زلزله ۷.۲ ریشتری در هائیتی

    کد خبر :836549
زلزله ۷.۲ ریشتری در هائیتی

وضعیت بحرانی هائیتی با آشوب و ترور داخلی و حوادث طبیعی در کنار کرونا و فقر و ضعف مدیریت، این کشور با یه تراژیک‌ترین نقطه جهان تبدیل کرده است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که زمین لرزه‌ای به قدرت ۷.۲ ریشتر صبح شنبه هائیتی را لرزاند.

این زلزله که یادآور ترس و ویرانی زلزله ویرانگر ۲۰۱۰ است، این کشور بحران زده را بیش از پیش به هم ریخته است.

در زمین لرزه‌ای که به قدرت ۷.۰ ریشتر در ژانویه ۲۰۱۰ اتفاق افتاد، ۲۲۰ هزار نفر کشته، حدود ۱.۵ میلیون نفر آواره و حدود ۳۰۰ هزار نفر زخمی شدند.

به گفته سرویس حفاظت غیرنظامی هائیتی، در پی این حادثه، دست کم ۳۰۴ نفر کشته و بیش از ۱۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند اما پیش‌بینی‌ها تعداد کشته‌ها را تا هزاران نفر تخمین زده است.

آریل هنری، نخست وزیر جدید هائیتی، در توییتی ضمن ابراز همدردی با مردم نسبت به تلفات و خسارات این زلزله ابراز تاسف نمود و برای ماموریت‌های جستجو و نجات به مدت یک ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

یک مقام کاخ سفید نیز از واکنش فوری رئیس جمهور بایدن و منصوب کردن یک مامور ویژه برای هماهنگی تلاش‌ها خبر داد.

مرکز این زمین لرزه در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی سنت لوئیس دو سود و با ۱۰ کیلومتر عمق رخ داده است. به دلیل گستردگی خسارات محتمل هشدار قرمز صادر شده که مستلزم واکنش ملی یا بین‌المللی است.

هائیتی پس از ناآرامی‌ها و درگیری‌های پس از ترور رئیس جمهورش در ماه گذشته اکنون با بحران دیگری به نام زلزله آشفته شده است.

این کشور هرگز آمادگی مواجهه با زلزله‌ای دیگر، آن هم به این بزرگی و با چنین سطحی از خسارت را نداشت. دولت این کشور که با کشته شدن رئیس جمهور دچار تزلزل بیشتری شده آمادگی روبرو شدن با این بحران طبیعی را ندارد.

نگرانی در مورد شیوع کرونا، ناامنی غذایی، فقر و آوارگی به طور قطع توانایی دولت در پاسخگویی را با اشکال روبرو خواهد کرد.

بدتر آن که، این منطقه با یک فاجعه طبیعی دیگر نیز به طور مضاعف تهدید می‌شود: طوفان گرمسیری گریس! این طوفان ممکن است در اوایل هفته آینده اتفاق بیفتد.

بر اساس اعلامه مرکز ملی طوفان، باد با سرعت ۴۵ مایل در ساعت با بارانی به حجم ۷ تا ۱۵ سانتی متر همراه خواهد شد و قدرت طوفان گرمسیری را به آن برخواهد گرداند.

مردم پایتخت، پورتو پرنس، در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شرق مرکز زلزله، این لرزش را احساس کردند و بسیاری از ترس به خیابان‌ها هجوم بردند.

به گزارش همشهری آنلاین، هنری از مردم کشورش خواست: « تا با هم متحد شویم و با این وضعیت دراماتیک که در حال حاضر در حال تجربه آن هستیم با اتحاد روبرو شویم. وحدت قدرت است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید