پیشرفت مذاکرات تهران و ریاض؛ دست‌های عربستان به سمت ایران دراز شده است

    کد خبر :912745

وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه مذاکرات با تهران پیشرفت داشته است اعلام کرد که همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند تغییرات مهمی به نفع همه کشورها ایجاد کند.

بازتاب وزیر خارجه عربستان، «فیصل بن فرحان» در خصوص مذاکرات ایران و کشورش اعلام کرد که «ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم؛ اما این پیشرفت‌ها کافی نیست… دست‌های ما [به سوی ایران] دراز شده است».

به گزارش رویترز، بن فرحان با بیان اینکه کشورش به تشویق ایران برای حرکت به سمت تغییرات اساسی در منطقه ادامه می‌دهد، گفت که «دوره‌ای جدید از همکاری» می‌تواند به نفع همه باشد.

شاهزاده بن فرحان درباره مذاکرات ایران، 1+4 و ایالات‌متحده نیز اعلام کرد که که یک «توافق خوب» بالقوه تحولی مثبت است؛ با این حال او موضع ریاض در خصوص اینکه هر گونه توافق باید فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را نیز مورد توجه قرار دهد، تکرار کرد.

همچنین این مقام سعودی با اشاره به نتایج انتخابات پارلمانی لبنان و کاهش تعداد کرسی‌های حزب‌الله و متحدان آن، این موضوع را رویدادی مثبت دانست؛ با این حال تأکید کرد که هنوز برای پیش‌بینی پیامدهای انتخابات زود است.

به گفته فیصل بن فرحان باید منتظر بود و دید که آیا کاهش قدرت حزب‌الله در پارلمان لبنان به اعاده اقتدار دولت، مبارزه با فساد و اصلاحات سیاسی و اقتصادی منجر خواهد شد با خیر.

اظهارات وزیر خارجه سعودی در خصوص پیشرفت مذاکرات ایران و عربستان در حالی است که پیش‌تر مقام‌های ایرانی اعلام کرده بودند که گفتگوهای دو کشور از سطح مقام‌های امنیتی عبور کرده است و ادامه گفتگوهای توسط مقام‌های سیاسی دو کشور ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر، در کنار سایر موضوعات همچون امنیت خلیج فارس و جنگ یمن؛ لبنان همواره عرصه رقابت ایران و عربستان بوده است، اینکه پس از ترکیب جدید پارلمان لبنان آیا تهران و ریاض قادر خواهد بود به سازوکارهایی برای مدیریت اختلاف‌های خود در این کشور دست یابند، مسئله‌ای است که در آینده لبنان و کل منطقه موثر خواهد بود.

باید دید آیا ترکیب جدید پارلمان سبب خواهد شد که ریاض به عنوان یکی از مهم‌ترین حامیان مالی لبنان، کمک‌های خود به این کشور را از سر بگیرد یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید