رئیس پارک ملی توران خبر داد

رویت چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی در توران شاهرود/تصویربرداری از ۳۱یوز در سال ۹۶

    کد خبر :238549

رئیس پارک ملی توران از مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی در محدوده این پارک ملی خبر داد و گفت: یک یوز ماده به همراه سه توله آن روز گذشته (۱۴ اسفندماه) توسط محیط‌بانان حین گشت‌های روزانه مشاهده و تصویربرداری شده است.

احمد رادمان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یوزهای مشاهده شده به فاصله کمی از شکار رویت شدند چرا که سر و صورت خونی آنها در فیلم نشان از این دارد که بتازگی از لاشه یک شکار استفاده کردند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ مورد مشاهده یوزپلنگ در مجموعه توران ثبت شده، تصریح کرد: در مجموع این ۱۴ مورد ۳۱ قلاده یوز در محدوده پارک ملی توران تصویربرداری شده است.

رئیس پارک ملی توران با بیان اینکه در شش مورد از این ۱۴ مورد مشاهده یوزها به‌صورت مستقیم و از سوی محیط‌بانان صورت گرفته است،گفت: در هشت مورد نیز مشاهدات از طریق ثبت تصویر دوربین‌های تله‌ای کاشته شده در برخی نقاط سطح پارک توران انجام شده است.

رادمان در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا ممکن است برخی از یوزپلنگ‌ها چند بار تصویربرداری شده باشند،اظهارکرد: متاسفانه در این زمینه کاری صورت نگرفته و احتمال اینکه برخی از یوزهای تصویربرداری شده در چند مورد مشاهده شده باشند، بسیار بالا است.

وی در خصوص جمعیت تقریبی یوزها در ایران و خصوصا پارک ملی توران گفت: هیچکدام از آمار اعلام شده در خصوص گوشتخوران و خصوصا جمعیت یوزپلنگ‌ها درست و دقیق نیست و معمولا آمار تقریبی بر پایه حدس و گمان اعلام می‌شود.

رئیس پارک ملی توران با اشاره به اینکه برخی کارشناسان جمعیت یوزها در ایران بین ۵۰ تا ۷۰قلاده ارزیابی می‌کنند،اظهارکرد: این آمار قابل اعتنا نیست اما امیدواریم که این میزان یوز در زیستگاه‌های کشور زیست داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید