سوءاستفاده خودسرها از فرمان«آتش‌به‌اختیار» رهبری

    کد خبر :40827

در شرایطی که یک نظام مدیریتی این اجازه را داده است که با شرایط خاصی خانم ها در ورزشگاه حاضر باشند هیچ کس اجازه جلوگیری ازآن را ندارد. هیچ شخصی اجازه لغو حریم افراد در جامعه را ندارد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه*یک عده افراد خودسر آماده هستند تا از مسئله “آتش به اختیار” که مقام معظم رهبری مطرح کردند، سو استفاده کنند. این برای جامعه بسیار خطرناک است. در جامعه ای که به نهادمندی و ثبات رسیده است همه رفتارها باید در قالب قانون شکل بگیرد. منظور از نهادینه شدن این است که هر رفتاری در جامعه دارای دو ویژگی باشد؛ قانونی باشد و ساختار داشته باشد.

به عبارتی یعنی قانون باید مشخص کند چه شخصی چه کاری را انجام دهد و ساختارهای لازم هم برای این امر که در آن تقسیم وظیفه صورت گرفته و اجرایی می‌شود وجود داشته باشد. این معنای نهادمندی است به طور معمول وقتی عمر نهادها بیشتر باشد ثبات در کشور ها قابل اتکارتر است .

جمهوری اسلامی ایران با وجود چهل سال عمر عملا به میانسالی و بلوغ کامل رسیده است؛ دیگر هیچ دلیلی برای اقدامات خودسرانه افراد وجود ندارد. نباید اجازه دهیم آتش به اختیار جمهوری اسلامی ایران را از مفهوم نهادمندی دور کند. در هر شرایطی ساختارهای سیاسی، مدیریتی و هم قوانین باید در راس رفتار باشد، آتش به اختیار در ضمن این دو موضوع مطرح میشود.

برخی افراد این موضوع را برای جلوگیری خانم ها از ورزشگاه ها مطرح می کنند؛ این برخوردها خیلی خطرناک است. در شرایطی که یک نظام مدیریتی این اجازه را داده است که با شرایط خاصی خانم ها در ورزشگاه حاضر باشند هیچ کس اجازه جلوگیری ازآن را ندارد. هیچ شخصی اجازه لغو حریم افراد در جامعه را ندارد.

متاسفانه یک سری از افراد که ما سابقه بسیار منفی از حضور آنها را در جامعه داریم و بزرگترین آفات و ضربات را به کشور زدند این به ضرر جمهوری اسلامی ایران است؛ دشمن از ثبات جمهوری اسلامی ایران به شدت ناراحت است و به دنبال ضربه زدن به نظام است در همچینی شرایطی نباید نیروهای خودسر به مقررات شورای عالی امنیت ورود کنند.

حدود سال 77 و بعد از آن در سال 88 شورای عالی امنیت ملی کشور سامانی را طراحی کرد که طبق آن سامان در جایی که نهاد و قانون وجود دارد هیچکس اجازه ورود خودسر را به مسائل ندارد و جرم است.

ما در کشور هنوز تاوان رفتارهای خودسر را میدهیم. به حدی با رفتارهای خودسرانه در کشور مقابله نشد که در نهایت ما دیدیم دو سفارت خانه انگلیس و عربستان که همواره در حال بهانه گرفتن از ایران هستند مورد هجمه خودسرها قرار گرفتند. علاوه بر ضربه حیثیتی توان چانه زنی کشور ما تضعیف شد و غرامت زیادی به گردن کشور و بیت المال گذاشته شد.

ما به یاد داریم حمله به سفارت انگلیس به یک بهانه ای تبدیل شد که بحث صدور تحریم علیه ایران مطرح شد؛ به یاد داریم شیخ نمر را مظلومانه سر بریدند یک سری افراد خود سر به سفارت عربستان در ایران حمله کردند و خون شیخ نمر پایمال شد، توان چانه زنی ما کاهش یافت و از آن زمان عربستان ادعای مختلف علیه ایران مطرح می کنند.

اگر جلوی حملات خودسر در ایران گرفته نشود آسیب به منافع ملی ما وارد می شود؛ اگر سامانه ای وجود داشته باشد که در آن افرادی که بیت المال اسیب می زنند مجبور به پرداخت غرامت باشند آنوقت هیچکس رفتار خودسرانه انجام نمی دهد.

موضوع آخر اینکه زمانی که رهبری موضوع آتش به اختیار را مطرح کردند موضوع فرهنگ مد نظر بود که یک حوزه نرم و امر به معروف است. هیچ وقت به معنای برخورد سخت فیزیکی در جامعه نیست ما دیدیم که از آن سوء تعبیر شد. در شرایطی که اطراف ایران دچار نا امنی است بازیگرانی به دنبال این هستند که داخل ایران را هم نا امن کنند. به دنبال بهانه ای هستند که از شکل گیری حرکت های خودسرانه برای ضربه زدن به امنیت جمهوری اسلامی استفاده کنند. به هیچ وجه زمان این نیست که ما دوباره شاهد نیروهای خودسر در جامعه باشیم.

*عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید