مخالفت 11 سناتور جمهوریخواه آمریکایی با اعلام پیروزی بایدن در سنا

    کد خبر :774354

11 سناتور جمهوریخواه خواسته‌اند در جلسه روز چهارشنبه نتایج آرای الکتورال ایالت‌ها اعلام نشود و در عوض مهلتی 10 روزه برای بررسی ادعای تقلب انتخاباتی در ایالت‌های مورد مناقشه داده شود.

به گزارش عصرایران، 11 سناتور جمهوریخواه به رهبری سناتور تندرو ایالت تگزاس ” تد کروز” با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند با اعلام نتایج آرای الکتورال انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا که حاکی از پیروزی بایدن بر ترامپ است در جلسه روز چهارشنبه سنای آمریکا، مخالف‌اند.

در بیانیه مشترک روز شنبه (دیروز) این سناتورهای جمهوریخواه خواسته شده در جلسه روز چهارشنبه بدون اعلام نتایج انتخابات، مهلتی 10 روزه برای بررسی دوباره نتایج انتخابات ایالت‌های مورد مناقشه داده شود. این سناتورها به طور مشخص به هیچ ایالتی به عنوان محل مناقشه صحت نتایج انتخابات اشاره‌ای نکرده‌اند.

این گروه از سناتورهای جمهوریخواه از سوی سناتور “تد کروز” از تگزاس هدایت می‌شود و شامل 7 سناتور کنونی جمهوریخواه مجلس سنا: ” تد کروز” از تگزاس، “رون جانسون” از ویسکانسین ، “جیمز لنکفورد” از اوکلاهما ، “استیو داینس” از مونتانا ، “جان کندی” از لوئیزیانا ، “مارشا بلکبرن” از تنسی و “مایک براون” از ایندیانا و 4 سناتورمنتخب و جدید: “سینتیا لومیس” از وایومینگ ،” راجر مارشال” از کانزاس ، “بیل هاگورتی” از تنسی و “تامی توبرویل “از آلاباماست.

“مایک پنس” معاون ترامپ هم اعلام کرد از خواسته سناتورهای جمهوریخواه در جهت بررسی صحت نتایج انتخابات و رفع نگرانی رای دهندگان جمهوریخواه، استقبال می کند.

معاون ترامپ هنوز به طور صریح اعلام نکرده که آیا بر اساس وظیفه تشریفاتی و حقوقی خود نتایج آرای مورد تایید کالج‌های انتخاباتی 50 ایالت آمریکا را در جلسه روز چهارشنبه سنا به طور رسمی از تریبون و جایگاه ریاست سنا اعلام خواهد کرد یا نه. ترامپ از او خواسته از انجام این کار سر باز بزند.

بر اساس قانون اساسی آمریکا معاون رییس جمهوری آمریکا که به کسوت حقوقی رییس سناست، در جلسه تشریفاتی روز چهارشنبه 6 ژانویه 2021 سنا، باید آرای الکتورال مجمع برگزینندگان هر 50 ایالت را که به طور جداگانه به کنگره آمریکا در واشنگتن ارسال شده پس از شمارش به صورت رسمی اعلام کند.

این آرای الکتورال که به واشنگتن فرستاده شده حاکی از برتری 306 رای الکتورال بایدن بر 232 رای ترامپ است. 2 هفته پس از این جلسه سنا موعد مراسم تحلیف رییس جمهوری منتخب و انتقال رسمی قدرت در کاخ سفید است.

به گمان ناظران این اقدام سناتورهای جمهوریخواه با وجودی که نمی‌تواند مانعی جدی در جلوگیری از ورود بایدن به کاخ سفید ایجاد کند، اما می‌تواند روند انتقال قدرت در کاخ سفید را پیچیده‌تر کرده و فضای سیاسی بین 2 جناح سیاسی اصلی آمریکا را قطبی‌تر از گذشته کند.

همچنین دیروز دونالد ترامپ با انتشار ویدئویی در توییتر هواداران خود را تشویق کرده که در روز 6 ژانویه در واشنگتن دی‌سی گردهم آمده و علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری تظاهرات و اعتراض کنند. پیش بینی می شود تظاهرات روز چهارشنبه در پایتخت آمریکا با خشونت همراه باشد.

ترامپ در حالی ادعای تقلب گسترده در انتخابات اخیر آمریکا را دارد که تاکنون قریب به 60 پرونده شکایت او درباره نتایج انتخابات در ایالت‌های مختلف آمریکا از سوی محاکم قضایی رد شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید