سازمان سیا درصدد جایگزینی هوش مصنوعی با جاسوس‌ها است

    کد خبر :271390

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قصد دارد به‌زودی جاسوس‌های انسانی خود را بازنشسته و وظایف آن‌ها را به هوش مصنوعی محول کند.

جاسوس‌های انسانی در آینده‌ای نه‌چندان دور به تاریخ خواهند پیوست و آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) نیز به این حقیقت واقف است. دون مایریکس، معاون مدیر بخش توسعه‌ی فناوری این سازمان، به‌تازگی در کنفرانسی اطلاعاتی در فلوریدای آمریکا به حضار گفت سیا در حال اتخاد چشم‌انداز جدیدی است که دشمن اصلی در آن نه یک مأمور خارجی، بلکه یک ماشین است.

مایریکس پس از این کنفرانس، در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت کشورهای دیگر از سال‌ها پیش برای ردیابی مأموران دشمن از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند. وی در ادامه به توضیح دشواری‌های پیش‌ روی جاسوس‌های سیا برای زندگی با هویت جعلی در عصر ردیابی دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی پرداخت و اشاره کرد که دنیای مدرن در حال تبدیل شدن به محیطی نامساعد برای جاسوس‌های انسانی است.

با این حال، سیا قصد تسلیم شدن ندارد. قدیمی‌ترین سازمان جاسوسی آمریکا که دیرزمانی وظیفه‌اش اعزام افراد به سرتاسر جهان برای جمع‌آوری اطلاعات بود، اکنون قصد دارد با بهره‌گیری از کامپیوترها همان وظیفه را به نحو بهینه‌تری انجام دهد.

این گذار از انسان به کامپیوتر، رؤیایی است که سیا از ۳۰ سال پیش تحقق آن را در سر می‌پروراند. سال گذشته، اسنادی دولتی مربوط به سال ۱۹۸۴ یافت شد که در آن از یک «گروه هدایتگر هوش مصنوعی» صحبت می‌شود. این گروه در آن سال‌ها مسئول ارائه‌ی گزارش‌های ماهانه درباره‌ی وضعیت توسعه و تحقیق هوش مصنوعی به رؤسای سیا بود. مدیر هدایتگر هوش مصنوعی در سال ۱۹۸۴ در یادداشتی محرمانه به رئیس سیا نوشت:

برخی تلاش‌های دلگرم‌کننده در راستای تحقیق و توسعه‌ی هوش مصنوعی از طریق گروه آغاز شده است. این تلاش‌ها حوزه‌هایی نظیر سیستم‌های خبره، پردازش زبان طبیعی، رابط‌های هوشمند پایگاه داده، درک تصویر، پردازش سیگنال، مدیریت جغرافیایی و فضایی داده و محیط‌های هوشمند ایستگاه کاری را در بر می‌گیرد.

سازمان سیا در آن زمان آینده‌ای را به رسمیت شناخت که فناوری هوش مصنوعی معرف آن است و در دورانی پی به این مسئله برد که حتی اغلب مردم چنین چیزی را یک داستان علمی تخیلی محض می‌پنداشتند.

این اسناد در چندین جا خواستار آموزش‌های بیشتر برای مأموران، تمرکز بر پشتیبانی از توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی در محیط‌های آکادمیک و حرفه‌ای و بنیان‌گذاری یک سازمان هوش مصنوعی متن‌ باز می‌شود.

جاسوس‌های امروزی با همان مشکل پیش روی همکاران قدیمی خود یعنی نیاز به پنهان‌کاری روبه‌رو هستند؛ با این تفاوت که در حال حاضر مأموران به‌جای فریب دادن افراد با مدارک جعلی و دروغ‌های باورپذیر، باید کامپیوترهایی را فریب دهند که از بین جمعیتی شلوغ قادر به تشخیص چهره‌ی یک شخص خاص هستند.

‌‌آن‌طور که مایریکس می‌گوید، دست کم ۳۰ کشور به لطف سیستم‌های فعلی دوربین مداربسته از توانایی انجام چنین کاری برخوردار هستند و این بدین مفهوم است که اکنون ابزارهای ضد اطلاعاتی در جامعه‌ی جهانی اطلاعات دست بالا را دارند. با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در ردیابی ماهواره‌ای و اطلاعات مکانی جغرافیایی، جاسوس‌های انسانی هیج شانسی در برابر نسل بعدی هوش مصنوعی نخواهند داشت.

ما همیشه بر این تصور بودیم که جاسوس‌هایی نظیر جیمز باند مجهز به پیشرفته‌ترین ابزارها هستند. اما به‌زودی همان ابزارها جای جاسوس‌های انسانی را خواهند گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید