سازمان جنگل‌ها قصد پرونده‌سازی برای مردم را ندارد

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۰۰
    کد خبر :534388

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه آتش سوزی عمدی و سهوی در جنگل‌ها و مراتع تخلف به حساب می‌آید،تصریح کرد: در صورت وقوع آتش‌سوزی سازمان جنگل‌ها نسبت به تشکیل پرونده اقدام می‌کند و در محاکم قضایی این تخلف به عنوان جرم کیفری پیگیری خواهد شد البته سازمان جنگل‌ها به دنبال پرونده سازی برای مردم نیست اما حفظ عرصه‌های منابع طبیعی وظیفه شرعی و قانونی همه ما است.

سرهنگ علی عباس‌نژاد در یک گفت و گوی تلویزیونی با موضوع حریق جنگل‌ها تصریح کرد: امسال به دلیل بارش‌های بسیار خوب شاهد رویش گسترده پوشش گیاهی در سطح جنگل‌ها و مراتع هستیم. براساس مستندات سال‌های گذشته در فصل گرما قطعاً احتمال وقوع آتش‌سوزی وجود دارد. اگر امسال مسائل ایمنی و حفاظتی را رعایت نکنیم، احتمال افزایش سطح حریق وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها اقدامات مناسبی برای پیشگیری از وقوع حریق و اطفای حریق انجام داده است،گفت: در سازمان جنگل‌ها مناطق بحرانی را شناسایی و به استان‌ها اعلام کرده‌ایم. خوشبختانه بین همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از وقوع حریق و اطفای آن اجماع وجود دارد و همه دستگاه‌ها خود را مسئول می‌دانند همچنین بخشنامه‌ای به استان‌های مختلف در مورد حریق ارسال کرده‌ایم. در حال حاضر آمادگی صددرصدی برای استان‌ها ایجاد شده است و خوشبختانه توانسته‌ایم همه دستگاه‌ها را پای کار بیاوریم و حتی شورای حفظ جنگل در استان‌ها تشکیل شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها افزود: به استان‌ها اعلام کرده‌ایم که نسبت به جمع‌آوری شاخه‌های شکسته و هر چیزی که پتانسیل حریق را بالا می‌برد، اقدام کنند. افزون بر این امکانات ضروری برای اطفای حریق در محل فراهم شده است تا از قبل وقوع حریق تهمیداتی اندیشیده شود.

عباس نژاد با تاکید بر این که جنگل‌ها مورد بی مهری قرار گرفته‌اند، گفت: این اتفاق در حالی رخ داده است که شاخ و برگ جنگل‌ها مایه تنفس و ریشه‌های آن عامل حفظ آب و خاک و حفظ رطوبت است. متأسفانه برخی عوامل باعث تخریب جنگل‌ها می‌شود. برای مثال هنوز در بسیاری از استان‌ها نسبت به جمع‌آوری هیزم اقدام می‌شود و حتی اجرای برخی طرح‌های عمومی به جنگل‌ها آسیب می‌زند. افزون بر این آفات و بیماری درختان برای جنگل‌ها ایجاد مشکل کرده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با تاکید بر این که در زمینه قاچاق چوب مشکل داریم، گفت: شرکت‌های مختلفی برای تولید کاغذ و چوب در کشور تاسیس و مشغول به کار شده‌اند اما هیچ برنامه‌ریزی برای تهیه مواد اولیه برای این شرکت‌ها صورت نگرفته است و مجبور هستند مواد اولیه خود را از جنگل‌ها تهیه کنند.

عباس‌نژاد با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی سطح حریق در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ اظهار کرد: در سال ۹۶ ۱۷۸۰ فقره آتش‌سوزی اتفاق افتاد و ۹۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع دچار حریق شد این در حالی است که در سال ۹۷ این رقم‌ها به ۱۳۰۰ فقره آتش سوزی و ۴۷۰۰ هکتار کاهش یافت. تلاش می‌کنیم در سال جاری سطح حریق جنگل‌ها و مراتع کمتر از سال‌های گذشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر نقش اساسی مردم در کاهش خسارات‌های ناشی از حریق گفت: سال گذشته حدود ۴۰ هزار اطلاع مردمی از طریق سامانه ۱۵۰۴ داشتیم که قطعاً برای کنترل حریق کمک زیادی به ما کرد. مردم نقش بسیاری زیادی در پیشگیری و اطفای حریق دارند. سال گذشته در آتش‌سوزی که در کردستان رخ داد علاوه بر دو نیروی منابع طبیعی دو نیروی مردمی نیز به شهادت رسیدند.

به گزارش ایسنا، عباس‌نژاد با اشاره به بی‌توجهی برخی شهروندان در حفاظت از جنگل‌ها گفت: خاموش نکردن آتش و پرتاب ته سیگار به جنگل‌ها مقدمه‌ آتش سوزی است. متأسفانه برخی از شهروندان که از آتش برای گرم کردن و پختن غذا استفاده می‌کنند قبل از اطمینان از خاموش شدن آتش، محل را ترک می‌کند و همین موضوع احتمال آتش سوزی را بالا می‌برد.

وی در پایان با اشاره به کمبود نیرو برای حفاظت را منابع طبیعی کشور گفت: با اینکه ۱۴ سال از تشکیل یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها می‌گذرد هنوز ساختار سازمانی برای این یگان وجود ندارد. از سازمان اداری و استخدامی درخواست دارم که کمک کنند تا امسال ساختار سازمانی جنگلبانان را به تصویب برسانیم. قطعاً این موضوع باعث افزایش انگیزه جنگلبانان در حفاظت از عرصه‌های طبیعی خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید