روایت العرب از جدال لابی های ایران و عربستان / تهران چگونه باعث شد تیلرسون به بن سلمان بگوید «سنجیده عمل کن»

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ۹:۴۷
    کد خبر :169540

دیپلماتهای فرانسوی که سابق بر این در عربستان فعالیت می کردند، ریاض را به در پیش گرفتن یک دینامیک و حرکت تازه برای نزدیک شدن به جهان غرب دعوت کردند.
العرب نوشت: موضع گروه بین المللی حمایت از لبنان، که بین نقش حمایتی عربستان سعودی در کمک به اقتصاد لبنان و نقش ایران در مسلح سازی حزب الله، تساوی برقرار کرده، باعث حیرت مجامع رسمی در بیروت شده است.

این روزنامه آورده است: بیانیه نهایی این گروه در مورد سهم ایران و عربستان در بحران لبنان، به شکلی متناقض از یک سو از دولتهای عضو این گروه، از جمله عربستان سعودی خواست از دولت لبنان و تسلیح ارتش آن حمایت کنند تا قادر به کنترل اوضاع امنیتی خود باشد، و از سوی دیگر، از سعودیها می خواهد از دخالت در لبنان خودداری کنند، در حالی که ایران به نقش خود در حمایت از حزب الله ادامه می دهد.

تحلیلگران لبنانی این پیچیدگی در بیانیه گروه مذکور و سخنان صریح وزاری خارجه دولتهای عضو؛بویژه آمریکا را تحت تاثیر لابی ایرانی و نقش تخریبی لابی قطری در بدنام کردن عربستان سعودی می دانند.

بعلاوه، تیلرسون روز جمعه عربستان را به تدبّر بیشتر در سیاست خود در مورد یمن، قطر و لبنان فرخوانده و از آن خواست به عواقب کارهایش فکر کند.

تحلیلگران همچنین این بیانیه را به منزله برائت ایران و قطر از ایجاد بحران و اختلافات با مملکت سعودی می دانند، آن هم در شرایطی که ریاض بخاطر تنش زایی آمریکا در مورد قدس، با چالشهایی بزرگ مواجه است.

در این میان، تحلیلگران به این مساله اشاره می کنند که حضور رسانه ای عربستان در سطح بین المللی محدود است و همین مساله مواضع ریاض در محافل بین المللی را تضعیف می کند؛ در شرایطی که ابزار تبلیغاتی ایرانی مفیدتر و فعالتر از عربستان است و بر شبکه های رسانه ای منطقه ای و بین المللی سیطره داشته و در شبکه هایی که در داخل پارلمان های غربی و فضاهای رسانه ای غربی فعالیت می کنند، نفوذ کرده اند.

به گفته دیپلماتهای غربی، ایران تلاش های خود را در برخی راههای تبلیغاتی که شکست آنها ثابت شده است، هدر نمی دهد و ارتباط پیوسته تهران و شبکه های آن با پایتختهای اروپایی، به صورت مستقیم، در تاثیرگذاری بر افکار عمومی و بر افکار نخبگان در پایتختهای کشورهای اروپایی موفق بوده است.

همچنین دیپلماتهای فرانسوی که سابق بر این در عربستان فعالیت می کردند، ریاض را به در پیش گرفتن یک دینامیک و حرکت تازه برای نزدیک شدن به جهان غرب دعوت کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید