت و به ۱۳۱ دلار و ۴۶ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه آوریل هم با ۲ دلار و ۷۶ سنت معادل ۲.۲۳ درصد رشد به ۱۲۶ دلار و ۴۶ سنت رسید.

قیمت نفت خام آمریکا روز سه‌شنبه ۳.۶ درصد افزایش یافته بود.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه دستور ممنوعیت فوری خرید نفت و سایر فرآورده‌های انرژی از روسیه را صادر کرد، انگلیس هم گفت تا پایان سال ۲۰۲۲ به خرید نفت از روسیه پایان خواهد داد.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. به‌گفته تحلیلگران نگرانی‌ها از اختلال بیشتر در عرضه نفت به‌دلیل تحریم‌ها علیه روسیه موجب افزایش خرید در بازار انرژی شده است.

هیرویوکی کیکوکاوا مدیر بخش تحقیقات مؤسسه نیسان سکیوریتیز دراین‌باره گفت: «علاوه بر تأثیرات اقدامات آمریکا و انگلیس، نگرانی‌ها از اختلال بیشتر در عرضه نفت روسیه به‌دلیل تحریم‌های وضع‌شده علیه مسکو سبب افزایش خرید‌ها شده است.»

وی افزود: «اما به‌نظر نمی‌رسد که در کوتاه‌مدت قیمت‌ها از رقم‌های ثبت‌شده در روز دوشنبه بالاتر برود، زیرا احتمالاً خرید‌ها به‌زودی کاهش خواهد یافت و کشور‌های واقع در نیمکره شمالی وارد فصل گرما خواهند شد که کاهش تقاضا برای انرژی را به‌دنبال خواهد داشت.»

همچنین در این باره وال استریت ژورنال مدعی شده است که رهبران کشورهای عربی خلیج فارس به تماس مقام های آمریکایی برای کمک به کاهش قیمت نفت، پاسخ شفاف و صریحی نمی دهند و تمایلی برای کمک به کاهش قیمت ندارند.

از آنسو نیز به نظر می رسد که تحت تأثیر فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم روسیه و افزایش قیمت نفت، مقام های آمریکایی ناگزیر شده اند تا با رهبران کشور ونزوئلا که مدتی پیش در پی سرنگونی حکومت در این کشور بودند، وارد مذاکره شوند.

بر همین اساس کارشناسان عقیده دارند در صورت ادامه جنگ و تحریم نفت و گاز روسیه، کشورهای تولیدکننده نفت و گاز به سرعت نمی‌توانند کمبود موجود در بازار را جبران کنند و از همین رو احتمال رسیدن قیمت نفت به ۲۰۰ دلار در هر بشکه دور از انتظار نخواهد بود.

صرف نظر از شرایط عجیب و غریبی که در مناسبات بین المللی به ویژه در حوزه اقتصاد حکم فرما شده است، پرسش مهم این است که برنامه و راهبرد دولت ایران برای استفاده از چنین شرایط بی نظیری در حوزه اقتصاد چیست؟

یکی از کاربران فضای مجازی در همین باره نوشته است: «تحلیل گران بانک جی پی مورگان پیش بینی کرده اند با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و به نتیجه نرسیدن توافق ایران با 4+1، قیمت نفت تا 185 دلار هم ممکن است افزایش پیدا کند. طبیعتا افزایش قیمت نفت به نفع ایران است و عدم توافق این روند را «تشدید» میکند. ایران چه تصمیمی خواهد گرفت؟!»

عباس عبدی- تحلیلگر و روزنامه نگار نیز در این باره نوشته است:  «بسیار خوشحال هستند که قیمت نفت افزایشی است. کسی درآمد ۸۰۰ میلیاردی دلاری دوره اول نواصول‌گرایان را فراموش نکرده‌. نتیجه چه بود؟ فقر، فساد، سوء مدیریت و اتلاف منابع با سرعت بیشتری افزایشی شد.»

پیشتر و در این باره وزیر نفت و سایر مسئولان مربوطه از افزایش فروش نفت ایران نوشته بودند و اتفاقاً تأکید کرده بودند که پول حاصل از فروش نفت نیز به ایران وارد می شود.

با این حال اکنون و در این شرایط به نظر می رسد دولت سیزدهم خود نیز به واسطه افزایش نجومی قیمت نفت غافلگیر شده و راهبرد مشخصی در این باره ندارد.

باید منتظر ماند و دید در آینده نزدیک ایران در قبال این فرصت به وجود آمده که حتی ونزوئلا را نیز به فکر بهره برداری بهینه انداخته است، چه خواهد کرد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید