رژه رسانه ملی روی اعصاب مردم با بایا و سیامک انصاری/ چه کسی موفقیت بایا و سود رسانی آن به مشتریان را تضمین می کند؟

    کد خبر :765438

تقریباً همه کسانی که در روز و هفته های اخیر بیننده برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده اند، بارها و بارها در شبکه های مختلف رسانه ملی صدا و تصویر سیامک انصاری و بهنام تشکر- بازیگران طنزپرداز کشورمان را مشاهده کرده اند؛ بازیگرانی که این بار خنداندن مردم را کنار گذاشته اند و بنا دارند تا به مدد فعالیت پر ابهام یک شرکت، روی اعصاب مردم رژه بروند و آنها را برای ثبت نام پولی در یک طرح مشکوک ترغیب کنند!

کنایه یکی از کاربران به برنامه های صدا و سیما در تعطیلات کرونایی

 

به گزارش «بازتاب»، شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات در سراسر کشور «بایا» نام مجموعه جدیدی است که به مدد رسانه ملی و نیز هنرپیشگی سیامک انصاری از طریق قاب تلویزیون میهمان ناخوانده مردم شده و از آنها دعوت می کند تا در یک طرح پولی و غیرتضمینی مشارکت کنند.

در سایتی که این مجموعه راه اندازی کرده است، برای معرفی این شبکه هوشمند، آمده است: «بایا شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات در سراسر کشور می‌باشد… بایا فضایی برای خرید و فروش و همچنین تعامل تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم ‌آورده و هدف آن، ایجاد محیطی مناسب برای دسترسی مصرف کنندگان به کالا و خدمات با کیفت با قیمت مناسب و به موقع؛ و برای تامین‌کنندگان کالا و خدمات توسعه بازار، تجاری‌سازی ایده‌ها، توسعه بازارهای محلی، صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور با استفاده از ابزار نوین می باشد.

… مطالعات بایا از سال 1395 در شرکت دانش پارسیان آغاز شد و در سال 1399 آماده‌سازی زیرساختها و سامانه‌های نرم‌افزاری به پایان رسید و مذاکرات برای عقد قرارداد اطلاع‌رسانی و تبلیغات آغاز شد و در پایان شهریور ماه سال 99 شرکت موفق شد بزرگترین کمپین تبلیغاتی کشور را برای امر مهم اطلاع‌رسانی و تبلیغات منعقد و اجرایی نماید.

بایا توسط شرکت دانش پارسیان طراحی، تاسیس، سرمایه‌گذاری و پیاده‌سازی گردیده است. شرکت دانش پارسیان در سال 1382 تاسیس و در حوزه تولید نرم‌افزارهای مقیاس بزرگ (Large Scale) فعالیت می‌کند و پروژه‌های بزرگی را در سطح ملی به انجام رسانده است.

شرکت دانش پارسیان در سال 1397به عنوان شرکت برتر در صنعت تولید نرم‌افزار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد. تقدیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و حمایت مشتریان از شرکت دانش پارسیان، نشانگر تلاش بی‌وقفه در جهت اجرای موثر پروژه‌های ملی است.»

همانطور که مشاهده می شود، مجری و متولی اصلی این مجموعه پر سر و صدای این روزها شرکتی به نام شرکت دانش پارسیان است؛ شرکتی که با کمی جست و جوی کوتاه در فضای مجازی می توان از ارتباط های قوی مدیرانش با برخی مدیران دولتی و فرا دولتی مطلع و به روند شتابان بزرگ شدنش در سال های اخیر مشکوک شد.

 

از قرار معلوم این شرکت در سال های اخیر و به مدد همین ارتباطات ایجاد شده موفق به اجرای چندین پروژه بزرگ ملی خصوصا در حوزه وزارت بهداشت و درمان شده که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود:

سامانه سیب (سامانه یکپارچه بهداشت)

سامانه جامع بهداشت محیط و کار

سامانه الکترونیکی مقابله با کووید-19

سامانه الکترونیکی ثبت نام اصناف و صنایع

اجرای کمپین کنترل فشارخون

آموزش دوره های ضمن خدمت کارکنان دولت

تاسیس مراکز سنجش الکترونیکی در سطح کشور

سامانه مدیریت منابع سازمانی (ERP)

سامانه طبقه بندی مشاغل مبتنی بر نظام های توسعه یافته علمی بین المللی

سامانه نظام فعالیت های اقتصادی(ISIC)

سامانه تبادلات بین بانکی

سامانه جامع خرده فروشی و فروشگاهی

صدور خدمات نرم افزاری و فناوری به خارج از کشور

بر اساس آگهی روزنامه رسمی این شرکت می توان متوجه شد که این مدیر عامل این مجموعه ابرهیم بای سلامی و رئیس هیأت مدیره آن نیز مهدی ساعدی نام دارند. همچنین بررسی تخصص و تجربه کاری دیگر اعضای هیأت مدیره این شرکت نشان می دهد که عمدتاً متخصص حوزه پزشکی هستند. این یعنی در مجموعه بایا حالا چند پزشک مدیر و تصمیم گیر وجود دارد که به جای آنکه دغدغه بهداشت و درمان و سلامت مردم جامعه اولویت آنها باشد، ورود به یک عرصه تجاری کلان به دغدغه آنها تبدیل شده است.

کاسبی پر رونق بایا به مدد رسانه ملی

صرف نظر از مشخصات شرکت مورد اشاره و تبلیغات آزار دهنده ای که در صدا و سیما به راه انداخته اند، چند نکته قابل تأمل نیز در مورد مجموعه بایا قابل تأمل است و نمی توان از کنار آنها به سادگی عبور کرد.

مهم ترین نکته اینکه در مجموعه بایا با اهداف و ساز و کاری که بالاتر به آن اشاره شد، برای نهایی کردن ثبت نام شهروندان و  آنچه که مدیران سایت بررسی مدارک عنوان کرده اند، از هر متقاضی همکاری و به دیگر سخن ثبت نامی مبلغ 150 هزار تومان دریافت می شود.

 

ما با کمی حدس و گمان که قضاوت در مورد درستی و یا نادرستی آن را به خوانندگان می سپاریم، به این نتیجه رسیده ایم که این مبلغ ثبت نامی در کنار تبلیغات گسترده ای که در رسانه ملی هر شب انجام می شود، روزانه سود سرشار و میلیاردی را بدون هیچگونه خدمت موثر و مفید برای مدیران این سایت رقم زده است.

توضیح اینکه در حال حاضر رتبه بایا در سامانه رتبه بندی سایت ها (الکسا) 230 است که مستند به آمار و ارقام موجود می توان اینگونه برآورد کرد که سایت baya.ir به طور تقریبی روزانه 65 هزار بازدید کننده دارد.

اگر فرض کنیم روزانه از این تعداد مراجعه کننده تنها ده درصد تصمیم بگیرند به واسطه اثری که تبلیغات بر آنها می گذارد، در سایت ثبت نام کرده و هزینه اعلام شده را پرداخت کنند، این یعنی مجموعه بایا هم اکنون روزانه چیزی حدود 975 میلیون تومان درآمد خالص از طریق واریزی ثبت نام کنندگان به دست می آورد.

رقمی بزرگ و نجومی که باید متذکر شویم فقط حاصل از ثبت نام هاست و این در حالی است که هنوز هیچ خدمت موثر و مفیدی برای کسب درآمد از سوی این مجموعه اجرایی نشده است.

تا اینجای کار یک نقد جدی به مجموعه مورد اشاره وجود دارد و آن این است که چرا همانند دیگر شبکه های هوشمند ارائه کالا و خدمات مثل سایت های دیوار و شیپور و حتی اسنپ و تپسی ثبت نام از متقاضیان فعالیت را رایگان نکرده است؟ چرا برای حق ثبت نام هر متقاضی مبلغ قابل تأمل و زیاد 150 هزار تومان را در نظر گرفته است؟

آنهم در حالی که می دانیم دیگر استارت آپ ها و شبکه های هوشمند ارائه کالا و خدمات نه از طریق تبلیغ گسترده و آزار دهنده بلکه از طریق خدمات خوب و موثر آرام آرام خود را در میان شهروندان اثبات کردند.

نقد دیگر آن است که صدا و سیمای کشورمان با چه تضمین و چه سطحی از آگاهی از این شرکت پشتیبانی می کند و در افزایش میزان دیده شدن مصنوعی آن موثر است؟ آیا اساساً متولیان صدا و سیما می توانند در قبال این معرفی به ثبت نام کنندگان در این شبکه هوشمند تضمین های لازم برای موفقیت و کارآمد بودن بایا را بدهند؟

بر اساس آنچه مورد اشاره قرار گرفت، می توان مدعی شد که مجموعه مورد اشاره از قبل حق ثبت نامی های فعلی نیز توانسته است به سود نجومی قابل ذکری برسد و حتی اگر پروژه ارائه کالا و خدماتشان به سرانجام نرسد، آنها سود خود را کرده اند.

از قرار معلوم اینجا صدا و سیما نیز جز درآمدزایی از قبیل تبلیغات به دیگر ابعاد موضوع دقت ندارد و اصلاً برایش مهم نیست؛ رویه ای که ما را متقاعد می کند بگوییم بین بایا و صدا و سیما یک بازی برد- برد آغاز شده و احتمالاً بازنده این بازی ثبت نام کنندگان طرح خواهند بود.

نگرانی بزرگی که ما به عنوان رسانه موظف هستیم نسبت به آن هشدار بدهیم و از متولیان امر به ویژه در نهادهای نظارتی و اجرایی بخواهیم با حساسیت و وسواس بیشتری فعالیت های این مجموعه را رصد و دنبال کنند. حداقل برای اینکه از مدیران این شرکت تضمین های لازم برای مفید بودن پروژه گرفته شود و فکر اکتفای آنها به کسب درآمد از طریق حق ثبت نامی ها از بین برود.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مش قربونعلی گفت:

    می بایستی کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر نتیجه ارسال پرونده موسسه کاسپین و فرشتگان بر طبق آیین نامه ۲۳۶ داخلی مجلس به قوه قضاییه در سال ۹۷ و اعلام جرم دیده بان شفافیت و عدالت شوند و دلیل اینکه رسیدگی به این پرونده تا این حد طول کشیده چیست؟
    و اینکه چرا علارغم اعلام حدود یک ماه پیش سخنگوی دستگاه قضا هنوز جلسات رسیدگی به این پرونده در دادگاه تشکیل نشده؟

دیدگاهتان را بنویسید