ردپای دلالان سلیمانیه و هرات در قیمت سازی دلار/فیلم

    کد خبر :868663
ردپای دلالان سلیمانیه و هرات در قیمت سازی دلار

قیمت نرخ ارز در تهران را گاهی از طریق بازارهای فردایی (هرات و سلیمانیه) که از خارج از کشور هدایت می‌شوند. دبیرکل مشترک اتاق ایران و عراق در این باره گفت: ممکن است که نرخ ارز از بازارهای ثانویه و خارج از تهران مانند سلیمانیه نیز تعیین شود.

جهانبخش سنجابی افزود: واقعیت درباره نرخ دلار این است که تجار و صرافی‌های عراق مخصوصا اقلیم کردستان از کف و سقف بازار ایران مطلع هستند، به نوعی قیمت دلار و سایر ارزها از لحاظ برابری و تبدیل نرخ دلار به سایر ارزها در سلیمانیه تابعی از نرخ ارز در بازار تهران است.

وی اضافه کرد: فقط از لحاظ زمانی ممکن است تاخیر مختصری در ریزش و کاهش قیمت وجود داشته باشد، به عبارت دیگر قیمت همراه با افزایش و کاهش قیمت در بازار تهران با اختلاف چند ساعتی و حداکثر یک روزه خودش را نشان می‌دهد.

دبیر کل اتاق بیان کرد: گاهی شروع نوسانات از سمت بازارهای جنبی است، به علت اینکه بازیگران در آن بازارها محدودتر هستند و امکان بازی با افزایش نرخ دلار و فضاسازی وجود دارد، بنابر این ممکن است که نرخ ارز از بازارهای ثانویه و خارج از تهران مانند سلیمانیه نیز تعیین شود.

براساس این گزارش، دلالان در بازار ارز به منظور کسب سود بیشتر براساس قیمت فردایی یا همان بازار سلیمانه و هرات، نرخ ارز را اعلام می‌کنند، این در حالی است که افراد معاملات خود را با ریال انجام می‌دهند و بدین ترتیب قیمت‌های کاذب شکل می‌گیرد.

با توجه به شواهد و همچنین تاکید مقام نخست بانک مرکزی مبنی بر اینکه مشکلی در تامین ارز در کشور وجود ندارد و این بانک برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد تعامل بین صادرکنندگان و واردکنندگان برای عرضه ارز را انجام داده است، در روزهای آینده شاهد توقف رشد قیمت ارز خواهیم بود و توصیه می‌شود که افراد برای سرمایه‌گذاری در این بازار تحت تاثیر هیجانات و جریان‌سازی دلالان قرار نگیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این روزها اقبال مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز به دلیل ریسک بالا کاهش قابل توجهی داشته است و افراد ترجیح می‌دهند در مشاغل خرد و کوچک، مسکن و بانک سرمایه‌گذاری کنند، اما برخی تحت تاثیر جوسازی‌ها برای خرید ارز به سراغ بازار غیر رسمی می‌روند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید