سخنگوی کاخ سفید: از هر تلاشی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می کنیم

    کد خبر :981157
از هر تلاشی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می کنیم

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در واکنش به توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با بیان اینکه از هر تلاشی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می کنیم، در عین حال گفت که موضع ما درباره برجام تغییر نکرده است.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید عصر جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره توافق ایران و عربستان گفت که ما از گزارش ها پیرامون ایران و عربستان آگاه بوده ایم.

سخنگوی کاخ سفید گفت که به صورت عمومی باید بگویم که ما از هرگونه تلاش برای کاهش تنشها در منطقه و پایان جنگ در یمن استقبال می کنیم. این یکی از دلایل سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه بود.

وی اضافه کرد: دیپلماسی، کاهش تنش و بازدارندگی ستون اصلی سیاستی است که بایدن در طول سفر خود به منطقه به آنها اشاره کرد. کاهش تنش در منطقه یک اولویت است و بایدن از آن استقبال می کند.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال در پاسخ به سوالی درباره موضع واشنگتن درباره مذاکرات برجام با توجه به این توافق گفت: موضع ما پیرامون مذاکرات برجام تغییر نکرده است. این مذاکرات درحال حاضر در تمرکز و دستورکار ما نیست.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره واکنش به توافق میان تهران – ریاض با عباراتی مبهم واکنش نشان داد.

به گفته برخی خبرنگاران کاخ سفید بایدن که سوال را کامل نشنیده بود، در خصوص توافق ایران و عربستان گفت: هرچه روابط اسرائیل و کشورهای همسایه عرب خود بهتر باشد، برای همه بهتر است.

پیش از این، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی دولت بایدن روز جمعه به وقت محلی گفت: سعودی ها ما در جریان این مذاکراتی که داشتند قرار داده بودند اما ما مستقیماً در این مذاکرات نقش نداشتیم.

پیش از این، ایالات متحده آمریکا در نخستین واکنش به توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی گفت که از گزارش ها درباره احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان آگاه است.

یک سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: ما از هرگونه تلاش برای کمک به پایان جنگ در یمن و کاهش تنش ها در خاورمیانه استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: کاهش تنش ها و دیپلماسی به همراه بازدارندگی ستون های اصلی سیاستی هستند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به آن اشاره کرده است.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، امیر دریابان «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران – ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید