کشف قاچاق چوب در استان تهران

    کد خبر :1033767
کشف قاچاق چوب

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی از کشف هفت متر مکعب چوب قاچاق در سال جاری و پیگیری برای نصب دوربین مداربسته به منظور پایش عرصه‌های طبیعی در شهرستان‌های دماوند و شمیرانات خبرداد.

سرهنگ احمد ناصری نیکو با بیان اینکه رفع تصرف قضایی در دو قالب اجرایی شده است، اظهار کرد: در قالب اجرای احکام قضایی طی هفت ماه سال جاری ۱۳۷ مورد رفع تصرف در مساحت ۲۱۷ هکتار انجام شده است. در جهت اجرای تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع نیز ۲۹۷ مورد رفع تصرف در سطح استان در مساحت ۵۷ هکتار انجام شده است.

وی با اشاره به شهرستان‌هایی که بیشترین رفع تصرف اراضی ملی در آن‌ها انجام شده است، گفت: این کار بیشتر در شهرستان‌های دماوند، شمیرانات و فیروزکوه صورت گرفته و کمترین رفع تصرف مربوط به پاکدشت و پیشوا است چراکه اراضی ملی در این مناطق نسبت به شهرستان‌های شمیرانات، دماوند و فیروزکوه کمتر است.

ناصری نیکو درباره آمار کشفیات قاچاق چوب در استان تهران اظهارکرد: طی هفت ماه سال جاری چهار دستگاه خودروی حامل چوب قاچاق در شهرستان شهریار توقیف شده است. میزان چوب توقیف شده ۷ متر مکعب و بیشتر از نوع توسکا بوده است.

وی درباره وضعیت نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران گفت: متاسفانه جذب نیرو در سال‌های اخیر محدود بوده است. در حال حاضر بالغ بر ۷۰ نفر عضو یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران هستند این در حالیست که این آمار باید دست کم حدود ۱۳۰ نفر باشد بنابراین ما تقریباً با نصف ظرفیت نیرو وظایف خود را انجام می‌دهیم.

ناصری نیکو درباره وضعیت تجهیزات یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران اظهارکرد: در سال جاری تصمیم داشتیم یک سری ادوات پایشی را به سیستم خود اضافه کنیم که از جمله آن‌ها می‌توان به نصب دوربین مداربسته در شهرستان‌های دماوند و شمیرانات اشاره کرد. این دوربین‌ها تا ۵۰ کیلومتر قابلیت پایش دارند اما این کار فعلاً امکان‌پذیر نشده است اما پیگیری می‌کنیم تا به نتیجه برسد. استفاده از پهپاد را با هدف مکانیزه شدن پایش پیشنهاد دادیم ولی متاسفانه به علت کمبود اعتبارات این اتفاق هنوز رخ نیفتاده است البته نصب دوربین امسال به نتایجی خواهد رسید.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران اضافه کرد: در حال حاضر ۲۱ دستگاه خودرو در سطح اراضی طبیعی استان تهران در حال گشت‌زنی هستند. نیروهای ما به‌صورت روزانه منطقه را پایش می‌کنند و گزارش می‌دهند.

وی با اشاره به عملکرد سامانه پنجره واحد زمین گفت: این سامانه را در زمینه مکانیزه کردن پایش به معرفی کرده‌اند و به‌صورت روزانه تغییراتی که در عرصه زمین ایجاد می‌شود را به‌طور سریع به مرکز این سیستم هشدار می‌دهد. مرکز این گزارش‌ها را به ادارات کل منابع طبیعی شهرستان‌های تهران اعلام می‌کند و آن‌ها روزانه گشتی را به بررسی گزارش‌های پنجره واحد زمین اختصاص می‌دهند. این سامانه یک کار جدید است و زمان می‌برد تا تمام خواسته‌های ما را پاسخگو باشد. با این حال کمک به سزایی به ما کرده است.

ناصری نیکو در زمینه میزان حریق‌های رخ داده در عرصه‌های طبیعی استان تهران گفت: طی هفت ماهه اخیر ۹ مورد حریق در مراتع استان گزارش و اطفا شده است. این آتش‌سوزی‌ها در سطح ۱۲ هکتار بیشتر در دماوند، شمیرانات و تهران رخ داده است. مردم در صورت رویت حریق و یا تصرف اراضی می‌توانند با شماره سامانه تلفنی منابع طبیعی استان تهران (۱۵۰۴) و سامانه کشوری (۱۳۹) تماس بگیرند.

ایسنا

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید