کیومرث هاشمی امروز با حضور در محل تالار شهدای دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران نشست صمیمی با دانشجویان داشت و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

در ابتدا حسین نوری، عضو هیات دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران ۴ مسئله را مطرح کرد:ایجاد سازمان نظام ورزش چند مرتبه طی سالیان گذشته کلید خورد اما هر بار به دلایلی مغفول ماند. ورزش هم مانند رشته پزشکی و رشته های فنی یک تخصص است و نیازمند آن هستیم که افراد غیر ورزشی در ورزش جایگاهی نداشته باشند.

موضوع بعدی بحث آموزش است. فدراسیون های ورزشی به مقوله آموزش به عنوان یک بیزینس نگاه می کنند.نکته سوم بحث آمایش سرزمینی در حوزه ورزش است که این مسئله هم چند بار مطرح شد اما باز هم مغفول ماند. کشور ما از تنوع ژنتیکی برخوردار است و کشورهایی که تنوع ژنتیکی دارند جایگاه بسیار خوبی در ورزش دنیا پیدا کرده اند.

دهکده ورزش دانشجویی دیگر مسئله ای است که در تمامی کشورهای توسعه یافته، دانشگاه ها به عنوان محلی برای پرورش ورزشکاران شده‌اند و امیدوار هستیم این مسئله از سوی هیات وزیران و دولت مدنظر قرار گیرد.

پس از آن مهدی غفوری یزدی دیگر عضو هیات دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ارتباط با صنعت در دانشکده علوم ورزشی و تندرستی مسئله مهمی است، عنوان کرد: در ورزش تدبیر ویژه‌ای در این زمینه اتخاد نکرده‌ایم که دانشجویان و دانشگاه‌ها درگیر مسائل کاربردی ورزش شوند؛ پیشنهاد هم اینکه در نهادهایی همانند کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش و جوانان در مقاطع زمانی مختلف بتوان از ظرفیت دانشجویان به صورت مستقیم استفاده کرد.

وی ادامه داد: حضور دانشجویان در اردوهای آماده سازی تیم های ملی دیگر مسئله مهمی است که به نظر می رسد نیازمند توجه ویژه است چرا که دانشجویان عضو هیات دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران، نیروی انسانی آینده ورزش کشور هستند.

الهام شیرزاد یکی دیگر از اعضای هیات دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران با بیان اینکه نیاز است یک بار برای همیشه نیازمند ارتباط جامعه دانشگاهی با بدنه ورزش هستیم، گفت: این یک درخواست از وزیر ورزش و جوانان است تا شاهد یک نگاه نظام‌مند در ورزش باشیم.

نرجس امامقلی نژاد عضو سابق تیم ملی تیراندازی تفنگ ایران که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون (کره جنوبی)  توانست به ۲ مدال نقره تیمی و انفرادی دست یابد و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو(چین) نیز موفق به کسب مدال نقره تیمی شده است، اظهار کرد: یکی از حسرت های من حضور در المپیک بود و سعی کردم با ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی به این پاسخ پی ببرم که به چه علت چنین حصار ذهنی برای من ایجاد شد و نتوانستم به المپیک بروم؟ تمام سعی خود را کردم تا بتوانم به پاسخ این سوال برسم و به دیگر ورزشکاران کمک کنم تا درگیر حسرتی که بنده به آن دچار شدم، نشوند.

دانشجوی فعال در رشته فوتبال با اشاره به اینکه در تمامی کشورهای توسعه یافته نقش دانشجویان در ورزش مشخص است، عنوان کرد: آیا کارگروهی در وزارت ورزش و وزارت علوم وجود دارد که بازار کار دانشجویان را نیازسنجی کند؟ متاسفانه شاهد حضور افراد غیرمرتبط ورزشی در ورزش هستیم و هدف ما پیشرفت ورزش در حوزه همگانی و قهرمانی است.

وی ادامه داد: متاسفانه حضور این افراد موجب شده تا شاهد سلب انگیزه دانشجویان تربیت بدنی باشیم. امیدوارم شما ریشه مشکلات چندین ساله را خشک کنید. چرا به سمت خصوصی سازی حرکت نمی‌کنید؟ چرا باید بودجه دولتی به جیب بازیکنان خارجی سرازیر شود؟

یک دانشجوی فعال در رشته تکواندو با طرح این پرسش که دانشجوی تربیت بدنی که سهمی از بازار کار دارد؟ گفت: این بستر توسط چه نهادی تعیین می شود؟ امنیت شغلی در رشته تربیت بدنی چگونه تعریف می شود؟ متاسفانه شاهد کمترین حقوق برای دانشجویان تربیت بدنی با وجود بیشترین میزان ساعت کاری هستیم! چه نظارتی روی باشگاه های ورزشی وجود دارد که سهم اندک حقوق مربیان ورزشی را تضییع نکنند؟ کدام سازمان از حق کارشناسان علوم ورزشی دفاع می‌کند؟

وی در ادامه به وزیر ورزش و جوانان پیشنهاد کرد که وزارت ورزش در باشگاه های دولتی طرح کارورزی برای دانشجویان رشته تربیت بدنی در نظر گیرد تا شاهد کسب تجربه علمی و عملی در کنار مربیان بزرگ ورزشی باشیم. همچنین ایجاد بستر حقوقی برای مربیان ورزشی دیگر مسئله‌ای است که امیدواریم مدنظر قرار گیرد تا مربیان ورزشی بتوانند حقوق ورزشی خود را به دست آورند.

کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان در بخش اول این نشست،  با اشاره به اینکه خیلی خوشحال هستم که در جمع دانشجویان و اساتید علوم ورزشی و تندرستی هستم، عنوان کرد: همواره از نظرات کارشناسان ورزشی بهره برده‌ام و معتقد هستم که نظرات این کارشناسان برای ورزش کشور بسیار راهگشا است و امیدوار هستم چنین نشست هایی مستمر باشد و در استان های مختلف نیز جلساتی را با کارشناسان ورزش آن استان برگزار می‌کنم.

وی ادامه داد: دیدار جامعه ورزش با مقام معظم رهبری بسیار اثرگذار بود و همه متوجه نگاه رهبری به ورزش در ابعاد مختلف شدند. ایشان تاکید کردند که اگر می خواهیم ایران قوی داشته باشیم باید ورزش قوی داشته باشیم و طرح این مسئله نشان می‌دهد که تا چه حد ورزش اثرگذار است.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه وقتی قهرمان کشور روی سکو قرار می‌گیرد پرچم کشور به اهتزاز در می آید، اظهار کرد: این ظرفیت در ورزش وجود دارد و فرصتی است که ورزش برای کشور ایجاد می‌کند و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. نیازمند گفتمان در حوزه ورزش و تربیت بدنی هستیم و باید ورزش قوی ایران قوی تبدیل به یک گفتمان عمومی شود تا مردم بدانند ورزش از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

هاشمی با اشاره به اینکه تحصیل، تهذیب و ورزش شعار ما در وزارت آموزش پرورش در حوزه ورزش بود، گفت: شغل به عنوان دغدغه و نگرانی دانشجویان رشته تربیت بدنی، مطرح است. رشته تربیت بدنی به نوعی در حال تعطیلی بود و آن سالها توانستیم مجوز استخدام ۱۵ هزار دانشجوی تربیت بدنی را بگیریم در حالی که ۲۵ هزار فارغ التحصیل داشتیم و آن استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمدند و هم اکنون در کشور به عنوان مربی و معلم در حال فعالیت هستند.

وی در مورد پیشنهاد مطرح شده در مورد ایجاد سازمان نظام ورزش، بیان کرد: کلیات سازمان نظام ورزش را قبول دارم اما اگر به سازمان هایی نظیر نظام مهندسی و…اشاره می‌کنیم باید بدانیم که به شکل متناظر در عرصه بین‌المللی چنین سازمانی وجود ندارد در حالی که فدراسیون های جهانی، کمیته بین المللی المپیک و… در ورزش فعالیت می کنند.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه امیدوار هستیم شاهد حضور غیرورزشی ها در ورزش نباشیم، اظهار داشت: با تغییرات در آینده، بحث آموزش را تقویت و از ظرفیت دانشگاه ها استفاده می کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه باید شاهد همکاری فدراسیون های ورزشی با بدنه دانشگاه ها و دانشجویان علوم ورزشی و تربیت بدنی باشیم، خاطرنشان کرد: بنده به مقوله آمایش سرزمینی اعتقاد دارم و تصور می‌کنم حلقه مفقوده ورزش کشور است و در قانون وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان نیز به این مسئله توجه شده است. مسئله آمایش سرزمینی در ورزش کشور از زمان حضور بنده در وزارت ورزش و جوانان مدنظر قرار گرفته و کار در حال پیشبرد است تا شاهد فعالیت پراکنده در ورزش کشور نباشیم.

وی افزود: بعضا فلان فرد سیاسی فشار آورده تا یک ورزشگاه در شهرستان متبوعش ساخته شود و بعد متوجه شده‌اند اساسا در آن شهر فوتبال مستعد نیست و در عین حال در شهری مانند انزلی که در رشته فوتبال بسیار مستعد است ورزشگاه مناسبی ساخته نشده است و امیدوار هستیم تا پایان سال شاهد پیشرفت طرح آمایش سرزمینی باشیم و حتی اگر یک فرد سیاسی از بالا به بنده به عنوان وزیر ورزش و جوانان نیز فشار آورد و توصیه کرد به او پاسخ دهم که وزارت ورزش و جوانان بر اساس طرح آمایش سرزمینی و قانون وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان کار خود را پیش می برد.

وی با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان مگر می تواند تیم داری کند؟ گفت: وزارت ورزش وظیفه‌ای برای تیمداری ندارد در حالی که سال هاست تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس را مدیریت می کند، آن هم در شرایطی که قانون اجازه نمی‌دهد حتی یک ریال برای این تیم ها هزینه کنیم.

وزیر ورزش و جوانان با اعلام اینکه استقلال و پرسپولیس تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار می شوند، گفت: این اتفاق در حد شعار نخواهد بود و عملیاتی می‌شود و به عنوان یک دستاورد بزرگ با راهکارهای سازمان خصوصی سازی مدنظر قرار می‌گیرد و یک خدمت بزرگ به ورزش است و باعث می‌شود وزارت ورزش و جوانان به دیگر وظایف اصلی وزارت ورزش بپردازیم؛ همه این شرایط باعث شده وزارت ورزش و جوانان از وظایف خود مانند عمومی کردن ورزش غافل بماند.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه طرح شهرک مدال در دستورکار قرار گرفته و زمین به صورت رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد و قهرمانان واجد مدال به صورت رایگان صاحب واحد مسکونی می شوند، خاطرنشان کرد: صنعت ورزش موضوع مهمی است که در ورزش دنیا مطرح می شود و ما نیز به صورت جدی به این مسئله توجه داریم اما تا زمانی که نظام باشگاه داری تهیه و به قانون تبدیل نشود نمی توانیم به هدف اصلی برسیم.

وی افزود: حق پخش تلویزیونی در ورزش حرفه ای بیش از ۶۰ درصد را به خود اختصاص داده اما آیا ورزش کشور از این سهم برخوردار است؟ خیر. موضوع مهم دیگر قانون کپی رایت است اما حتی استقلال و پرسپولیس به عنوان باشگاه های بزرگ کشور فاقد این مزیت هستند و باید به عنوان قانون از سوی مجلس شورای اسلامی مدنظر قرار گیرد.