سازمان ملل خواستار دسترسی مجدد به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شد

    کد خبر :930683
سازمان ملل خواستار دسترسی مجدد به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شد

دبیرکل سازمان ملل در واکنش به اتهام‌زنی‌ها علیه روسیه، خواستار دسترسی مجدد به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شد.

به دنبال اتهام‌زنی‌های مکرر اوکراین مبنی بر حمله جدید روسیه به نیروگاه «زاپوریژیا» بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در هشداری خواستار دسترسی مجدد به این نیروگاه شد.

به گزارش رویترز، گوترش در یک کنفرانس خبری در ژاپن به مناسبت یادبود صلح هیروشیما برای بزرگداشت هفتاد و هفتمین سالگرد اولین بمباران اتمی جهان، گفت: «هر گونه حمله به نیروگاه هسته‌ای یک امر انتحاری است.»

اوکراین مدعیست که گلوله باران روسیه در روز شنبه به ۳ حسگر تشعشع در این نیروگاه آسیب رسانده و یکی از کارگران نیروگاه زاپوریژیا را زخمی کرده است و ادعا می‌کند که این دومین مورد در حملات روز‌های متوالی به این سایت است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، هم روسیه را به «ترور هسته‌ای» متهم کرد و خواستار تحریم‌های بین‌المللی بیشتری این بار علیه بخش هسته‌ای مسکو شد.

زلنسکی روز یکشنبه در بخشی از سخنرانی تلویزیونی خود ضمن تکرار ادعا‌های خود علیه روسیه، گفت: «هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که بتواند با شلیک به یک نیروگاه هسته‌ای احساس امنیت کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز شنبه در بیانیه خود اعلام کرد خبر‌ها درمورد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا بیش از پیش هشدار دهنده است.

رافائل گروسی، مدیر کل این نهاد بین‌المللی، نیز در واکنش گفت: «من هر گونه خشونتی که در یا نزدیک نیروگاه یا علیه کارکنان آن صورت بگیرد، محکوم می‌کنم. هر اقدام نظامی که امنیت و ایمنی نیروگاه را تهدید کند کاملا غیرقابل قبول است و باید به هر قیمتی از آن جلوگیری شود.»

این نیروگاه هسته‌ای در روز‌های اخیر هدف حملات متعددی بوده است و مقامات مسکو و کی‌یف یکدیگر را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید