ساخت جهانی متفاوت در کره‌شمالی!

  • سیاسی
  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۵:۰۹
    کد خبر :267820

در حالی که اکثریت مردم کره شمالی در فقر زندگی می‌کنند، کارشناسان می‌گویند طبقه متوسط در این کشور که برای لذت بردن از اوقات فراغت شان پول خرج می‌کنند، در حال رشد است. از ایجاد آکواریویم دلفین‌ها تا باز شدن مراکز خرید، فضا برای سپری کردن اوقات فراغت ثروتمندترین‌ شهروندان در آنجا فراهم شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از بی بی سی، زمانی که جایدن (نام مستعار) برای نخستین بار از اینترنت استفاده کرد، به شدت روی او تاثیر گذاشته بود.

او می‌گوید: “به اطلاعاتی دست پیدا کرده بودم که ذهنم را روشن می‌کرد. هر روز برایم به دلیلی غافلگیرکننده بود که می‌توانستم به چشم‌اندازهای کاملا جدید دست پیدا کنم که اصلا قبل از آن درباره‌اش فکر هم نمی‌کردم. این مرا خشمگین و غمگین کرد.”

جایدن، پنج سال پیش از کره شمالی به کره جنوبی فرار کرد. تنها تعداد کمی از مردم موفق به فرار از کره شمالی می‌شوند، فرار موفقیت‌آمیز، او را در جمع اقلیت ممتازی قرار می‌دهد که عمدتا از جوانانی مثل او تشکیل شده است.

او اخیرا یک دوره آموزشی زبان انگلیسی را در استرالیا تمام کرد و در همانجا با یوتیوب و سایت‌های خبری مختلف آشنا شد.

برای او این تجارب کاملا جدید بود چرا که کره شمالی یکی از سرکوبگرترین کشورها در جهان است و ابتدایی‌ترین آزادی‌ها مثل دسترسی به رسانه‌های خارجی به شدت در آن محدود است.

اما زمانی که جایدن در کره شمالی زندگی می‌کرد، همیشه با پس زدن این محدودیت‌ها به سرگرمی‌های ممنوعه دسترسی پیدا می‌کرد.

او می‌گوید:”اوقات فراغتم را فیلم می‌دیدم، فوتبال و بازی‌های کامپیوتری بازی‌ می‌کردم… با آن که محدودیت‌های زیادی وجود داشت، بیشتر فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری غیرقانونی بود، من این کارها را مخفیانه انجام می‌دادم.”

خوشگذرنی مخفیانه
بی آن که جای تعجب داشته باشد، در کره شمالی، در کشوری که از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز “سیاه‌چال اطلاعات” توصیف شده، بازار پررونقی برای انواع سرگرمی‌های خارجی وجود دارد.

جیمز پیرسن، یکی از نویسندگان کتاب “محرمانه‌های کره شمالی” می‌گوید محبوبترین سرگرمی مردم کره شمالی همچنین یکی از بزرگترین اسرار آشکار آنهاست. او می‌افزاید:”بیشتر مردم کره شمالی مخفیانه رسانه‌های خارجی به خصوص درام‌های کره جنوبی را تماشا می‌کنند.”

“این برنامه‌های تلویزیونی برای کره‌ای‌های دو طرف مرز فرصتی فراهم می‌کند تا بتوانند از فشارهای روزمره فرار کنند.”

اما مردم مجبور نیستند که فقط از انواع سرگرمی‌های مخفی لذت ببرند. در حقیقت برای شهروندان ثروتمند کره شمالی مفهوم اوقات فراغت در حال تغییر است.

شهر بازی در پیونگ‌یانگ

پروژه‌های متکبرانه
بنا به گزارش “انستیتوی توسعه کره”ساخت و ساز مراکز خرید و ورزشگاه‌ها و مراکز فرهنگی در کره شمالی افزایش چشمگیری یافته است. همچنین بنا به این گزارش، در حال حاضر مکان‌های مختلف و متنوع برای ‌شهروندان کره شمالی در پیونگ‌یانگ وجود دارد تا اوقات فراغت شان را بگذرانند و پول اضافی شان را خرج کنند.

کورتیس ملوین، پژوهشگری که سال‌ها عکس های ماهواره‌ای از کره شمالی را نظارت کرده و از مکان‌های ساخت و ساز نقشه‌برداری کرده می‌گوید که پارک‌های آب و حتا یک آکواریوم دلفین‌ها در آنجا به تازگی ساخته شده است.

او می‌گوید کامل‌ترین راه برای نظارت بر تغییرات در کره شمالی، همین عکس های ماهواره‌ای است چرا که از طریق آن می‌شود به مکان‌هایی دست یافت که برای خارجی‌ها قابل دسترس نیستند.

به گفته او تصاویر ماهواره‌ای همچنین فرصتی فراهم کرده تا رشد بازار‌ها در کره شمالی، تغییرات در حمل و نقل، زیرساخت‌ها و گسترش تولید انرژی تجدید پذیر قابل رویت باشد.

او می‌گوید: “ما چیزهایی را می‌بینیم و اندازه می‌گیریم که یک دهه پیش ممکن نبود.”

تصویر ماهواره‌ای از گوشه‌ای از پیونگ‌یانگ

این فناوری جدید به او بینش جذابی داده از روند تغییری که در زندگی در کره شمالی در حال وقوع است. او اخیرا متوجه افزایش ساختمان‌ها و امکانات سرگرمی و خوشگذرانی برای مردم کره شمالی شده است.

او می‌گوید: “از اواخر سال ۲۰۱۱ که کیم جونگ‌اون بعد از مرگ پدرش به قدرت رسید، او پروژه‌های ساخت و ساز و زیباسازی را روی دست گرفت که شکل و شمایل پیونگ یانگ را تغییر داد… او به پروژه‌های ساخت و ساز توجه کرد که سطح زندگی مردم را بالا می‌برد. پروژه‌هایی مثل مسکن، آکواریوم دلفین‌ها، مراکز خرید، ورزشگاه‌ها، شهربازی جدید، سینمای سه‌بعدی و یک پیست اسکی. در برخی شهرهای خاص و مراکز استان‌ها هم بعضی از این پروژه‌ها روی دست گرفته شد.”

پس چرا کیم‌ جونگ‌اون تصمیم به ایجاد این امکانات تفریحی گرفته است؟ یکی از دیدگاه‌ها در پاسخ به آن “تکبر” است.

آندری ابراهامیان پژوهشگر مهمان در مرکز مطالعات کره دانشگاه کالیفرنیا به این نظر است که بخشی از این تلاش‌ها برای مدرن ساختن پیونگ‌یانگ و مطابقت دادن آن با قرن ۲۱ است.

او می‌گوید: “کار در آنجا عملا رایگان است بیشتر کارگری را سربازان ارتش انجام می دهند و مواد ساختمانی هم از داخل کشور تامین می‌شود، بنابراین هزینه‌اش خیلی پایین است.”

استخر دلفین‌ها در پیونگ‌یانگ

با وجود آن که ایجاد امکانات برای سپری کردن اوقات فراغت ظاهرا کار مثبتی به نظر برسد اما از این امکانات ممکن است تنها یک اقلیت ممتاز بهره ببرند.

جهانی متفاوت
درآمد مردم در کره شمالی خیلی نابرابر است و اقتصاد آن بیشتر در راستای حمایت از یک ارتش بزرگ به مصرف می‌رسد. به همین دلیل استفاده‌کنندگان امکانات تفریحی بیشتر شهروندان ثروتمند هستند.

آنچنان که اندری ابراهامیان می‌گوید اگر وضع مالی‌ کسی در کره شمالی خوب باشد برای او کلاس‌های یوگا، رستوران‌های خوب ایتالیایی و ژاپنی و کافه‌هایی با کاپوچینوی خوب مهیاست.

اما این طبقه متوسط ثروتمند که از امکانات خوبی برخوردار هستند، یک پدیده نسبتا جدید در پیونگ‌یانگ است.

پیست اسکی در منطقه ساحل شرقی شهر ونسان کره شمالی

به گفته جیمز پیرسن، بیشتر شدن افراد ثروتمند در کره شمالی باعث شده طبقه متوسطی شکل بگیرد و به طبع آن رستوران‌ها، میخانه‌ها و کافه‌های بیشتری حتی در مناطق نسبتا روستایی ساخته شود که قبلا به ندرت دیده می‌شد.

اما شکاف بزرگ میان سطح زندگی افراد شهرنشین و روستانشین در کره شمالی همچنان در جای خود باقی است.

جیمز پیرسن می‌گوید: “مردمی که در بیرون از پیونگ‌یانگ هستند در جهانی دیگری زندگی می‌کنند”.

به گفته آقای پیرسن، آنها با حمایت اندکی که از زیرساخت‌ها به دست می‌آورند، برای پیشبرد زندگی سخت تلاش می‌کنند. کشاورزان مشکلات خودشان را در تولید محصولات دارند و بسیاری‌ها به آب پاک و انرژی برق قابل اتکا دسترسی ندارند.

مردم غیرشهری کره شمالی

و وقتی جایدن به زمانی که در کره شمالی زندگی می‌کرد، فکر می‌کند، به خوبی این تقسیم‌بندی و تفاوت ثروت را به یاد می‌آورد. او می‌گوید: “فکر می‌کنم شکاف بزرگی در این زمینه وجود دارد.”

“بعضی از مردم با خوردن شام در رستوران‌ها یا رفتن به مکان‌هایی می‌توانند از زندگی شان لذت ببرند اما بسیاری‌ نگران وعده بعدی غذای شان هستند. افراد زیادی را از طبقات مختلف اجتماعی می‌دیدم و متوجه شدم که شکاف عمیقی میان غنی و فقیر در آنجا وجود دارد.”

این بدان معنا است که استفاده از اوقات فراغت، نعمتی است که فقط برای ساکنان ثروتمند پیونگ‌یانگ میسر است. برای کسانی که در جاهای دیگر زندگی می‌کنند، شاید با امکاناتی مثل سینما وپیست‌های اسکی بیگانه باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید