سلامت کبد را پیش از بیماری جدی بگیرید

    کد خبر :731406

مهران بابایی فوق تخصص گوارش و کبد درباره مشکلات بیماری سیروز کبدی اظهار کرد: مردم باید توجه داشته باشند که در زمان شیوع کرونا از سایر بیماری‌های بدن و انجام آزمایش غافل شوند چراکه بیماری‌های کبدی از جمله سیروز جزو بیماری‌های است که ممکن افراد زیادی به آن مبتلا باشند و ندانند.

او ادامه داد:‌ با توجه به اینکه کبد با وزنی حدود ۵/۱ کیلوگرم عضو اساسی بدن و دارای وظایف متعددی از جمله ساختن پروتئین، دفع سموم، تنظیم قند، چربی و پروتئین، ساختن صفرا و ساختن فاکتور انعقادی است اما اگر به جایی برسد که یکی از این کار‌ها را انجام ندهد متوجه می شویم که شخص تغییر شخصیت پیدا کرده است.

فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: اهمیت درمان همه بیماری‌های کبدی که در رأس آن کبد چرب قرار دارد، به دلیل جلوگیری از بروز سیروز است، یعنی همه بیماری‌ها تا زمانی که به مرحله سیروز نرسیدند و خط قرمز را رد نکرده‌اند بدن را از کار نمی‌اندازد اما اگر به این مرحله برسد درمان بسیار دشوار است.
بابایی ادامه داد: سیروز کبدی به این معناست که بافت غیر طبیعی جای بافت طبیعی کبد را می‌گیرد و بافت را سخت و خشن می کند که به دو شکل جبران نشده و جبران شده بروز می کند.

به گزارش بهداشت نیوز، فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد کبد در حالت فشار است اما همچنان به کار خود ادامه می دهد، گفت: افراد در بحث بیماری‌های کبدی منتظر نشوند که کبد به شما علامت بدهد شما با آزمایش و سونوگرافی سراغش بروید.

او درباره علائم بیماری کبدی گفت: کبد قبل از اینکه از کار بیفتد به شکلی بیماری خودش را نشان می‌دهد به طور مثال فرد دچار خستگی، ضعف و بی‌حالی می‌شود، گاهی ناخن‌ها تغییر شکل می‌دهد و حالت قاشقی پیدا می‌کند، تغییرات استخوانی پیدا در فرد ظاهر می شود، قرمزی در کف دست, بزرگی سینه ها در آقایان و تغییر اندازه کبد هم ازدیگر علائم بیماری محسوب می‌شود.

بابایی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم تمام سموم بدن توسط دو عضو کلیه و کبد از بدن خارج می‌شوند، افرادی که دچار مشکل کلیه می‌شوند شاید بتوان با دیالیز مشکل‌شان را برای مدتی حل کرد، اما در خصوص کبد این طور نیست. البته برای تشخیص مشکلات کبدی تنها سونوگرافی کافی نیست.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. نازی جمشیدی گفت:

    بر ای درمان سیروز کبدی چه راهی هست در حال حاضر دارو مصرف میکنن خواهشا راهنمایی بفرمایید پسر ۲۵ ساله ام این بیماری رو داره

دیدگاهتان را بنویسید