ساعت های اتمی بسیار دقیق ساخته شدند

    کد خبر :429959

۲ ساعت اتمی جدید رکورد بی سابقه ای در زمینه ثبات و دقت ثبت کرده اند. این ساعتها به تحقیقات درباره جاذبه و بهبود روند تعیین دقیق تر زمان کمک می کنند.

طبق تحقیقات جدید دو ساعت اتمی رکورد عملکرد بی سابقه ای در زمینه ثبات و دقت ثبت کرده اند. محققان اعلام کرده اند این نتایج بی سابقه به بهبود تعیین روند تعیین زمان و مسیریابی کمک می کند.

محققان انسیستو ملی استاندراد و فناوری در آمریکا اعلام کرده اند این دوساعت به تحقیقات درباره جاذبه، رازهای اولیه جهان و حتی ماده تاریک کمک می کنند.

این دستگاه های آزمایشگاهی هرکدام هزاران اتم عنصر شیمیایی یتربیم (ytterbium) را در شبکه ای از اشعه های لیزر گرفتار می کنند.

درون این شبکه های نوری، اتم ها بین دو سطح انرژی مرتعش می شوند. در این تحقیق که در ژورنال نیچر منتشر شده، محققان ۲ ساعت جداگانه را با یکدیگر مقایسه کردند و به عملکردی بی سابقه در حوزه های عدم قطعیت سیستماتیک، ثبات و تکرار پذیری دست یافتند.

به گزارش مهر ،محققان متوجه شدند هر ساعت فرکانس طبیعی را نشان می دهد که احتمال خطا در آن بسیار اندک است. به گفته آنان میزان خطای ساعت ها کمتر از حدی است که بتوان آن را ناشی از تاثیر جاذبه بر زمان دانست.

می توان این ساعت ها را در هر کشوری استفاده کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید