نکاتی که زنان باید درباره اهدای خون بدانند

    کد خبر :744816

خون مایعی ارزشمند است و با وجود پیشرفت‌های گسترده در دانش پزشکی هنوز جایگزین مناسبی برای آن پیدا نشده است. خون به عنوان یک دارو قلمداد می‌شود که علاوه‌بر تزریق در خونریزی‌ها، جراحی‌ها و بیماری‌های مختلف، فرآورده‌های متعدد سلولی و پلاسمایی از آن تهیه می‌شود که هرکدام کاربرد ویژه‌ای برای درمان بیماران دارند.

سالانه ۱۵۰ هزار مادر در سراسر دنیا با تزریق خون و فرآورده‌های خون از مرگ حتمی ناشی از عوارض بارداری و زایمان نجات پیدا می‌کنند.

به گزارش ایسنا،هر فرد سالم در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال با حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم می‌تواند اهدای خون انجام دهد. بانوان نیز تا قبل از دوره یائسگی می‌توانند حداکثر سه بار در سال و در هر بار ۴۵۰ میلی‌لیتر خون اهدا کنند.

درچه شرایطی ‌بانوان ‌نباید ‌خون‌ اهدا کنند؟

_دوران حاملگی و تا ۶ هفته بعد از زایمان

_ در صورت داشتن سقط جنین و تا یکسال پس از آن

_ دوران شیردهی

_ دوران قاعدگی تا رفع علائم و شدت آن

نکاتی که‌ پیش از اهدای‌خون باید بدانید

قبل از اهدای خون بهتر است ۲ لیوان آب بنوشید و تا ۳ ساعت قبل از اهدای خون غذای مختصری علاوه بر تغذیه معمول میل کنید. توجه کنید که از فعالیت بدنی شدید که منجر به خستگی شود پرهیز کنید.

یک واحد خون اهدا شده تقریبا ۴۲۵ میلی‌گرم آهن دارد که در حالت عادی بدن این میزان آهن را به مرور زمان جبران خواهد کرد که با دریافت خوراکی‌های حاوی آهن معمولا زمان جایگزینی آن تسریع می‌شود. جگر، گوشت قرمز، ماهی، حبوباتی مانند عدس و نخود، آجیل و خشکبار و گیاهان دارای برگ سبز میزان مناسبی آهن دارند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، در هر بار اهدای خون پزشک به شما ۳۰ عدد قرص آهن می‌دهد که باید هنگام مصرف آن نکاتی را رعایت کنید. از نوشیدن چای یا قهوه از یکساعت قبل تا دو ساعت پس از مصرف قرص آهن خودداری کنید. نباید قرص آهن را با مواد حاوی کلسیم مانند لبنیات استفاده کنید. می‌توانید برای جذب بهتر قرص آهن از ترکیبات حاوی ویتامین ث مانند مرکبات، توت فرنگی و… استفاده کنید.

داروهای آنتی اسید و ویتامین E باعث کاهش جذب مکمل می‌شوند؛ بنابراین این داروها با فاصله یک تا ۲ساعت پس از قرص فروس سولفات یا فروس فومارت باید مصرف شوند. از مصرف قرص آهن با معده خالی خودداری کنید و در جریان باشید که تیره شدن رنگ مدفوع با مصرف قرص آهن طبیعی است. در صورتی که با مصرف قرص آهن با عوارض شدید یا جدی مواجه شدید، مصرف قرص را قطع و با پزشک مشورت کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید