سناریوی جدید برای صعود نفت به ۷۰ دلار

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۲۲
    کد خبر :712328

این شرکت تحقیقات انرژی در گزارش جدیدی اعلام کرد اگرچه جهان در حال حاضر با بزرگترین اشباع عرضه مشاهده شده تاکنون در بازار جهانی نفت مواجه است اما اوضاع در سال‌های آینده تغییر چشمگیری پیدا خواهد کرد. از آنجا که همه شرکتهای نفتی پس از ریزش قیمت‌ها در مارس، برنامه ریزی خود را در جهت بقا تغییر داده‌اند، سرمایه گذاری‌ها در اکتشاف و تولید جدید به تاخیر خواهد افتاد زیرا این شرکتها به دنبال حفظ نقدینگی و اجتناب از کاهش پرداخت سود نقدی به سهامدارانشان هستند. غولهای نفتی نظیر اکوئینور و شل دقیقا چنین کاری را انجام داده اند. در نتیجه سرمایه گذاری‌های جهانی و تصویب پروژه‌ها امسال کاهش پیدا کرده است.

شرکت “ریستاد انرژی” در پایان مارس پیش بینی کرده بود که شرکت‌های اکتشاف و تولید احتمالا تصویب پروژه‌ها را ۶۸ درصد در مقایسه با ۱۹۲ میلیارد دلار پروژه های تصویب شده در سال ۲۰۱۹ کاهش می دهند.

بر اساس جدیدترین برآورد شرکت “ریستاد انرژی”، افت سطح سرمایه گذاری و فعالیت پروژه جدید هنگامی که با بهبود تقاضای جهانی پس از پایان بحران ویروس کرونا همراه شود، بازار جهانی نفت را با کمبود عرضه حدود پنج میلیون بشکه در روز روبرو خواهد کرد و قیمت هر بشکه نفت برای متعادل کردن بازار به ۶۸ دلار صعود خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، این شکاف احتمالا توسط بزرگترین تولیدکنندگان اوپک شامل عربستان سعودی، عراق و امارات متحده عربی پر می شود که می توانند مجموعا بین سه تا چهار میلیون بشکه در روز جهت رفع کمبود عرضه به میزان پنج میلیون بشکه در روز مشارکت کنند و باقی این کمبود توسط نفت شیل آمریکا جبران می شود.

در مناطق نفت شیل آمریکا، کاهش سرمایه گذاری‌ها و محدودیت‌ها به کاهش فوری تولید منجر شده است اما کاهش چشمگیر چاه‌های جدید، چاه‌های موجود کمتری برای تولید در بلندمدت باقی خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اسپن ارلینگسن، مدیر تحقیقات بالادستی شرکت “ریستاد انرژی” اظهار کرد که قیمت‌های پایین فعلی، عرضه میان مدت نفت را محدودتر خواهد کرد و تعادل قابل توجهی میان عرضه وتقاضا به وجود می آورد. با بهبود تقاضا، تولیدکنندگان بزرگ اوپک باید عرضه خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند در غیراین صورت بازار با قیمت‌های بالاتر از سناریوی پیش بینی شده مواجه خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید