سه راه حل ذوالنور برای رفع حصر

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ۱۰:۲۹
    کد خبر :238774

رییس فراکسیون روحانیت مجلس که اخیراً از ۱۴ ساعت مذاکره خود با حجت‌الاسلام کروبی درطول حصر سخن گفته، نظراتش درباره حصر تشریح کرد.

ذوالنور درحالی بالاخره نماینده مردم قم شد که اصالتاً اهل ملایر است و شاید همین ویژگی قومیتی باعث شد که وقتی قرار به دیدار ۳ چهره سیاسی با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی ازجمله محصوران انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ شد، نام او نیز به‌عنوان یکی از این ۳ گزینه به میان آمد. دیداری که بنابر شواهد و قرائن چندی پیش انجام شده است، حال آن‌که ذوالنور هرگز به‌صراحت این مسئله را تایید نکرده است.

مجتبی ذوالنور بالاخره سکوت چندماهه خود درباره دیدار با کروبی را شکست و از دیدارهایی که طی سال‌های اخیر با دبیرکل حزب اعتماد ملی داشته است، سخن گفت.

به گزارش ایلنا، این نماینده اصولگرا که تاکید دارد، او را ازجمله اعضای جبهه پایداری از احزاب تندروی اصولگرا معرفی نکنند، گفت که طی سال‌های که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد در حصر به‌سر می‌بردند، حدود ۱۴ ساعت با کروبی گفت‌وگو کرده و با وجود آن‌که برای مذاکره با میرحسین موسوی اقدامی انجام نداده، اما مشکلی برای گفت‌وگو با او نیز ندارد.

بخشی از گفتگو با حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور را در ادامه می خوانید:

شما یکی از کسانی بودید که با آقای کروبی دیدار کردید. مدتی است صحبت‌هایی درباره احتمال رفع حصر تا پیش از عید نوروز مطرح است. نظرتان در این رابطه چیست؟

فکر می‌کنم به‌طور کلی ۳ راه برای حل موضوع حصر وجود دارد. اول اینکه این افراد آزاد شوند. با این حال اگر نظام یک‌جانبه این افراد را آزاد کند، نمی‌تواند جواب مردم را بدهد. مردم سوال خواهند کرد که چطور کسی که ککتلی به سمت بانک انداخته، کسی که موتوری آتش زده، کسی که ماموری را مجروح کرده را مجازات کردید اما چطور کسانی که در راس این جریانات بوده و همه خسارات را به بار آوردند، یک‌جانبه آزاد کردید. بنابر این نظام به تخلف از عدالت و ضعیف‌کشی متهم خواهد شد و این شدنی نیست.

دوم این است که نظام این افراد را محاکمه کند. باتوجه به استدلالات و مدارکی که در اختیار داریم، اگر بنابه محاکمه این افراد باشد‌، چیزی کمتر از اعدام در انتظارشان نخواهد بود.

چه مدارکی؟

اعترافاتی از عاملیتی که آقایان در وقوع این حوادث داشتند.

این اعترافات از خود محصورین به دست آمده است؟

بله بله!

محصورین که در نامه‌شان حرف دیگری می‌زنند.

خب آن‌ها چنین می‌کنند اما آن‌چه ما داریم، از چیز دیگری حکایت دارد.

یعنی اعترافات در شرایط خاصی صورت گرفته است؟

شرایط خاصی نبوده، محاکمه یا بازجویی خاصی نبوده است. ما اسناد مختلفی در اختیار داریم که البته این اسناد مخفی نبوده و مبتنی بر اظهارات آقایان است، نشان می‌دهد که آن‌ها خودشان مسبب این اتفاقات بوده‌اند.

با این حساب اسناد شما دال بر اظهارات میرحسین موسوی در فلان بیانیه یا سخنان آقای کروبی در بهمان نامه یا سخنرانی است. آیا تشخیص این‌که این اسناد مجرمانه است، نیاز به قاضی و تشکیل دادگاه ندارد؟

اگر قرار باشد، محاکمه‌ای صورت بگیرد، این اظهارات رو خواهد شد.

پس باید قاضی صدق و کذب اسناد را تعیین کند.

قطعاً قاضی تشخیص می‌دهد. من صرفاً می‌گویم این نظر بنده است. من نگفتم حکم قضایی که قاضی صادر خواهد کرد یا صادر کرده، بر این اساس است. گفتم به نظر بنده این ۳ گزینه برای حل مشکل وجود دارد.

بله بفرمایید. ۳ گزینه را تشریح می‌فرمودید؟

من اعتقادم این است که اگر محاکمه‌ای اتفاق بیافتد، کمتر از اعدام در انتظار سران محترم فتنه نیست. و اگر چنین اتفاقی بیافتد، یقینناً به نفع آن‌ها نخواهد بود و چون رسانه‌های دنیا در اختیار ما نیست، رسانه‌ها و شریان اطلاع‌رسانی دنیا در اختیار غول فضای مجازی است که سرورهایش در اختیار بیگانگان است و همان‌ها هم در دوران فتنه، نهایت حمایت را از آن کرده و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دادند و در جریان آشوب‌های اخیر نیز این آشوب‌ها را پوشش دادند که مردم دست رد بر سینه آن‌ها زدند. بنابر این در چنین فضای نابرابری که در فضای مجازی داریم، قاتل را جای قربانی خواهند نشاند.

سومین راه هم توضیح می‌دهم. سومین راه این است که این‌ها بیایند در پیشگاه مردم عذرخواهی کنند. اعتراف به اشتباهشان کرده، عذرخواهی کنند و در مسیر جبران حرکت کنند. طبیعتاً اگر این اتفاق بیافتد، حصری باقی نمی‌ماند اما اگر این اتفاق نیافتد، دو راه نخست هم که ممکن نیست و نمی‌توان راه چهارمی برایش تصور کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید